Rakennan parhaillani vierashuonetta, joka ennen oli sisustamaton parvi autotallin ja varaston yläpuolella 1930-luvulla rakennetussa talossa. Minulla on rakentaja, joka auttaa minua useimmissa teknisissä asioissa, mutta hän on lomalla, enkä halua häiritä häntä. Seinissä on muuttuva höyrysulku (ISOVER Vario Xtra), mutta kun nyt aloitan lattian laittamisen, olen vähän hämmentynyt. Tuntuu siltä, että on monia erilaisia mielipiteitä siitä, pitäisikö olla sulku alaspäin vai ei riippuen siitä, onko perustuksena ryömintätila, laatta, lattialämmitys jne.

Huoneiston alla on siis eristämätön autotalli + varasto. Kerros autotallin ja huoneiston välillä on 145 mm ja rakennettu seuraavasti (alhaalta ylöspäin): kaksinkertainen kipsilevy > eriste (145 mm) > vanha lankkulattia > 22 mm lattialastulevy. Haluan nyt laittaa harmaata umpiliinaa ja tammiparkettia. Täytyykö myös laittaa höyrysulku/tulppa harmaan umpiliinan alle?

Kiitos etukäteen vastauksesta.

Tilannetta voidaan verrata ryömintätilan puu/alustaan. Yleensä eristyksen yläpuolella ei ole minkäänlaista höyrynsulkua/-estettä siinä tapauksessa. Jos kuitenkin käytät sitä, ei luultavasti tapahdu mitään dramaattista.

Kiitos vastauksesta!

Mietin, miten pitäisi ajatella. Spärren on siellä, jotta kostea sisäilma ei pääsisi seinien läpi, kohtaisi kylmyyttä ja tiivistyisi. Ajatellaanko, että kostea sisäilma pyrkii nousemaan, ja siksi lattia ei ole ongelma?

Höyrynsulkua alettiin käyttää samaan aikaan mineraalivillaeristyksen kanssa, pääasiassa siksi, että kondenssi heikensi eristyksen tehokkuutta. Tämä ongelma ei ollut yhtä selkeä, kun käytettiin saha- tai kutteripurua lattiaeristeenä. On totta, että lämmin ilma (ja siten myös kosteampi) huoneessa löytyy korkeimmalta, mutta tuskin se on selitys. On tilanteita, joissa kosteussulku lattian alla on tärkeä. Ei ole mitään vikaa siinä, että on höyryjarru lattialautojen alla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.