Tiedän, että on olemassa paljon ketjuja juuri tästä aiheesta.

olen lukenut monia niistä, mutta en ole tullut viisaammaksi, vaan pikemminkin hämmentyneemmäksi.

Lattialistan kulmasahaaminen ei yleensä ole kovin iso ongelma.
mutta näiden listojen kanssa
Puusäle on asetettu sahan eteen työpenkille. Taustalla näkyy puusaha ja lautakasa. Valokuva otettu ulkona, metsämaisema taustalla.
en tiedä miten asettaa listan, joten voisiko joku ystävällinen sielu auttaa minua tässä.
Tiedän, että se on selitetty useaan kertaan ketjuissa, joihin viittasin, ja siksi otin kuvan listasta niiden vaihtoehtojen mukaisesti, jotka pystyin keksimään.

Puusoiroji sahapenkissä, jossa näkyy mitta-asteikko ja sahapölyä. Sahaus on valmisteilla lattialistojen asennusta varten.
Lista on ylösalaisin,

Sahapenkki, jossa on sahattu valkoinen lista. Lista asetettu vaakasuoraan pöydälle leikkaamista varten. Sahalaitteen teräosa näkyy taustalla.
Normaali, kuten se asennetaan

Sahauspöydällä oleva puulista viistoleikkausta varten, ympärillä sahauspölyä ja viistokulmamittari näyttää eri kulmia.
Normaali, mutta takapuoli ylöspäin

Sahausyksikkö, jossa on valkoinen matkalista asetettuna työstettäväksi viistettyjä kulmia varten; taustalla näkyy harmaata seinää.
Pystyssä

Puusahan pöydällä oleva saha, jonka edessä on lista valmiina katkaistavaksi. Henkilö pitää listaa paikallaan valmiina sahausta varten.
Pystyssä, takapuoli ulospäin.

Olen koko ajan ajatellut, että lista tulisi olla kuten olen nimennyt "Normaali, kuten se asennetaan"
mutta en saa mitään järkeviä kulmia aikaiseksi.
Löysin taulukon, joka väitti, että 90 asteen kulma tulisi leikata kulmalla, jossa on 35,3 asteen jiirikulma ja 30 asteen kallistuskulma.

Se, mikä on helpointa, on sahata yksi oikea ja yksi vasen ja käyttää niitä viitteenä leikkaamisessa. Toinen asetetaan väärinpäin saadakseen oikean kulman. Aina 45 asteen kulma.

Minulla on tapana asettaa/listata lista jiirisahassa niin kuin sen pitäisi istua eli kuten kuvasi alla! Sen pitäisi olla oikein, mutta kulmasi eivät ehkä ole 90 astetta?
Muuten hyvä vinkki kuten yllä, sahaa kaksi mallia, yksi oikealle ja yksi vasemmalle!

katso liitettä 121960

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
JK76
  • Laddar…
Et ole asettanut listaa oikein yhdenkään kuvan kohdalla. Kuvaile takatukia seinänä ja aseta sitten lista "seinää" vasten. Sitten voit jiirata ne. Mittaa pituus seinästä seinään ja piirrä listan alaosaan ja takaosaan. Älä yritä heti osua piirrettyyn viivaan, vaan mieluummin tee lista hieman liian pitkäksi ja sahaa mieluummin useita kertoja, kunnes osut viivaan.

Tein mallineet viimeksi kun asensin listoja. Muista, että on olemassa sekä sisä- että ulkokulmia.

Viimeksi muokattu:
Aaahhh.......muistan, kun olin samassa tilanteessa kuin TS ja raavin päätäni.....jotenkin se ratkesi. Jossain vaiheessa luulin, että se ei ole mahdollista saada kuntoon, mutta kun sen keksi, niin sitten se sujui hyvin. Jos osaisin selittää niin, että joku tajuaa.....?.....ei!

//LocTite

• Tykkään
Smilfink
  • Laddar…
tarkoitatteko, että lista tulee asentaa näin sisäkulmaa varten,
sekä minun "normaalin" mukaan, kun saavun sitten ulkokulmaan?
Sahapenkissä kiinni oleva lista, joka on leikattu kulmaan. Henkilön käsi pitää listaa sahauslinjalla ulkoseinän edessä.

Tein kokeen ja kulma näytti hyvältä.

LocTite sanoi:
Aaahhh.......muistan kun olin samassa tilanteessa kuin TS ja raavin päätäni....
onnekas, että voi saada apua täältä, ei ole paljon hiuksia jäljellä....:D

Ei noin. Tuolla tavalla sinulla onhan pöytä seinänä. Sinun pitää ajatella, että sahan takatuki on seinä. Sinun pitää pitää lakattu pinta itseäsi vasten sahatessasi. Kun sahaat lakattuja listoja, sinun pitää miettiä, miten sahaterä toimii. Ne halkeavat enemmän siellä, missä terä tulee ulos kuin missä se menee sisään.

VerktygsGurun sanoi:
Sahan takatukea kannattaa ajatella seinänä
Sitten luulen, että se on näin :confused:
Käsi asettaa listan sahaan puun sahaukseen työstäessä.

Mikä myös vastaa muita kuvauksia listan asettamiseksi, kuten se pitäisi asentaa.

Ei...

Näin:
Saha-asema, jossa Dewalt-merkkinen jiirisaha asetettu kulmaan.

Ja jos se ei sovi, voit laittaa sen vaakatasoon ja säätää kulmat aiemmin linkkaamani taulukon mukaan.

Edit: mutta kuvissasi näyttää siltä, että se mahtuu hyvin. Suuri kap/ger tai pienet listat. Joten aseta se kuvan mukaan ja leikkaa 45°.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
NiklasH66
  • Laddar…
Skalman65 sanoi:
Oletan siis, että se menee näin :confused:
[kuva]

Mikä myös vastaa muita kuvauksia, että lista asennetaan kuten se pitäisi.
Kyllä !

• Tykkään
cecar33 ja 1 muu
  • Laddar…
Anteeksi, luin vähän nopeasti, golv o gera :)
Viimeinen kuvasi katosta on oikea!!

Vakavissaan!? pitäisikö sitä pitää noin? näyttää kyllä huojahtelevalta. Olin aivan varma, että sen pitäisi antaa levätä molemmilla tasaisilla pinnoilla hyvän tuen ja oikean kulman saamiseksi. En ole koskaan pitänyt sitä noin.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.