vaihtoehto 1: 21x95 harva paneeli, jossa 55mm rakojen väleissä, lumpapp ja klikkilattia 8mm harvan yli. Uskotteko, että lattia olisi liian pehmeä "55mm rakojen" kohdalla? Klikkilattia saumataan harvan päälle tietysti.

vaihtoehto 2: laittaa kipsilevyä kaikkialle harvan päälle, sitten 8mm klikkilattia.

Tämä asetetaan tietysti olemassa olevan lastulevyn päälle lattialla. Kysymysmerkkinä on, estääkö lattiakipsi kosteuden? Ja kuinka lämpöä siirtävä kipsilevy on, niin sanotusti? Haluaisin mieluiten lattialämmityksen mahdollisimman lähelle jalkoja.

Voiko myös vaihtoehto 1:ssä jakaa ylimääräisen laudan harvan väliin, missä letkua ei ole? Kiitollinen vastauksesta.

Eikö ole riski, että lattia tuntuu erittäin epätasaisen lämpimältä, kun jalan ja lattian välillä on vain 8mm lattia? Lämmönjakautuminen lattiaan ei varmaankaan ole kovin suuri.

• Tykkään
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Olisin käyttänyt uritettua lattialastulevyä, niin on hyvä asentaa laminaatti suoraan päälle vain lasikuitupaperin kanssa väliin.

Riski harvalaudoituksen kanssa on, että siitä tulee epätasainen. Harvalauta ei ole täsmälleen saman kokoista, ne voivat myös olla hieman kaarevia, mikä aiheuttaa eri korkeuksia, riippuen puun tiheydestä ne voivat kuivua eri tavalla jne. Uritettu lattialastu on tarkemmin paksuudeltaan.

• Tykkään
Utsliten och utdömd ja 1 muu
  • Laddar…
U
Osta 22mm lastulevy ja halkaise oikeaan leveyteen, en tiedä mikä CC sinulla on putkella, ja käytä harvalaudoituksena.
Se on muotovakaampaa ja voit asentaa lattian suoraan päälle. Vaikka halkaiseminen vie hieman aikaa, sanoisin että se on lopulta nopeampaa.

Jos käytät tavallista harvalautaa, tarvitset jonkin uritetun levyn päälle ennen kuin voit asentaa lattian. Ainoa kerta, kun tiedän harvalaudoituksen toimineen hyvin suoraan, on lankkulattian alla.

Olen asentanut harvalaudoituksen noin 60-70 neliömetriä kotonani. Harvalaudoitus lattianiskojen päälle, sen päälle kaksi kerrosta lattialastulevyä ruuvattuna ja liimattuna saadakseni taivutuskestävyyden klinkkerille.

Sinun ei tietenkään tarvitse laittaa kahta kerrosta, mutta laita ehdottomasti yksi kerros lastulevyä saadaksesi hyvän ja askeläänieristävän kerroksen, jolle voi asentaa lattian. Siitä ei aiheudu mitään kosteusongelmia.

• Tykkään
Niklaspe ja 1 muu
  • Laddar…
S
Olen asentanut 22x120 lattialämmityksellä, sen päälle lattiakipsi ja 8 mm laminaattilattia. Minulla on kuitenkin noin cc300 säännöissä. Se on jämäkkä ja hyvä, katsotaan miten se kestää pitkällä aikavälillä.

• Tykkään
Niklaspe
  • Laddar…
Onko se sähköinen lattialämmitys vai vesikiertoinen? Miksi ei lattialämmityslevyjä? Miksi 55 mm raon välillä? Miten letku pidetään paikallaan (jos se on vesikiertoinen)? Tavallisesti lattialämmitys asennetaan levyillä ja raakapontti kantavan lattian alle.

Tarvitaan tasoittava kerros raakapontin päälle, kuten lattiakipsi, lastulevy tai puulattia.

Jotain kautta lämpöä on levitettävä, esim. lattialämmityslevyillä, jotta ei synny kylmiä juovia kierukoiden väliin.

U
Jos sinulla on jo golvspån, niin EPS uralevy on yleisin tapa asentaa putki. Sen päälle voit laittaa lattian suoraan.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd sanoi:
Jos sinulla on jo lattialastulevy, EPS-urat ovat yleisimpiä letkulle. Sen päälle voit suoraan asentaa lattian.
Onko eps 20 letkulle?;

S Screew sanoi:
Olen asentanut 22x120 lattialämmityksellä, sitten lattia**gips** ja 8 mm laminaattilattia. Minulla on kuitenkin noin cc300 säännöillä. Se on jäykkä ja hyvä, katsotaan kuinka se kestää pitkällä aikavälillä.
S Screew sanoi:
Olen asentanut 22x120 lattialämmityksellä, sitten lattia**gips** ja 8 mm laminaattilattia. Minulla on kuitenkin noin cc300 säännöillä. Se on jäykkä ja hyvä, katsotaan kuinka se kestää pitkällä aikavälillä.
Ahaa okei eli **gles** on cc 300?
No sitten cc55 ei pitäisi olla mikään ongelma!

G Gabbe1 sanoi:
Olisin valinnut uritetun lattialastulevyn, silloin se toimii hyvin ja voi laittaa laminaattilattian suoraan päälle vain lasikuitupaperi välissä.

Riskinä harvalaudoilla on epätasaisuus. Harvalaudoitus ei ole täsmälleen samaa mittaa, ne voivat myös olla hieman kaarrettuja, mikä antaa erilaisen korkeuden, riippuen puutavaran tiheydestä ne voivat kuivua eri tavalla jne. Uritetun lattialastulevyn paksuus on tarkempi.
Sitä ei kuitenkaan ole saatavilla 20 mm putkelle!

N Niklaspe sanoi:
Ei kuitenkaan saatavilla 20mm letkulle!
Onko huone niin suuri, että se vaatii sitä? Siinä tapauksessa voidaan ajaa myös kaksi silmukkaa.

G Gabbe1 sanoi:
Onko huone niin suuri, että se vaatii? Siinä tapauksessa voi tietenkin käyttää kahta silmukkaa myös.
Minulla on jo levyt 20mm varten 👍

S
N Niklaspe sanoi:
Jaha okej alltså glesen ligger på cc 300?
Ja då lär ju cc55 inte va några problem!
Ei, se on koolaukset alla, jotka ovat noin cc300. Lattia siis.

• Tykkään
Niklaspe
  • Laddar…
Lattialevy 12,5 mm tai 10 mm lastulevy, lastulevy on varmaan tukevampi asentaa harvalle koolaukselle? Vai onko kipsilevyllä jotakin etua?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.