Hei!
Voiko joku kuvailla minulle, kuinka tehdään neliskulmainen reikä lankkuun :S. Neliskulmaisen reiän pitäisi olla 25x30 mm. Onko taltta se oikea työkalu?

Poraa ja sahaa pistosahalla?
Vai käytäisikö monitoimityökalua, kuten Bosch’n 10.8V-Li GOP?

• Tykkään
Drutt´n
  • Laddar…
Porakone ja pistosaha ehkä? Mutta reikä kuulostaa hieman pieneltä sille.

Kun poraa tehdään, on reikä pyöreä. Reikä ei saa mennä suoraan lankun läpi vaan vain puoliväliin.

Olin ajanut talttapäästä.

Poraa 25 mm puuporalla oikeaan syvyyteen ja poista sitten loput talttakouralla.

Hei

Olin ajanut jyrsimellä ja sitten ottanut viimeiset kulmissa talttailla.

Ystävällisin terveisin Wasa

Ok, minä aion kokeilla sitä. Kiitos!

GammErik sanoi:
Kun porataan, reikä on pyöreä. Reiän ei pidä mennä suoraan läpi lankun, vaan vain puolimatkaan.
Totta, mutta pistosahalla voi tehdä siitä 4kulmaisen. :)
Minulle reikä on jotain, joka menee suoraan materiaalin läpi.

Entisellä työpaikallani meillä oli porakone, jossa oli nelikulmainen terä, kyllä kyllä se teki nelikulmaisia reikiä (Se oli porataltta, mutta vaikutti päiväkotilapsiin)

Reikä=loppuun asti
Pohjareikä=ei loppuun asti, jos haluaa olla besservisser.

Jos haluan suorakulmaisen reiän, asetan sen pylväsporakoneeseen koordinaattipöydällä ja jyrsin ja lopuksi muotoilen sen talttapihdeillä.

Protte

• Tykkään
RoyalPhyton
  • Laddar…
prototypen sanoi:
Edellisessä työpaikassani meillä oli porakone, jossa oli neliskulmaiset poranterät, kyllä siitä tuli neliskulmaisia reikiä
Miten neliskulmaiset poranterät voivat tehdä neliskulmaisia reikiä? Minun on vähän vaikea ymmärtää, miten se tapahtuu :D

http://www.ejca.se/userfiles/file/ejca_katalog.pdf

rullaa alas 4. sivulle

Se on tukeva porakone, jossa on terävä, nelikulmainen ei-rotaatiivinen holkki poran ympärillä, kuten 4 talttaa samanaikaisesti
Käytetään tekemään tappiholeja vaihtoehtona pitkäreiänporalle.

Protte

Osta tällainen ja siihen kuuluva stämborrs-kitt...;) (Tai mieluiten oikea stämborrmaskin.)
Tähän työhön en edes jaksaisi kytkeä konetta päälle... (Olen käyttänyt omaani kerran tänä vuonna...

Edit: Hidas (ja väsynyt) kuten tavallisesti, varmaan siksi, etten ole käyttänyt koneitani tarpeeksi paljon....

Viimeksi muokattu:
Voiko sellaisen stämborrin laittaa tavalliseen porakoneeseen?

Vakaa pylväsporakone toimii, vaatii paljon syöttövoimaa.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.