Hei, olen hahmottelemassa tulevaa hyvin eristettyä mökkiä, noin 50 neliömetriä. Ajattelin aluksi rakentaa vain yksikerroksisen talon. Mutta tuntuu siltä, että melkein samalla rahalla voisin rakentaa ylimääräisen kerroksen. En kuitenkaan oikein tiedä, miten tekisin sen parhaiten rakennusteknisesti.
Tein luonnoksen siitä, miten olin ajatellut. Yläkerran kattokorkeus ei ole ehdoton, kunhan se on yli kaksi metriä, olen tyytyväinen.
Joten jos katsotaan tätä luonnosta, miten se olisi parasta ratkaista? Rakentamalla seinät 3925 mm korkeiksi ja sitten "A-takstol" päälle?
En tiedä ollenkaan, miten yleensä tehdään, joten pienet vinkit olisivat erittäin arvostettuja. Mittasuhteet eivät ole ehdottomia, kuten sanottu, jos joku seinä tarvitsee olla paksumpi tai jotain.
Mökki, joka on 50 m² ja tarvitsemallasi korkeudella - eikö se tule näyttämään hyvin oudolta?
Mikset rakenna yksikerroksista mökkiä, joka on 70 m²? Miltä rakennuslupa näyttää? Onko pinta-alalle tai korkeudelle rajoituksia?
Sitten voi keskustella siitä, että "melkein samalla rahalla". Voin luetella paljon vastaväitteitä 1½-kerroksiselle jos tarvitaan, mutta tällä hetkellä voin sanoa, että kustannus per m² asuinpinta-alaa on todennäköisesti sama.
Haluan vain huomauttaa, että tuo ei ole 1.5-kerroksinen rakenne, se on määritelmän mukaan 2-kerroksinen. Sillä voi olla suuri merkitys rakennusluvan suhteen. Myös kun tilaat kattorakenteita, voi syntyä väärinkäsityksiä, jos puhut 1.5-kerroksesta ja sitten haluat ulkonäön piirustuksen mukaan. 1.5-kerroksisten kattorakenteet näyttävät yleensä toisenlaisilta.
Ajattele myös, että et voi käyttää 5,5 metrin vapaarakenteisia kattotuoleja, jos sinulla on asuinalaa yläkerrassa. Sinulla on oltava kantava seinä alakerrassa.
Mielestäni olen nähnyt muita taloja samanlaisella ulkonäöllä, joita etsin, eivätkä ne ole näyttäneet kovinkaan huonoilta. Ajatuksena on, että uudessa ympäri vuoden asuttavassa talossa (joka minun täytyy rakentaa) on noudatettava tiukkoja energiasääntöjä, enkä halua käyttää paljoa rahaa taloon, koska haluan pääasiassa rakentaa autotallin. Mutta jos rakennan alle 50 neliömetriä, talo saa käyttää jopa 90kWh/m2 eikä minun tarvitse tehdä energiatodistusta. Siksi ajatuksena on rajoittaa koko 50m2.
Jos ylätasolle täytyy päästä tikkailla, uskon, ettei sitä lasketa asumistilaksi, minkä vuoksi voisin tehdä ylätason, kuten edellä mainittu, ilman että ylitetään 50m2 asumistilaa. Ajatus on ensin vain laittaa eristys lattialle (joka on alakerran katto). Mutta jos innostus iskee, voin helposti tulevaisuudessa tehdä yhden tai kaksi ylimääräistä huonetta ylätason ja eristää sen jälkikäteen.
Alakerran katto, eli ylätason lattia mietin, voisinko rakentaa seisovasta 220x45 rakenteellisesta puutavarasta, näitä on saatavilla 6m pituisina Bauhausissa. Jos asennan ne cc 600mm ja kiinnitän seinään, niiden pitäisi olla käveltävissä ja pitää seinät paikallaan?
Osaan laskea jännitteen ja taipuman metalleissa, mutta en valitettavasti puutavarassa. Mutta ylätaso ei altistu kovin raskaille asioille, korkeintaan sängylle, työpöydälle, vaatekaapille jne. joten seisova 220x45 kuulostaa vakaalta korvissani.
Seinillä, jotka sitten ulottuvat lattiatasosta 1,2m, voisi ehkä kiinnittää A-kattotuolit, ja tällä tavalla saada hyvä tila kuvan mukaisesti.
Logiikkani mukaan minun on kuitenkin ostettava seisovia koolinkeja, jotka ovat 4,2m pitkiä ulkoseiniin, joten maksaa saman verran saada ulkoseinä 4m korkeaksi kuin 2,5m. A-kattotuolit voisivat olla hieman halvempia kuin "tavalliset" ristikkokattotuolit, mutta että 220x45 voi syödä sen kustannuksen. Eli en näe, miten tämä ylätaso tulisi paljon kalliimmaksi.
andersmc on oikeassa siinä, että 5.5m pitkät 220x45 c-c60 tulevat tuntumaan hyvin heiluvilta.
Mitä tulee perusteluunseinärangasta, en oikein ymmärrä miksi sinun pitäisi ostaa 4.2m, jos tarvitset vain 2.5?
Jos tarvitsisin 2.5m pituisia, ostaisin 5.1m ja saisin siten 2 kpl jokaisesta.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tämän tyyppiset 1, 3/4-kerroksiset talot ovat usein tyylikkäimpiä ja näyttävät eniten mittasuhteiltaan sopivilta.
Ahaa, kun kirjoitat "melkein samat rahat", olet laskenut vain reglit ja olet laskenut ottavasi ne ulos erittäin epäekonomisella tavalla yksitasoiseen taloon, mutta taloudellisemmin 1½-kerroksiseen taloon, joten siksi siitä tulee melkein sama kustannus.
Reglit eivät ole saatavilla vain 4,2 m pituisina, niitä on saatavilla monessa pituudessa. 2,5 metriä ja sitten 3 metristä 5,4 metriin 0,3 metrin välein ovat vakiopituuksia.
Mutta huomaa, että reglit ovat hyvin pieni osa talon kokonaiskustannuksista.
Ilman että menen itse kattoristikkorakenteeseen, minulla on muutama ajatus...
Jos ullakkoa ei ole tarkoitus käyttää päivittäin, vaan enemmän vierashuoneena ja varastona, ulkotikkaat ovat erinomainen vaihtoehto. Tällöin ei tarvitse sisällä olevaa aukkoa, eli säästyy lattiapinta-alaa, eikä lämpö karkaa ullakolle turhaan.
Mutta muutama yksinkertainen kysymys: Kuinka pitkä talo on? Kuinka paljon tilaa tarvitset ullakolla? Kattokulma?
Kiitos kaikista vastauksista. Lasken maanvaraisella laatalla, jonka koko on 6x8,4 m. Kävin vain Bauhausissa katsomassa, mitä pituisia lautoja heillä on, ja periaatteessa tarjolla oli vain 4,2 m, mistä löytäisi muita pituuksia?
Kuten sanottu, en aio sisustaa yläkertaa nyt, vaan käytän sitä kylmää ullakkotilana. Mutta tuntuu järkevältä jo alusta lähtien suunnitella lisätilaa. On parempi rakentaa isompi kuin 50 neliömetriä, ja sitten viiden vuoden päästä ymmärtää, että lisää tilaa olisi hyvä. Nyt minun täytyy rakentaa alle 50 neliömetrin asuintilaa. On halvempaa ja yksinkertaisempaa rakentaa kerralla oikein kuin laajentaa myöhemmin. Tai ainakin tehdä karkea työ valmiiksi.
Minulla ei ole kokemusta talon rakentamisesta, mikä varmasti näkyy. Joten kaikki vinkit tämän ratkaisemiseksi ovat arvostettuja. Mielestäni ideani on hyvä, mutta se saattaa vaatia muutoksia käytännössä toimiakseen. Jos 5,5 m lattialaudat tuntuvat huterilta, olisiko mielestänne pitkittäiset tukiseinät sopiva ratkaisu? Teen pohjapiirroksen, niin näette, kuinka olen suunnitellut huoneet ja jos nämä seinät voivat toimia kantavina rakenteina.
Ulkopuolinen portaikko voisi olla hyvä ratkaisu tulevaisuudessa, joka johtaa tuulensuojaiseen verantaan, jotta ei tarvitse kulkea tuulessa. Mutta jos teen pysyvän portaikon nyt, se lasketaan luultavasti asuintilaksi, minkä vuoksi laitan oven lyhyeen päähän ja kuljen sinne tikkailla.
Ulkopuolinen portaat tuntuvat järkevältä ratkaisulta. Sisäpuoliset portaat vievät liikaa lattiapinta-alaa.
Tarvitset kantavan seinän talon pituussuunnassa (hjärtvägg). Pohjaratkaisusta tulee hieman hankala, koska talo on niin kapea. Mutta seinän ei tarvitse olla tarkalleen keskellä, eikä sen tarvitse olla ainoa seinä, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Regleihin liittyen sinun kannattaa etsiä niitä lähialueen rakennustavarataloista. En tiedä lainkaan, mitä sinulla on käytössä, mutta yleensä erityiset halpahallit tarjoavat heikomman valikoiman pituuksissa. Minulla on esimerkiksi XL-bygg, joka tarjoaa eri pituusvaihtoehtoja. Mitä heillä ei ole varastossa, sen voi tilata tai jopa sahata tarvittaessa.
Jos aiot rakentaa kokonaisen talon, älä käy ostamassa puutavaraa kuorma kerrallaan. Pyydä tarjouksia eri rakennustavarataloilta ja sahoilta. Vaikka XL-bygg saattaisi olla hieman kalliimpi metrihinnaltaan, se voi tulla halvemmaksi kokonaisuudessaan, koska hukkapaloja on vähemmän. Toinen suuri etu on, että voit palauttaa käyttämättömän materiaalin.
Ajattelin jotain tällaista, sitten pitäisi lattian/katon olla tukeva? Kylpyhuoneen seinän ja makuuhuoneen seinän väliin voisi myös laittaa yhden tukipalkin, jotta siitä tulisi tukevampi, unohdin mainita sen.
Miten yläkerran rakenteet sitten näyttävät? Onko konsepti noin 4 m korkeilla seinäpalkkeilla ja A-kattokannattimilla aiemman kuvan mukaan toimiva?
EDIT: Oho, kun etsin 1 3/4 kerroksista taloa, tulee esiin juuri sellaisia taloja, joita tavoittelen. Onko ne rakennettu yleensä niin kuin olen osoittanut vai tehdäänkö se toisella tavalla?
Tuolla pohjaratkaisulla on kaikki mahdollisuudet vakaalle välipohjalle.
Kattoristikkoratkaisut 1 3/4 kerroksessa voidaan ratkaista eri tavoin. Jos haluat välttää "kattotilaa" ja siten mahdollistaa ikkunat myös yläkerran pitkille sivuille, voit käyttää harjalankkua, jossa on vaakasuorat koolaukset/lankut ulkoseinistä harjalankkuun. Vaihtoehtoisesti voit käyttää saksiristikkoja.
Itse valitsin saksiristikot omassa 1 3/4-rakennuksessani, koska halusin kuitenkin 60 cm eristystä kattoon, joten ei ollut merkitystä, että ne rakentavat osan korkeudesta. Tässä on joitain kuvia rakennuksesta, jotka näyttävät vähän kattorakenteesta.
Gabbe, tuo näyttää hyvältä! Haluaisin itse pystyä eristämään hyvin, ainakin 400 mm. Jos käyttäisin kattoristikoita, se tuntuisi ehkä tilavammalta, koska kattokorkeus on hieman avarampi. Mutta miten eristys asennetaan alapuolelta? Ja leikataanko eristys ja sovitetaan aukkoihin kattoristikossa? Onko sinulla jo rakennuslanka tästä projektista?
Tuntuu siltä, että jos rakentaisin näin ja eristäisin yläkerran lattian ja jättäisin yläkerran eristämättä, he eivät voi sanoa, että se on asuintilaa, jos sinne pääsee vain tikkaiden avulla?