Hei,

Haluan tehdä asuntoni oviaukosta isomman saadakseni keittiöön/eteiseen enemmän valoa.
Olohuoneen puolella oviaukkoa on sähkörasioita ja katkaisija (katso kuvat), joten sillä puolella oviaukkoa ei valitettavasti ole paljoa leveyttä ottaa lisää (en halua liian suurta projektia). Toisella puolella on jääkaappi/pakastin ja kaapistot, joten oikeastaan ei sielläkään ole mitään otettavaa..
Siksi ajattelen, että keskityn itse oviaukon poistamiseen, jotta leveys on kauttaaltaan sama ja se ulottuu koko matkalta kattoon asti.
1. Miten minun pitäisi toimia tämän tekemiseksi? (kevyt puuseinä)
2. Tekeekö koko matkan kattoon asti meneminen siitä tyylikkään vai pitäisikö minun säästää ylhäällä sentti tai kaksi?
3. Muita ratkaisuehdotuksia? :)

Kiitos!

Keittiö, jossa on valkoinen kaareva oviaukko, vie olohuoneeseen. Oikealla puolella on puinen työtaso ja allas. Lattialla on parketti. Keittiö, jossa kaapistoja ja liesi; käytävän päässä kaariovi ja näkymä olohuoneeseen. Aurinkoinen päivä valaisee huoneen vaalealla lattialla. Tyhjä olohuone, jossa on valkoinen kaapisto vasemmalla, kaareva oviaukko johtaa keittiöön. Vaalea puulattia ja yksinkertainen sisustus. Kaariovi johtaa keittiöön, jossa on ruskeat kaapistot ja valkoinen katto. Oikealla on vaaleanharmaa seinä, peili ja johdotus.

Ymmärrän todella, en ole niin suuri fani pyöristetyistä kaarista. Mikset siirtäisi sähköjä? Silloin voit avata koko seinän ja kattoon asti.

Holvikaari ei ole varmasti alkuperäinen, joten saat todennäköisesti leveämmän ja korkeamman aukon poistamalla holvikaaren. Niin pienessä asunnossa en tekisi kattoon asti, koska varmasti ruuan käryt leviävät nopeammin koko asuntoon.

• Tykkään
Anna_H ja 2 muuta
  • Laddar…
Panosta parempaan valaistukseen keittiössä sen sijaan, että tyytyisit nykyiseen kattolamppuun. Rivi spotteja tekisi ihmeitä hienolle mutta hieman pimeälle keittiölle.

• Tykkään
simonnnn
  • Laddar…
Kun katson keittiötäsi, mietin mahdollisuutta avoimempaan pohjaratkaisuun. Entä jos poistat seinän olohuoneesi nurkkauksessa? Luonnollisesti koko seinä kaarineen (-jotta kaapit voivat jäädä). Silloin saat ruokailutilan paljon käytännöllisemmin sijoitettuna suoraan keittiön yhteyteen.

Ruokakäryjen suhteen varmista, että sinulla on hyvä tuuletin.

Onko se todella puuseinä eikä kipsilevy?

En apelsin Mia Orange sanoi:
Ymmärrän todellakin, en ole suuri fani pyöristetyistä kaarista. Miksi et siirtäisi sähköjä? Silloin voit avata koko seinän ja kattoon asti.
Vain koska se tarkoittaa, että minun on palkattava sähkömies, mikä luultavasti maksaa minulle vähintään muutaman tonnin. Rahaa, jota en ole budjetoinut tällä hetkellä :)

Kun katselen keittiötäsi, mietin mahdollisuutta avoimempaan pohjaratkaisuun. Entä jos poistat seinän olohuoneesi nurkassa? Tietysti koko seinä holvin kanssa (-jotta vaatekaapit voivat jäädä paikoilleen). Silloin saat ruokailutilan paljon käytännöllisemmin sijoitettuna aivan keittiön viereen.

Mitä tulee ruoanlaitosta aiheutuviin käryihin, varmista, että sinulla on hyvä tuuletin.

Onko se todella puuseinä eikä kipsiä?
Kehitä ajatusta siitä, miten ajattelet seinän kaatamisesta. Miten ajattelet esimerkiksi sängyn sijoittelua?

Luultavasti olet oikeassa kipsin suhteen, olen tietämätön :) Onko sinulla tietoa, miten voin ryhtyä tämän purkamiseen?

Onko se yksiö, jossa on makuupaikka aivan keittiön vieressä? Oletin, että asunnossa olisi makuuhuone.

Olen purkanut kipsiseiniä leikkaamalla kunnon mattoveitsellä ja sitten lyömällä levyn ulos sorkkaraudalla ja moukarilla. Melko helppoa mutta pölyistä. Käytä suusuojaa. Alapuolella on puurunkot tai jos on uudempaa, mahdollisesti metallia. Ne ovat naulattu (tai ruuvattu) toisiinsa sekä lattiaan ja kattoon. Vedä naulat irti vasaralla, sorkkaraudalla tai pihdeillä. Jos se on ruuvattu, ruuvinväännin. Varmista, että seinässä ei ole sähköä tai putkistoa.

Onko se yksiö, jossa on nukkumatila aivan keittiön vieressä? Oletin, että asunnossa oli makuuhuone.

Olen purkanut kipsiseiniä leikkaamalla kunnon mattoveitsellä ja sitten lyömällä levyn ulos sorkkaraudalla ja lekan avulla. Melko helppoa mutta pölyistä. Käytä suojamaskia. Alapuolella on puukehys tai jos se on uudempaa, mahdollisesti metallikehys. Ne ovat naulattuina (tai ruuvattuina) toisiinsa sekä lattiaan ja kattoon. Vedä naulat ulos vasaralla, sorkkaraudalla tai pihdeillä. Jos se on ruuvattu, käytä ruuvinväännintä. Varmista, ettei seinässä ole sähkö- tai LVI-järjestelmiä.
Oma virheeni, ajattelin, että tiesit, miltä asunto näyttää, mutta miten voisitkaan tietää sitä :) Katso liitteenä olevat kuvat.

Kiitos selityksestä! Tässä tapauksessa kai riittää vain poistaa yläosaan asti. Uskotko, että se voi vahingoittaa kattoa tai mennä pieleen, vai onko seinä "irtonainen osa", jonka vain poistan ja katto pysyy ehjänä?

Keittiö, jossa on ruskeat ja valkoiset kaapit sekä kaakeliseinä; kuva otettu käytävästä, näkyy myös olohuoneen ikkuna. Keittiö, jossa on valkoiset kaakelit, puinen työtaso, hopeanvärinen liesituuletin ja uuni, vasemmalla vesihana ja tiskiallas. Keittiö, jossa on ruskeat kaapit, valkoinen laatoitus, upotettu pesuallas, uuni ja avonainen ovi taustalla. Tyhjä huone, jossa on vaalea parkettilattia, valkoiset vaatekaapit ja kaariovi, joka johtaa keittiöön. Vaaleanharmaat seinät ja katossa ripustimet. Tyhjä huoneisto, jossa puulattia, beige seinä ja valkoinen kaapisto. Oikealla ovaali aukko keittiöön, jossa ruskeat kaapit. Tyhjä huone, jossa puulattia, suuret ikkunat ja vaatekaapit oikealla, vaaleat seinät ja katto. Tyhjä huone, jossa vaaleat puulattiat, suuret ikkunat ja vaalea seinä. Katossa on puinen palkki valaisimilla.

BirgitS
Kuinka vanha talo on ja kuinka korkea se on?
Se kertoo vähän siitä, kuinka seinät voivat olla rakennetut.

On otettava huomioon, että katto voi vaurioitua hieman, kun seinä puretaan. Ainakin siellä ei ole rappausta, jos kyseessä on betonilaatta tai kipsilevy, jos katossa on sellaista siellä, missä seinä nyt on, joten jonkinlainen katon korjaus on luultavasti tarpeen.

Jos poistat osia seinästä, siis ei vain sitä, mitä on nyt rakennettu kaaren vuoksi, saatat tarvita yhdistyksen luvan, koska seinä pintakerroksen alla on heidän.

Itse pidän kauniimpana, että jätetään sama määrä seinää aukon yläpuolelle kuin on ulko-oven tai kylpyhuoneen oven yläpuolella, sillä koska kyseessä on melko kapea aukko, mittasuhteista voi tulla outoja, jos se ulottuu aivan kattoon asti.

• Tykkään
Thomas_Blekinge ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Kuinka vanha talo on ja kuinka korkea?
Se kertoo vähän siitä, miten seinät voivat olla rakennettu.

On syytä olettaa, että katto vaurioituu hieman, kun seinä puretaan. Ainakin betonilattian tai kipsilevyn kohdalla, jos katossa on sellainen, missä seinä on tällä hetkellä, ei ole rappausta, joten tiettyä kattokorjausta tarvitaan.

Jos poistat osia seinästä, siis et vain sitä, mitä siihen on nyt rakennettu holvin takia, saatat tarvita lupa yhdistykseltä, koska seinä pinnan alla kuuluu heille.

Itse olen sitä mieltä, että olisi kauniimpaa jättää yhtä paljon seinää aukon yläpuolelle kuin on ulko-oven tai kylpyhuoneen oven yläpuolella, koska se on melko kapea aukko ja voi tulla outoja mittasuhteita, jos se ulottuu kattoon saakka.
1970, 6 kerrosta, huonekorkeus 250 :)

Kiitos! Kuten sanot, katto saattaa vaurioitua jonkin verran, yritin googlata nähdäkseni kuvia siitä, miltä se voisi näyttää, mutta valitettavasti en löytänyt oikein mitään. Maalaustöitä olen tehnyt ennenkin ja heittänyt vähän hiekkaa, joten jos se vain on niin hallinnassa :)

Kiitos vinkistä yhdistyksen suhteen, tätä aion ehdottomasti tutkia. Ymmärrykseni mukaan heillä ei ole oikeutta sanoa ei, mutta on yhtä hyvä olla avoin, mitä tekee :)

Luulen, että olet täysin oikeassa, siitä tulee outoa kapealla korkealla aukolla. Jos poistan kuitenkin katon, se perustuu siihen, että laajennan ja ratkaisen sähköongelman.

Jos päätät poistaa osia seinästä, voi olla hyvä tietää, missä koolaukset ovat ennen kuin aloitat. Silloin voit leikata kipsilevyn koolauksen suuntaisesti ja siten välttää rikkomasta niitä osia, joita haluat pitää. Saatat joutua siirtämään koolauksia, jos haluat vain suurentaa aukon kokoa.

• Tykkään
simonnnn
  • Laddar…
BirgitS
Sitten luulen, että seinissä on betonia eikä puukoolauksia kipsillä, mutta ovien yläpuolella voi olla yksinkertaisempi rakenne. Täällä meidän -63 vuoden asunnossamme on alun perin yksinkertainen puukehys ja puulevy ovien yläpuolella täyttämään betoniseinien väliä, jotka muodostavat seinät sivuilla. Joku hallituksesta voisi vastata tarkemmin.

On totta, että he eivät voi sanoa ei, edellyttäen että se ei ole kantava seinä, mutta he voivat aiheuttaa ongelmia jatkossa, jos ei pyydä lupaa mutta olisi pitänyt. Tarkista säännöt ja onko yhdistyksellä olemassa mitään sääntökokoelmaa.

Kuten sanottu, en usko että holvi on alun perin ollut siinä. Koputa vastaavaan asuntoon toisessa kerroksessa ja katso miltä se näyttää. Jos se ei ole alkuperäinen, sen poistaminen on varmasti paljon helpompaa.

T topmount sanoi:
Kuten sanottu, en usko että holvikaari oli alun perin siinä. Koputa vastaavaan asuntoon toisessa kerroksessa ja katso, miltä se näyttää. Jos se ei ole alkuperäinen, se on varmasti paljon helpompi poistaa.
Valitettavasti kaikilla on sama, joten oletan, että se on rakennusvuodelta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.