Ei pitäisi sulkea materiaalia kahden tiiviin kerroksen väliin, mikä johtaa mielenkiintoiseen tilanteeseen kylpyhuoneen kohdalla, missä normaalisti on höyrysulku eristyksen sisäpuolella koko talossa ja sitten vedeneristys itse kylpyhuoneessa.

Luin Bygg-AMA:sta (saattoi olla joku toinen alan sääntö, ja aikaa on kulunut siitä) että tämä pitäisi ratkaista vaihtamalla höyrysulku juuri kylpyhuoneessa tuulensuojaksi, tyyliin Windy.

Miten te, jotka rakennatte, olette ratkaisseet tämän tilanteen? Onko joku tehnyt niin, vai jatkatteko kahdella veden-eristyksellä ja toivotte parasta? Vai jollain muulla tavalla?

En voi sanoa tätä 100%:sti, mutta mitä olen lukenut, niin pitäisi riittää, että kylpyhuoneen vedeneristys on tiiviimpi (vähemmän läpäisevä) kuin höyrysulku ulkoseinässä. Näin mahdollinen vesi voi liikkua yhteen suuntaan.

En kuitenkaan ole varma, joten joku kylpyhuonerakentaja voi mielellään kommentoida.
Ystävällisin terveisin,
Thomas

Mutta eikö tavallinen höyrysulkumuovi ole yhtä tiivis kuin normaalit vedeneristyssysteemit kosteissa tiloissa?

Tässä foorumissa täytyy olla täynnä ihmisiä, jotka ovat tehneet kylpyhuoneita uusiin rakennuksiinsa, eikö kukaan uskalla sanoa, miten he ovat päättäneet tehdä :-)?

Eli en kysy täydellisesti oikeaa vastausta, vaan miten yleensä valitaan tehdä.
Epäilen nimittäin, että tämä on sellainen alue, jossa on teoreettinen ratkaisu, jota harva käyttää...
Eli että useimmat tekevät vedeneristyksen kylpyhuoneeseen ja antavat höyrysulun ulkoseinässä olla ennallaan.

talossani leikkasin pois rakennusmuovin ulkoseinästä ennen kuin asensin levyt kylpyhuoneeseen.

Olen myös kuullut, että jotkut tekevät vain muutamia pitkiä viilloja muoviin ja jättävät sen paikoilleen.

Kiitos vastauksesta!
Otan mielelläni vastaan lisää saadakseni kuvan siitä, mikä on yleistä...

Yleisin tapa on tehdä kuten daugaard yllä.

Kiitos!

Tullee varmaan tehtyä kuten Bygg-AMA suositteli, korvata höyrysulku Windy:llä kylpyhuoneen ulkoseinissä ja liittää muu höyrysulku kylpyhuoneen vedeneristeeseen sopivalla tavalla.

Ylianikäs yksityisrakentaja, kyllä vain! Koska olen käyttänyt paljon aikaa ja kallista T-teippiä höyrysulun tiivistämiseen, tuntuu väärältä avata se.

Voit mielellään päivittää, miten olet ratkaissut sen, kun olet päässyt niin pitkälle.

Se teen, mutta se tulee kestämään :-). Kylpyhuone on alimpana prioriteettilistalla ja se ei etene kovin nopeasti, kun rakentaa itse.
Tällä hetkellä olen peittänyt koko laajennuksen muovilla, koska oletan, että muutamme sisään ennen kuin korjaamme uuden kylpyhuoneen.

Harmi - en nimittäin ymmärrä, kuinka se käytännössä tapahtuu, mutta tulen siihen vaiheeseen parin kuukauden kuluttua.

• Tykkään
Noobe
  • Laddar…
Näin ajattelin sen teoriassa:

Kylpyhuoneen seinäleikkauskaavio, jossa on merkinnät tuuletukselle, höyrysululle, vesieristykselle ja kehyspaneelille.

Eli ajattelin kiinnittää muovin puristamalla sen kiinni koolinkien ja märkätilalevyjen väliin.
Todellisuudessa se taas tulee menemään kuten yleensä, käyttäen myös Tacoflex-teippiä ja vastaavaa höyrysulkuliimaa, jota ostin samasta paikasta (befestigungsfuchs.de, Tacoflex on sama teippi kuin kallis ruotsalainen T-flex, mutta kolmasosa hintaan).

• Tykkään
mariatherese
  • Laddar…
juuri näin tein, paitsi että minulla ei ollut windy + laitoin osb märkätilalevyn taakse!

Miksi windy pitäisi laittaa sinne? onko siihen jokin hyvä syy, jota en näe?

Hm, se oli niin kuin se oli kirjoitettu toimialasäännöissä, joita luin. Kun ajattelen asiaa tarkemmin, se on todennäköisesti överkill, jos todella varmistetaan, että höyrysulku yhdistyy kylpyhuoneen vedeneristykseen.

Muuten (jos ei yhdistetä vedeneristykseen) ajatus on estää aluetta ilman muovia muuttumasta täydelliseksi aukoksi höyrysulussa, koska kosteaa sisäilmaa tulee edelleen sivulta, kylpyhuoneen viereisistä huoneista. Koska windy on avoimempi kuin höyrysulku (mutta suljetumpi kuin ei mitään), mahdollinen kosteus, joka jää loukkuun vedeneristyksen ja windyn väliin, voi silti tuulettua windyn kautta.

Jos minun on perusteltava windyn käyttö, vaikka yhdistän muovin vedeneristykseen (perustelu joka on puhdasta jälkiviisautta :-) ) niin se on, että yksityisrakentajana rakennan hitaasti ja voi kestää jonkin aikaa höyrysulun avaamisen ja vedeneristyksen levittämisen välillä. Koska siihen mennessä olemme muuttaneet muihin huoneisiin ja ne tulevat olemaan lämmitettyjä, se antaa tietyn suojan kondensaatiota vastaan tällä välin.
Minulla oli sama ongelma lisäeristäessäni pesutupaa, minun piti purkaa kerros eristettä, joka ehti kastua läpikotaisin ennen kuin sain suljettua sen ja maalattua kosteudeneristysmaalilla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.