15 915 lukukertaa ·
45 vastausta
16k lukukertaa
45 vastausta
"Lujuus" liimapuupalkki 115x115?
Hei!
Olen ajatellut rakentaa yksinkertaisen pergolan liimapuulla, jonka aion maalata. Suunnittelen rakentaa kaiken mitassa 115x115 mm.
Kuinka pitkä jänneväli voi olla seinän ja pilarin välillä ilman, että "palkki" taipuu niin, että se "näkyy". Jänneväli seinästä suunniteltuun pilariin on 4,3 metriä. (katso kuva)
Palkkien päälle olen ajatellut laittaa rimoja 45x45 mm noin 30 cm välein.
Kiitos etukäteen!
Ystävällisin terveisin, Pelle
Olen ajatellut rakentaa yksinkertaisen pergolan liimapuulla, jonka aion maalata. Suunnittelen rakentaa kaiken mitassa 115x115 mm.
Kuinka pitkä jänneväli voi olla seinän ja pilarin välillä ilman, että "palkki" taipuu niin, että se "näkyy". Jänneväli seinästä suunniteltuun pilariin on 4,3 metriä. (katso kuva)
Palkkien päälle olen ajatellut laittaa rimoja 45x45 mm noin 30 cm välein.
Kiitos etukäteen!
Ystävällisin terveisin, Pelle
Jos sinulla ei ole lumikuormaa huomioitavana, voit olla ilman ongelmia reilun välin.
En osaa laskea, mutta en usko että 4,5 metriä olisi mikään ongelma.
Mutta mikä on syy, että haluat käyttää neliömäistä profiilia 115x155 vaakasuuntaisilla palkeilla? Se on paljon vahvempi, vankempi ja kantavampi, sekä halvempaa, jos käytät esim. 45x170 sääntöä.
En osaa laskea, mutta en usko että 4,5 metriä olisi mikään ongelma.
Mutta mikä on syy, että haluat käyttää neliömäistä profiilia 115x155 vaakasuuntaisilla palkeilla? Se on paljon vahvempi, vankempi ja kantavampi, sekä halvempaa, jos käytät esim. 45x170 sääntöä.
Kiitos vastauksesta. Se on enemmän ulkonäkökysymys, pidän siitä profiilista.Mikael_L sanoi:
Jos sinulla ei ole lumikuormaa, josta pitää huolehtia, niin voit käyttää melkoista jänneväliä ilman ongelmia. En osaa laskea, mutta 4,5 metriä en uskoisi olevan ongelma.
Mutta mikä on syynä siihen, että haluat käyttää neliöprofiilia 115x155 vaakasuorissa palkeissa? Sehän on huomattavasti voimakkaampi, tukevampi ja kantavampi sekä edullisempi, jos käytät esim. 45x170 palkkia.
Remonttinalokas
· Stockholm
· 647 viestiä
En voi vastata liimapuupylväistä, mutta 45x45 ei toimi päällä. Kuinka pitkäksi jänneväli tulee? Sinun täytyy luultavasti käyttää vähintään 45x95 jännevälin mukaan.
Ok! Kiitos inputista.
Ok, kiitos vastauksesta.
Niin, mikä jänne se tulee olemaan?Pasjostrom sanoi:
Kuvassa näyttää olevan ehkä 2-2,5 metriä, pärjääköhän 45x45, joka kantaa vain omaa painoaan sen?
Sen sijaan on hieman vaikea löytää 45x45 rimaa sellaisessa laadussa, että se ei kierry ja muuta.