Minulla on hirsirakenteinen piharakennus, joka aiotaan muuttaa saunaksi. Suunnitelmana on asentaa lasiovi rentoutumisalueen ja saunan väliin, mutta koska kyseinen seinä on kantava, mietin, miten tämä voidaan tehdä parhaalla mahdollisella tavalla.

Lähes koko kantava seinä täytyy sahata auki, jotta ovi mahtuisi (19x7), sitten sisäpuolelle rakennetaan saunaosa. Saunaosa on 1,4 m x 3 m ja kaikki seinät verhoillaan pystysuoralla kuusipaneelilla.

Kysymykseni on: auttaako pystypaneeli pitämään rakennetta koossa, koska se sitoo yhteen vaakasuorat osat, vai täytyykö minun jollain tavalla tukea rakennetta, ja miten teen sen sopivimmalla tavalla?

Liitän mukaan kaksi kuvaa, luonnoksen (anteeksi paint-taitoni), jossa vihreä merkitsee uutta ovea, ja kuvan siitä, miltä seinä näyttää ja miten katto on rakennettu.

• Skissi hirsirakenteesta, jossa vihreä viiva edustaa uutta lasiovea kantavassa seinässä. Siniset ja punaiset viivat kuvaavat erilaisia rakenteita.
  • Sisätilan seinä, jossa on punaiset reunaviivat mahdollisen oviaukon sijainnin näyttämiseksi, vihreää lattiaa ja avoin ovi ulos.
Totte_S
Et oleko aikonut eristää saunaseiniä mitenkään? Siinä sinulla on muuten loistava tilaisuus rakentaa saunan sisäseinä ja toteuttaa se niin, että se kompensoi oviaukon.

Totte_S Totte_S sanoi:
Etkö ole ajatellut eristää saunaseiniä millään tavalla? Siellä sinulla olisi muuten loistava tilaisuus pystyttää sisäseinä saunaan ja suorittaa se niin, että se kompensoi oviaukkoa.
Hei, En halua tehdä sitä kahdesta syystä, ja ne ovat tilan puute ja sitten kosteuden jäämisen seinän sisälle riskin vähentämiseksi, mutta eniten tilan puutteen vuoksi.

Ajattelen, että pystypaneelin, joka tulee sijoittaa saunaan, pitäisi auttaa kompensoimaan oviaukkoa, mutta ehkä se ei tee sitä?

Niin pieneen rakennukseen en näe ongelmaa oven asentamisessa. Olisin sahannut auki ja asentanut. Väliseinä on vain hieman ylimääräistä tukea kattopalkkeille. Ja ovi on varmaan puukarmissa, jossa voit antaa pystysuorien karmisivujen olla tukena.

• Tykkään
Turbo_Tail ja 1 muu
  • Laddar…
Kuinka paksua puutavaraa sinulla on väliseinässä? En pidä lujuutta suurempana ongelmana, vaan sen pitäisi vain avata, mutta kun olen itse tehnyt samanlaista näissä tämän tyyppisissä vajoissa, on puutavara usein ollut niin ohutta, että on kuitenkin täytynyt rakentaa jonkinlaista kehystä, koska oven karmin syvyys on usein suurempi kuin seinäpuun paksuus väliseinässä. Minusta tämä on erinomainen tilaisuus tehdä aukosta hieman suurempi kuin karmi, jotta voit kiinnittää karmille sopivan kehikon. Pystysuora 45x70 kummallakin puolella karmia ja yläpuolinen puu hieman tukevammassa mitassa antavat sekä turvaa rauhalliseen uneen että hyvän perustan karmin kiinnittämiseen. Oletan, että vaikka eristät saunan tai et, tulet tarvitsemaan jonkinlaista etäisyysmateriaalia nykyisten ulkoseinien ja suunnittelemasi saunapaneelin väliin.

Kuinka ulko-ovet on asennettu?

Tällaiset pienet rakennukset tehdään niin, että ainoastaan ulkoseinät kantavat kattotuoleja/palkkeja, tässä tapauksessa harjakattoa. Ne ovat yleensä enintään 15 m² ja tavallisesti 3*5 m.

Kattotuolit on taatusti mitoitettu siten, että ne tukevat tuota seinää.

D Daniel 109 sanoi:
Kattotuolit on taatusti mitoitettu tukemaan kyseistä seinää.
Ne kestävät ilman seinää ja seinää ei pitäisi poistaa vaan ainoastaan asentaa ovi. Jos ts on epävarma siitä, mitä kirjoitetaan, asentaa ts karmit ja laittaa kiilat niin, että karmien sivut tukevat. Tai ts ruuvaa tukipuun alle ja sivukannattimien väliin, sitten lyhyt pystytuki katon harjalle. Helppoa kuin mikä, jos haluaa vahvistaa.

Kyllä, uskon ehdottomasti, että se, mikä jää jäljelle seinästä, kestää sen kuorman. Mutta olen eri mieltä väitteestä, että se ei ota kuormaa. Katto on pitkälti harjalta ja väliseinältä kantava.

M myrstack sanoi:
Kuinka paksua puutavaraa sinulla on väliseinässä? En näe kestävyyttä suurempana ongelmana, vaan sen pitäisi olla vain aukaiseminen, mutta kun olen itse tehnyt vastaavia näissä tyyppisissä mökeissä, puutavara on usein ollut niin ohutta, että täytyy joka tapauksessa rakentaa jonkinlaisen puun kehys, koska oven karmit ovat usein syvemmät kuin puutavaran paksuus väliseinässä. Minulle tämä on erinomainen tilaisuus avata aukko niin, että se on hiukan suurempi kuin karmit, jotta voit kehystää karmien kiinnitystä varten. Pystyssä oleva 45x70 kummallakin puolella karmia ja joku järeämpi ylärima antavat sekä yöunille turvaa että hyvän perustan karmien kiinnitykselle. Oletan, että tarvitset jonkinlaista etäisyysmateriaalia nykyisten ulkoseinien ja saunapaneelin, jonka aiot asentaa, väliin riippumatta siitä, eristätkö saunan osan tai et.
Hei, mökki on rakennettu 25mm puutavarasta, ja kuten sanot, aion kiinnittää 12mm riman ennen kuin uusi paneeli naulataan kiinni.

D Daniel 109 sanoi:
Kuinka ulko-ovet on asennettu?
Se on upotettu karmirakenne, johon seinä on asetettu sisään, mutta sitä ei ole ruuvattu kiinni millään tavalla.

Karmi ei saa hirsitalossa tai kuten sinun, olla kiinnitetty karmiruuvilla tai muulla tavalla, vaan sen on pystyttävä liukumaan urassa. Tämä johtuu siitä, että kaikki liikkuu hirsimökissä, ylös tai alas. Joten ota tämä huomioon uuden lasioven kanssa, joka ei kestä niitä jännitteitä, jotka voivat syntyä. Sen on oltava löysällä.

• Tykkään
Snickarkirre
  • Laddar…
J jonaserik sanoi:
Karmi hirsitalossa tai kuten sinun, ei saa olla kiinnitetty karmiruuvilla tai muulla, vaan sen pitää liukua urassa. Tämä johtuu siitä, että kaikki liikkuu hirsimökissä, ylös tai alas. Joten muista tämä uuden oven kanssa, joka on lasia eikä se kestä niitä jännityksiä, joita voi syntyä. Sen täytyy olla löysä.
Kiitos tiedosta, täytyy kiilata ovi sitten lista molemmille puolille niin että se pysyy "löysästi" siinä välissä.

Varmista, että oven yläpuolella on muutama senttimetri tilaa, sillä siellä voi tapahtua eniten, kun puu liikkuu ylös/alas. Rako siellä voidaan helposti peittää laudanpalalla tai listalla.

• Tykkään
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.