82 430 lukukertaa ·
16 vastausta
82k lukukertaa
16 vastausta
listojen jiirisahaus?!?!
Olen kiinnittämässä kattolistaa, mutta olen törmännyt ongelmaan. Käytän ns. hålkälslist
Mittasin ensin pituuden, sahasin 90 asteen kulmassa, 45 asteen leikkauspinnalla, jos ymmärrät.
Mutta kun kaksi listaa pitäisi yhdistää 90 asteen kulmassa katossa, eivät ne sovi ollenkaan.
Voiko joku kertoa, mitä jiirikulmia pitäisi käyttää?????
Mittasin ensin pituuden, sahasin 90 asteen kulmassa, 45 asteen leikkauspinnalla, jos ymmärrät.
Mutta kun kaksi listaa pitäisi yhdistää 90 asteen kulmassa katossa, eivät ne sovi ollenkaan.
Voiko joku kertoa, mitä jiirikulmia pitäisi käyttää?????
45 astetta on oikein, mutta sinun täytyy myös kääntää lista oikein jiirisahassa. Helpommin sanottu kuin tehty...erknyq sanoi:Olen kiinnittämässä kattolistaa, mutta olen törmännyt ongelmaan. Käytän ns. kuppilistaa.
Mittasin ensin pituuden, sahasin 90 asteessa, 45 asteen leikkauspinnalla, jos ymmärrät.
mutta kun kaksi listaa pitäisi yhdistää 90 asteen kulmassa katossa, niin se ei sovi ollenkaan.
Voiko joku kertoa, mitä jiirikulmia pitäisi käyttää?????
Olen kääntänyt listan kapsäkissä, ihan kuten sen pitää olla katossa. Se on myös oikean pituinen. Mutta se lista, johon se kohtaa, ei voi mitenkään leikata samalla tavalla, koska silloin se ei sovi lainkaan. Huomaa, että se on holkkalista.
Ei, kohtaava lista tulee tietysti leikata 45 astetta "toiseen suuntaan" (-45 astetta).erknyq sanoi:
Ontelokulmalista tai ei, sillä ei ole merkitystä.
Ota joitakin pieniä jäännöspaloja ja leikkaa ne 45 asteen kulmassa eri tavoin..
Sitten pidät niitä ylhäällä ja kokeilet, kunnes se menee oikein..
Jos kyseessä on tavallinen tasainen katto, ne on leikattava 45 asteen kulmassa - MUTTA - kuten cpalm sanoo, ei ole helppoa onnistua heti ensimmäisellä kerralla.. Ei riitä, että leikataan oikeaan suuntaan - sinun on myös asetettava se "oikein" jiirisahaan, jotta leikkaus on oikea..
Sitten pidät niitä ylhäällä ja kokeilet, kunnes se menee oikein..
Jos kyseessä on tavallinen tasainen katto, ne on leikattava 45 asteen kulmassa - MUTTA - kuten cpalm sanoo, ei ole helppoa onnistua heti ensimmäisellä kerralla.. Ei riitä, että leikataan oikeaan suuntaan - sinun on myös asetettava se "oikein" jiirisahaan, jotta leikkaus on oikea..
Tämä on selvitetty ketjussa, joka pitäisi kiinnittää:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41103/0
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41103/0
Olen itse asentamassa kattolistoja, jotka on tehty jostain solumuovista. En ymmärtänyt ollenkaan, miten ne saisi sopimaan yhteen kulmissa! Mutta sitten löysin http://www.diydata.com/decorating/coving/cutting_cornice/cutting_coving.htm
ja silloin lamppu syttyi! Nyt en oikein tiedä, mitä tarkoittaa hålkälslist, mutta minulle kuvattu tekniikka toimi täydellisesti. Se on vain asettaa lista jiirisahakehikkoon (mitre box) niin, että listan "seinämäpuoli" on sitä sivua vasten, joka on lähimpänä sinua. Listan "kattopuoli" on siis jiirisahakehikon pohjaa vasten. Hokus pokus, kulmista tuli täydelliset! Toivottavasti kuvaukseni oli ymmärrettävä.
Lisäys: Nyt olen tarkistanut, mitä hålkälslist on, ja ne muistuttavat listoistani paitsi materiaalin osalta.
ja silloin lamppu syttyi! Nyt en oikein tiedä, mitä tarkoittaa hålkälslist, mutta minulle kuvattu tekniikka toimi täydellisesti. Se on vain asettaa lista jiirisahakehikkoon (mitre box) niin, että listan "seinämäpuoli" on sitä sivua vasten, joka on lähimpänä sinua. Listan "kattopuoli" on siis jiirisahakehikon pohjaa vasten. Hokus pokus, kulmista tuli täydelliset! Toivottavasti kuvaukseni oli ymmärrettävä.
Lisäys: Nyt olen tarkistanut, mitä hålkälslist on, ja ne muistuttavat listoistani paitsi materiaalin osalta.
Helpoin tapa saada sisäkulmat siististi on sahata ne pistosahalla. Sahaa ensin muutama kulmasahattu testipala, jotta sahaat oikeaan suuntaan. Käännä sitten lista "väärin päin", ja sahaa pistosahalla kuvan punaisen viivan mukaisesti. Tulee 100 % tiivis kulmasahaus. Toimii muuten täydellisesti myös talonpoikaisjalkalistoille jne.
Vanha keskusteluketju ehkä... mutta monilla on varmaan ongelmia tämän kanssa.
Olen laatinut pienen tiedon siitä, miten käyttää menetelmää viistojen kattojen "snickraamiseen".
Myös rikkoutuneille katoille ja vinokatoille.
Linkki on täällä:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
Olen laatinut pienen tiedon siitä, miten käyttää menetelmää viistojen kattojen "snickraamiseen".
Myös rikkoutuneille katoille ja vinokatoille.
Linkki on täällä:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
syjwg: (Omituinen nikki mutta..
) Juuri noin, helpompaa tehdä yksi jiiri kuin kaksi, mutta et ole näyttänyt kuinka teet lopetuksen...
Eli, joskus seinä voi päättyä kohdatakseen korkeamman katon...
Minä yleensä teen tavallisen jiirin esimerkiksi oikealle, vasemmalle seinälle... sitten tavallinen kohtaava pala, joka on jiirattu... Tulee yksinkertainen elegantti lopetus....
Eli, joskus seinä voi päättyä kohdatakseen korkeamman katon...
Minä yleensä teen tavallisen jiirin esimerkiksi oikealle, vasemmalle seinälle... sitten tavallinen kohtaava pala, joka on jiirattu... Tulee yksinkertainen elegantti lopetus....

