288 lukukertaa ·
3 vastausta
288 lukukertaa
3 vastausta
Höyrynsulkukalvo parketin alla lattialämmityksellä?
Hei
Olen parhaillaan remontoimassa noin 50 m2 laajennusta, jossa on kellari, rakennettu noin vuonna 1982, yläpohjarakenne kevytbetonista liitetyn kuvan mukaisesti. Olen poistanut solumuovin, lastulevyn ja muovikalvon yläpuolelta ja sen sijaan aion rakentaa lattian, jossa on lasivilla palkkien välissä, ja laittaa uritetun lastulevyn vesikiertoisella lattialämmityksellä viimeisteltynä Bjelinin 9 mm Woodura-puulattiaparketin kanssa.
Valmistaja Bjelin (ja kaikki muut valmistajat) sanovat, että lattialämmityksen ja parketin väliin tulee laittaa höyrysulku (katso liitetyt asennusohjeet). Tämä voidaan ratkaista vaikkapa foamilla, jossa on sisäänrakennettu höyrysulku (esim. Kährs Tuplex).
Ongelmani on, että rakennesuunnittelijani sanoo, että höyrysulku on täysin tarpeeton ja voi jopa olla riskirakenne, joka sulkee kosteuden rakenteeseen!?
Kellari on lämmitetty, mutta se on todennäköisesti aina muutaman asteen viileämpi kuin pohjakerros, erityisesti kesällä ilman lisälämpöä. Tiedän, että höyrysulku tulee aina sijoittaa lämpimälle puolelle, mutta jos se sijoitetaan heti parketin alle, niin lattialämmitys on höyrysulun alapuolella lämpimämpi kuin huoneen yläpuolella, joten mikä on silloin lämmin puoli?
Olen tällä hetkellä täysin neuvoton, joten kaikki ehdotukset, ajatukset, ideat, tietämys jne. höyrysulun tarpeellisuudesta sekä sijoittelusta otetaan kiitollisena vastaan!
Olen parhaillaan remontoimassa noin 50 m2 laajennusta, jossa on kellari, rakennettu noin vuonna 1982, yläpohjarakenne kevytbetonista liitetyn kuvan mukaisesti. Olen poistanut solumuovin, lastulevyn ja muovikalvon yläpuolelta ja sen sijaan aion rakentaa lattian, jossa on lasivilla palkkien välissä, ja laittaa uritetun lastulevyn vesikiertoisella lattialämmityksellä viimeisteltynä Bjelinin 9 mm Woodura-puulattiaparketin kanssa.
Valmistaja Bjelin (ja kaikki muut valmistajat) sanovat, että lattialämmityksen ja parketin väliin tulee laittaa höyrysulku (katso liitetyt asennusohjeet). Tämä voidaan ratkaista vaikkapa foamilla, jossa on sisäänrakennettu höyrysulku (esim. Kährs Tuplex).
Ongelmani on, että rakennesuunnittelijani sanoo, että höyrysulku on täysin tarpeeton ja voi jopa olla riskirakenne, joka sulkee kosteuden rakenteeseen!?
Kellari on lämmitetty, mutta se on todennäköisesti aina muutaman asteen viileämpi kuin pohjakerros, erityisesti kesällä ilman lisälämpöä. Tiedän, että höyrysulku tulee aina sijoittaa lämpimälle puolelle, mutta jos se sijoitetaan heti parketin alle, niin lattialämmitys on höyrysulun alapuolella lämpimämpi kuin huoneen yläpuolella, joten mikä on silloin lämmin puoli?
Olen tällä hetkellä täysin neuvoton, joten kaikki ehdotukset, ajatukset, ideat, tietämys jne. höyrysulun tarpeellisuudesta sekä sijoittelusta otetaan kiitollisena vastaan!
Valmistajan kirjallinen ohje.D Deltaman sanoi:
Joku muu "sanoo että".D Deltaman sanoi:
Kumman näistä valitset seurata? Valitse itse, voisi "joku foorumilla" (minä) sanoa.
Tietysti normaalisti noudatetaan aina valmistajan ohjeita, MUTTA heidän ainoa tavoite on suojata tuotetta vahingoilta. Sertifioidut suunnittelijat työskentelevät ja suunnittelevat koko rakennusten kosteusturvallisia rakenteita, ja kun on ristiriitaisuuksia, haetaan tietoa muualta. Olisin kiitollinen vastauksista jäseniltä, joilla on aiheeseen liittyvää tietoa.O sanoi:
Asennamme ja olemme tehneet niin varmasti kaksikymmentä vuotta aina ikääntymistä kestävän muovikalvon vesikiertoiseen lattialämmitykseen, jos aiotaan asentaa puulattia.D Deltaman sanoi:Tietysti yleensä noudatetaan aina valmistajan ohjeita, MUTTA heidän ainoa intressinsä on suojella tuotettaan vaurioilta. Sertifioitu suunnittelija käsittelee ja suunnittelee kosteusvarmoja rakenteita koko rakennuksissa, ja kun tulee ristiriitaa, tietoa etsitään muista paikoista. Joten kiitollinen jäseniltä, jotka tietävät asiasta.
Sinun täytyy kysyä itseltäsi, kuka kattaa kustannukset, jos jotain menee pieleen, ottaa suunnittelijasi vastuun lattian kun kondenssivettä muodostuu?
Sinun täytyy miettiä, että ei ole vain yksi valmistaja, joka kuvailee tätä, vaan käytännössä kaikki, ja silloin luottaisin enemmän heihin kuin yksittäiseen suunnittelijaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Platta på mark - ångspärr under parkett trots uppregling?
Golv -
Välja underlagsfoam parkettgolv med/utan ångspärr
Golv -
Ångspärr under parkett vid golvvärme, var avsluta spärren?
Golv -
Höyrynsulkukalvo lattialämmityksellä parketin alla puupalkkien välissä
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Höyrynsulku/-jarru parkettilattian alla autotallin yläpuolella?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka