16 004 lukukertaa ·
45 vastausta
16k lukukertaa
45 vastausta
"Lujuus" liimapuupalkki 115x115?
Kiitos nopeasta vastauksesta. Näyttää todella hienolta! Kiva, että se vaikuttaa kestävän.
/O
/O
Vanha ketju, mutta esitän kysymyksen, toivottavasti näet ja vastaat jos osaat. Aion poistaa seinän kahden pienen huoneen välistä saadakseni hieman isomman huoneen. Seinällä ei ole kantavaa ominaisuutta, mutta voiko käyttää 115x115 laminaattipuu pylvästä laminaattipalkkina? 3,5 pitkä. Haluan käyttää jotain mahdollisimman pientä, joka voi tukea.K Knight sanoi:
Hei!Z Zoki_ sanoi:Vanha ketju, mutta esität kysymyksen toivoen, että näet ja vastaat, jos voit. Aion poistaa seinän kahden pienen huoneen välistä tehdäkseni siitä hieman suuremman. Seinä ei ole kantava, mutta voiko 115x115 liimapuupilaria käyttää liimapuupalkeena?
3,5 pitkä. Haluan käyttää jotain mahdollisimman pientä ja joka voi tukea.
Jos seinä ei ole kantava, miksi käyttäisit sitten liimapuupalkkia?
Se johtuu siitä, että haluan voida paremmin, vaikka en halua nähdä mitään siellä. Kun poistatin kipsilevyn toiselta puolelta, huomasin, että seinä on hieman joustava, ja kysymys kuuluu, johtuuko se siitä, että yhden lapsen sänky on painanut toiselta puolelta vai johtuuko se jostain muusta. Seinä on rakennettu 45x45 rimoilla, ja siinä on kipsilevy, joten se ei voi olla kantava, lisäksi kattokipsilevy jatkuu koko matkan toiseen huoneeseen.Per Sandwall sanoi:
Moderator
· Stockholm
· 57 840 viestiä
Mutta 115 ”palkki” ei varmaankaan muuta mitään tuolla jännevälin pituudella.
H hempularen sanoi:
Per olen amatööri, voisitko selittää mitä tarkoitat sillä, ole kiltti. Haluatko sanoa, että sillä ei tule olemaan mitään vaikutusta, vaikka asentaisin sellaisen liimapuupalkin. Lankoiltani on kotona liimapuupalkki ja voin saada sen, se on 12cm leveä ja yli 30cm korkea ja 4m pitkä. Ajatukseni oli jakaa siitä pala noin 15cm korkea (saan vähintään kolme 45 rimaa liimattua sen korkeudelle), leikata se tarpeisiini sopivaksi pituudeksi, joka on 352cm. Jyrsiä sen paikka gyprokkiin ja asentaa se sitten, tukien kahdella 45x120 koolauksella sivuissa. Olenko hakoteillä?H hempularen sanoi:
Mitä sinä olisit tehnyt Per?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Periaatteessa mikään ei estä käyttämästä liimapuupilaria palkkina. Liimapuupilari on suunniteltu pilariksi, kun sillä on neliönmuotoinen poikkileikkaus, mutta muuten se on pääosin sama asia. Palkkina 115x115:llä on kuitenkin hyvin rajallinen jäykkyys. Sitä voidaan verrata 42x160 mm liimapuupalkkiin. 3,5 metrin jännevälillä se kestää korkeintaan noin 100 kg metriä kohti. Se ei ole kovin paljon.
Mitä sinä tekisit minun sijassani? Olen huolissani, olen jo ottanut pois kantavan seinän keittiön ja olohuoneen välistä (olin palkannut yrityksen ja siitä tuli H-palkki)J justusandersson sanoi:Periaatteessa mikään ei estä liimapilarin käyttämistä palkkina. Liimapilari on tarkoitettu pilariksi, koska sillä on nelikulmainen poikkileikkaus, mutta muuten se on käytännössä sama asia. Palkkina kuitenkin 115x115:n jäykkyys on hyvin rajoittunut. Sitä voidaan verrata 42x160 mm liimapalkkiin. Jännevälinen ollessa 3,5 metriä se kestää enintään noin 100 kg per metri. Se ei ole paljon.
Puhuin erään kunnan työntekijän kanssa (rakennuslautakunta) ja hän sanoi minulle, että se ei ole kantava, mutta jos poistat seinän ja menet yläkertaan ja kävelet, katso notkuuko lattia jotain. Haluan vain tukea, jotta en ajattele sitä kun meitä on muutama yläkerrassa.
Kuten kirjoitin, minulla on käytössä liimapalkki, jonka jaoin korkeudeltaan 15 cm korkeaksi (vähintään 3 liimattua keppiä) ja se on 12 cm leveä. Se on 352 cm pitkä. Ajattelin leikata kattokipsiin 12 cm leveydeltä, asettaa liimapalkki sinne ja tukea sitä sivuilla 45x120 (leikkaan myös kipsin näille), jolloin seinäkipsillä ei ole mitään tukea alla. Ajattelin, että voisin ruuvata kipsilevyn yläpuolelta vai mitä mieltä?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Epäiletkö, että seinä on kantava, sinun tulee myös mitoittaa palkki ikään kuin se olisi kantava. Ei ole mitään järkeä asentaa haljennutta palkkiasi, se on liian heikko. Voit valita leveämmän liimapuupalkin, joka ei ole niin korkea (mutta korkeampi kuin se, jonka halkaisit). Kerro talon sisämitat, lumivyöhyke ja näytä kuva talon ulkopuolelta, niin saat viitteen siitä, mistä on kyse.
seinä ei ole kantava mutta jotta voisin olla rauhassa ajatuksissani ja välttääkseni lattian pettämistä kun ollaan yläkerrassa, halusin tehdä kuten sanoin.J justusandersson sanoi:Epäiletkö, että seinä on kantava, sinun pitää myös mitoittaa palkki ikään kuin se olisi. Ei ole mitään järkeä pystyttää omaa halkaistua palkkiasi, se on liian heikko. Voit valita ylimääräisen leveän liimapuupalkin, joka ei ole niin korkea (kuitenkin korkeampi kuin se halkaistu). Kerro talon sisämitat, lumikuorma-alue ja näytä valokuva talon ulkopuolelta, niin saat vihjeen siitä, mistä on kyse.
Voisitko vain kertoa, tuleeko esimerkkini liimapuupalkista kestämään huonommin kuin tämä, mitä minulla on nyt? Se on 45x45 ja kipsi kummallakin puolella, joka pitää nyt. Jos aikoo käyttää H-teräspalkkia, riittääkö H100, uskon että se on melkein 10 cm leveä, melkein 10 cm korkea, voin harkita maksimi H120.
Kyllä, 115x115 liimapuupalkki, noin metrin pituinen, jossa on tuki kummassakin päässä, kantaa huomattavasti vähemmän kuin olemassa oleva seinä. Täysin korvataksesi olemassa olevan arvaukseni mukaan saatat tarvita liimapuupalkin, jonka korkeus on vähintään 220. Tämä on ilman laskemista. Mutta minulla itselläni on 315x115 liimapuupalkki kantamassa 4,5 metrin levyisen välikerroksen talon keskellä.Z Zoki_ sanoi:
Ainoa tehtäväsi nyt on selvittää, kantavatko myös/sen sijaan kaksi muuta seinää kummallakin puolella, jotta seinä, jonka haluat poistaa, voidaan poistaa ilman lisävahvistusta. Siinä tapauksessa voit jättää liimapuupilarisi kokonaan pois tai lisätä sen, jos se tuntuu paremmalta. Tai sitten et jätä mitään tukea näiltä seiniltä ja asetat oikean liimapuupalkin, jonka korkeus on noin 220 ja 315 välillä, tai vaihtoehtoisesti teräspalkin matalamman profiilin saamiseksi.
Jos tulkitsen piirustustasi oikein, pitäisi ainakin yhden seinistä makuuhuone/makuuhuone/makuuhuone/kylpyhuone välillä olla kantava, olisin jopa arvannut, että se keltamustattu, jonka haluat purkaa, muuten väli lattian kannatteella tulisi pitkäksi. Mutta seinän mitat vaikuttavat heikoilta, ollakseen kantava seinä, kuinka paksuja ovat muut seinät?Z Zoki_ sanoi:Mitä sinä tekisit minun paikallani? Olen huolissani, olen jo poistanut kantavan seinän keittiön ja olohuoneen välillä (olin palkannut yrityksen, siitä tuli H-palkki).
Puhuin erään kunnan (rakennuslautakunnan) kaverin kanssa, hän sanoi minulle, että se ei ole kantava, mutta jos poistat seinän ja menet yläkertaan ja kävelet siellä, katso, antaako lattia periksi mitään. Haluan vain tukea, jotta en ajattele sitä, kun olemme muutamia ihmisiä yläkerrassa.
Kuten kirjoitin, minulla on käytössä liimapuupalkki, jonka jaoin korkeudelta 15 cm korkeaksi (vähintään 3 liimattua lautaa) ja se on 12 cm leveä. 352 cm pitkä. Ajattelin uurtaa kipsilevyä 12 cm leveydeltä, laittaa liimapuupalkin siihen ja tukea 45x120 laudoilla sivuilla (uurran myös kipsilevyn näille), joten seinän kipsilevyllä ei ole tukea alla. Ajattelin, että voin ruuvata kipsilevyn yläpuolelle vai mitä mieltä olet?
Z Zoki_ sanoi:Vad skulle du gjort i mitt ställe ? Jag är orolig, jag har redan haft bort ett bärande vägg mellan kök och vardagsrum (hade anlitat företag det blev H balk)
Jag pratade med en kille på kommunen (byggnadsnämnden) han sa till mig, den är inte bärande men om du tar bort väggen och gå upp på övervåningen och gå, se om golvet sviker ngt. Jag är endast efter stödja så jag inte tänker på det när vi är några stycken på övervåningen.
Som jag skrev jag har tillgång till en limträ balk som jag delade på höjden till 15cm hög (minst 3 ribbor limmade) och den är 12cm bredd. 352cm lång. Jag tänkte spåra i tak gipset 12cm på bredden lägga ditt limträ balken och stödja med 45x120 var på sidorna (spårar jag även gipset till dessa) så har inte väg gipset ngn stöd under. Tänkte jag kan skruva ovanför gipset eller ??
Vad har du för grund, har du källare, krypgrund eller torpargrund så kan du se vilka väggar som är bärande i grunden, då de bärande väggarna måste ha stöd under sig i grunden.