147 813 lukukertaa ·
15 vastausta
148k lukukertaa
15 vastausta
kaava 90 asteen laskemiseen ?
Sivu 1 / 2
aion merkitä paikalle tallin, jonka aiomme rakentaa tontille. ja haluan välttyä rakentamasta jättikulmaa saadakseni 90 astetta, jotta talo on oikein 
tiedän, että on olemassa "latthund", mutta olen hukannut sen..
on olemassa sääntö, joka sanoo, että 2 m jokaisesta kulmasta pitäisi olla Xm näiden pisteiden välillä...
toivon apua...
/ Linus
tiedän, että on olemassa "latthund", mutta olen hukannut sen..
on olemassa sääntö, joka sanoo, että 2 m jokaisesta kulmasta pitäisi olla Xm näiden pisteiden välillä...
toivon apua...
/ Linus
Näin voit tehdä:
Jos ajattelet muovista valmistettua kulmaviivainta, jolla voi piirtää, suhteet sivujen välillä ovat 3 kertaa X, 4 kertaa X sekä 5 kertaa X.
Eli lyhyt sivu voi olla esimerkiksi 3 kertaa 10 cm, pitkä sivu suorassa kulmassa lyhyttä sivua vastaan on silloin 4 kertaa 10 cm ja diagonaali on siten 5 kertaa 10 cm.
Valitset itse tekijän, jolla 3, 4 ja 5 kerrotaan (luultavasti tosielämän rajoittavan mitta perusteella), sitten voit vain laskea.
Onnea matkaan!
/Ronnie
Jos ajattelet muovista valmistettua kulmaviivainta, jolla voi piirtää, suhteet sivujen välillä ovat 3 kertaa X, 4 kertaa X sekä 5 kertaa X.
Eli lyhyt sivu voi olla esimerkiksi 3 kertaa 10 cm, pitkä sivu suorassa kulmassa lyhyttä sivua vastaan on silloin 4 kertaa 10 cm ja diagonaali on siten 5 kertaa 10 cm.
Valitset itse tekijän, jolla 3, 4 ja 5 kerrotaan (luultavasti tosielämän rajoittavan mitta perusteella), sitten voit vain laskea.
Onnea matkaan!
/Ronnie
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 viestiä
Myös tunnettu nimellä egyptisk triangel 
Ei, Pythagoras keksi saman asian kauan egyptiläisten jälkeen.... Näin käy joskus, kuten esimerkiksi potkuri, joka pidetään ruotsalaisena keksintönä, oli myös egyptiläisillä paljon aikaisemmin.....
Luvut 3:4:5 kutsutaan Egyptiläiseksi kolmioksi. Kolme lukua, jotka muodostavat suorakulmaisen kolmion, kutsutaan Pythagoraan luvuiksi ja niitä on useita ryhmiä (itse asiassa äärettömän monta), esimerkiksi 12:16:20 tai 270:360:450. Kolmio kulmamittaukseen voi tietysti olla missä tahansa suhteessa, mutta sitten pitää ottaa esiin Pythagoraan lause. Jos teet kolmion, jonka kateetit (lyhyet sivut) ovat 1000 mm, hypotenuusan (pitkä sivu) tulee olla 1414 mm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 viestiä
Tai yhteenvetona:RobertC sanoi:
Egyptiläinen kolmio (3:4:5) on esimerkki Pythagoraan lauseesta
5:12:13, 8:15:17 ja 7:24:25 ovat myös esimerkkejä Pythagoraan luvuista.
Lähde: Wikipedia
-----
Foorumit ovat kunniassa, mutta kyllä me kaikki harhaudumme aiheesta monta kertaa.
Jos rakennat suorakulmion, voit helposti mitata diagonaalit, jos ne ovat yhtä suuret, kulmat ovat suorat. Jos sinulla ei ole nelisivuista pohjaa, sinun täytyy mitata jollakin edellä mainituista tavoista.
Voitte mitata mitä tahansa 90 asteelle
Expl Mittaa yksi puoli esim. 4,25 metriä = tulee sitten 4,25X4,25 = 18,062
seuraava esim. 7,65 metriä = tulee sitten 7,65X7,65 = 58,52
18,062 + 58,52 = 77,14 ja juuri siitä (löytyy melkein jokaisesta laskimesta) = 8,78 joka on diagonaalin pituus, koskien
mittoja ne voivat olla kuinka tahansa, mitä pidempi, sitä tarkempi on 90 asteen kulma
Kuten saksalainen fyysikko sanoi 3 + 4 = 5
Expl Mittaa yksi puoli esim. 4,25 metriä = tulee sitten 4,25X4,25 = 18,062
seuraava esim. 7,65 metriä = tulee sitten 7,65X7,65 = 58,52
18,062 + 58,52 = 77,14 ja juuri siitä (löytyy melkein jokaisesta laskimesta) = 8,78 joka on diagonaalin pituus, koskien
mittoja ne voivat olla kuinka tahansa, mitä pidempi, sitä tarkempi on 90 asteen kulma
Kuten saksalainen fyysikko sanoi 3 + 4 = 5
Mittaa 120 cm yhdelle puolelle ja 160 toiselle, kulmasta. Sitten sinun tulisi olla 2 m viivojen välillä.