terassi suunnittelu loppuvaiheessa
Mietin parasta tapaa rakentaa pylväät aitaa varten, joka on noin 180 cm korkea ja CC120 pylväiden välinen etäisyys on 95x95.

Olen ajatellut kiinnittää pylvään kahden kannatteen väliin kuvan mukaan.
Mitä mieltä olette siitä? Ja mikä olisi paras kiinnitys? Ranskalainen/vaunu-pultti/tavallinen puuruuvvi?

Tiedän, että 2kpl 45x95 (jotka yhdistetään) ja toinen saa levätä kannatteen päällä voi varmasti olla vakaa.
Mutta silloin pylväs päätyy kauemmas ulos ja reunalauta tulee silloin hieman ulos reunan yli.

Vinkkejä, neuvoja ja ideoita otetaan mielellään vastaan :)

• Kuvassa rakennettava terassi, jossa puisia tukipalkkeja ja pergolan pystypuita. Kivipohja näkyy alla.
  • Tykkään
Pontus Jonason
  • Laddar…
Sinun täytyy olla jotain, joka ottaa vastaan taivutusvoiman kohtisuoraan tolppaa vastaan horisontaalitasossa. Yksinkertainen kortbit siirtää kuorman sisäänpäin seuraavaan kantolinjaan. Lautaan kohdistuu melko suuria voimia tuulen aikana. Näin olen tehnyt, jotta kuistitolpat olisivat yleisesti vakaita. Tolppa minun tapauksessani ylittää kantolinjan ja on pultattu/limmallinen. Samoin kohtisuora kantolinja. Poikkipuut siirtävät taivutusvoiman kortbiten keskelle.

Puinen rakenne, jossa on viistoon kiinnitetyt tukipuut alustan alla, takana vihreä pensasaita ja purppuraisia kukkia.

Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Sinun täytyy olla jotain, joka vastaanottaa taivutusvoiman, joka on kohtisuorassa tolppaan nähden horisontaalitasossa. Yksinkertainen lyhyt osa siirtää kuorman sisäänpäin seuraavaan kantavaan palkkiin. Tuuli aiheuttaa melko suuria voimia laudalla. Näin olen tehnyt, jotta terassin tolpat olisivat vakaita yleisesti. Tolppa minun tapauksessani ulottuu kantavan palkin yli ja on pultilla/ liimalla kiinnitetty. Samoin kohtisuorassa oleva kantava palkki. Poikittaiset osat siirtävät taivutusvoiman kortin keskelle.
Kiitos vastauksesta.
Olen piirtänyt vähän uudelleen
Rakennusprojekti: puinen kehikko, pystytolppa ja lattialaudoitus, sorapohja.
Olen lisännyt ylimääräisiä pieniä lyhyitä naulalevyjä tolpan ympärille (tarvitaan kuitenkin reuna-laudalle) sekä lisännyt lyhyen osan seuraavaan kantavaan palkkiin. Sivuttain ei varmaan tarvitse yhtä paljon? Tolpalla, joka on puoliksi kantavan palkin päällä, on apua tähän jne., mutta tämän pitäisi olla riittävän vakaa. Ehkä lisään vinotuen kuten sinäkin, kun kerran tehdään.

Miten olet vetänyt pultin?

tai ehkä näin.. tulee melkein yhtä paljon työtä
Puinen rakenne kesken rakenteilla olevaa projektia, jonka alla on sorapohja ja betonilaatat tukena.

• Tykkään
Mange 0316
  • Laddar…
Kun se on 1,8 m korkea, syntyy hyvin suuria voimia, jos myrskyää kunnolla ja on vain 145-195 mm (mikä sitten onkaan mitat kantopalkeissa?) kiinnittää. Ratkaisin sen vetämällä ne 70-80 cm terassin alle ja sitten asettamalla vinotukia päästä ylös terassin alle saadakseni pidemmän vipuvarren kiinnitykseen, mutta se ei ole mahdollista tässä, kun terassi on maanpinnan tasolla.

Ehkä se voi hyvin kestää jonkun kuvien version kanssa, mutta yrittäisin saada jonkinlaisen teräskiinnityksen lankuille, jotka ovat 180 cm. Kuvassa viestistä #3 voisi esimerkiksi ajatella, että kiinnittää kahdella tukevalla L-muotoisella litteällä raudalla (jossa toinen jalka on ehkä 30 cm (kiinnitettynä tolppaan) ja toinen niin pitkä kuin päätypuu sallii), yksi kummallekin puolelle tolppaa, jotka pultataan tolppaan ja sitten menevät kantopalkin alle ja sisään 90 asteen kulmasta (tai hieman vähemmän, sanotaan 70-80 astetta niin se tulee esiin päätypuussa (kaksinkertainen päätypuu niin että saat saman leveyden kuin tolppa) ja voidaan kiinnittää päätypuuhun.

Ehkä vähän epämääräistä, tein kömpelön periaatekaavion paintilla :p

Käsin piirretty rakennuskaavio, jossa on vaakasuora palkki ja pystysuora lauta, yhdistetty punaisella viivalla.

Tämä ei tarkoita, että kiinnitys ei voisi toimia jonkun yllä olevan periaatteen mukaan. Jos jollain on aikaa ja/tai huomattavasti enemmän laskutaitoa, saa mielellään laskea, mitä oikeastaan tarvitaan 180cm lankulle cc120cm. Mutta spontaanisti mielestäni tuntuu vähän heikolta kiinnittää vain kantopalkkeihin, mutta pidän sekä henkseleistä että vyöstä :D

• Tykkään
Murbyggare
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo sanoi:
Ehkä hieman epämääräinen, tein kömpelön periaatepiirroksen Paintissa :p

[kuva]

Tarkoitan tällä, että se ei ehkä toimi, kun kiinnitetään yllä olevien periaatteiden mukaan. Jos joku, jolla on aikaa ja/tai on huomattavasti taitavampi laskelmissa, voisi mielellään laskea, mitä todella tarvitaan 180 cm lankulle cc 120 cm. Mutta spontaanisti minusta tuntuu hieman heikolta kiinnittää vain kantaviin palkkeihin, mutta pidän myös siitä, että on henkselit ja vyö :D
Ymmärrän, mitä tarkoitat, kantavat palkkini ovat 145. Ideasi on vaikea toteuttaa, kun tolppa on yhdellä laatoista, silloin ei voi tulla kantavan palkin alle litteällä raudalla. Ellei sitten ala uurtaa kantavaa palkkia raudalle, mutta en ajattele pitää niin hauskaa :D Mieluummin pienennän CC-mittaa, mutta kirjan mukaan CC 120 pitäisi olla enemmän kuin tarpeeksi.

Lankku tulee olemaan noin 6 m leveä ja sitten 90 astetta ja jatkuu 120 cm, joten se saa vähän apua päistä, mutta on selvää, että keskellä lankkua saatan joutua vahvistamaan kunnolla. Täällä, missä asumme, tuulee aika ankarasti.

..ehkä pitäisi lisätä, että ne naapurit, jotka ovat asentaneet aidan terassilleen, ovat asentaneet tolpan kengän vain terassilautaan, mikä ei voi olla lähelläkään sitä, mitä suunnittelen täällä

LinusW, mitkä upeat renderoinnit sinulla on, onko se Sketchup? Jos kyllä, onko se ilmaisversio vai päivitys? Onnea rakennusprojektiin!☺️

Ah, ja sivut/kulmat selviävät varmaan aika hyvin, enimmäkseen keskikohta kuten kirjoitat. Ei, jos tolppa on levyllä, siitä tulee hankalaa, näytti piirustuksessa siltä, että ne eivät olleet :p

Sitten kallistuu johonkin yllä olevista vaihtoehdoista :)

Kasper i Malmö Kasper i Malmö sanoi:
LinusW, mitkä hyvät renderingit sinulla on, onko se Sketchup? Jos joo, onko se ilmaisversio vai päivitys? Onnea rakennusprojektille!☺️
Hauskaa, että pidit niistä, kiitos :) Se ei ole Sketchup, se on 3D Studio Max.

mrVoodoo mrVoodoo sanoi:
Ah, kyllä sivut/kulmat varmaan selviytyvät aika hyvin, enimmäkseen keskikohta kuten kirjoitat. Ei, jos tolppa on laatalla, se tulee olemaan hankalaa, näytti luonnoksessa siltä, ettei ne ole :p

Sitten ehkä kallistuu johonkin ylläolevista vaihtoehdoista :)
Laatat eivät luonnoksessa vastaa 100% siihen, missä ne todellisuudessa ovat, mutta riski, että tolppa osuu laatalle/lähelle sitä, on aika suuri. Lisäksi laatta nousee ehkä vain 1-2 cm sorasta, koska ne on hakattu alas, jotta kaikki mahtuu. Täytyy varmistaa puulla parhaan kykyn mukaan.

Jollakulla vinkkejä kiinnityksestä? Ranskalainen ruuvi/pultti/puuruuvi?
Olen kuullut kaikenlaista kaikista.

• Tykkään
Kasper i Malmö
  • Laddar…
LinusW LinusW sanoi:
Onko jollakulla tietoa kiinnityksestä? Ranskalainen ruuvi/pultti/puuruuvi?
Olen kuullut kaikenlaista kaikista vaihtoehdoista.
Olen kokeillut kaikkia kolmea eri tilanteissa, ja se mikä on toiminut parhaiten ajan kanssa minun kohdallani on läpi menevä pultti (se on oikeastaan ruuvi mutta joo :P) ja mutteri, kuumasinkitty, reilu puuruuvi toisena ja ranskalainen ruuvi huonoimpana. En käytä Ranskalaista ruuvia ollenkaan nykyään, ainakaan kun kiinnitetään puuhun.

• Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
LinusW LinusW sanoi:
Kiva että pidit niistä, kiitos :) Se ei ole sketchup, se on 3D Studio Max.

Plaatit piirustuksessa eivät sovi täysin siihen missä ne oikeasti ovat, mutta riski, että pylväs osuu plaatan päälle/vierelle on melko suuri. Sitten plaatta nousee vain ehkä 1-2 cm sorasta, koska ne on lyöty alas jne., jotta kaikki mahtuu. Täytyy varmistaa puulla parhaansa mukaan.

Onko jollain tietoa kiinnityksestä? Ranskalainen ruuvi/pultti/puuruuvi?
Olen kuullut sekä yhtä että toista kaikista.
Miten se lopulta meni ja menikö hyvin? Minkä rakenteen valitsit ja mitä ruuvia käytettiin? Olen tekemässä samantyyppistä projektia ja pohdin, kuinka kiinnittää parhaiten 95x95-pylväät 45x145-kantopalkkeihin 180 cm korkeaan aitaan.

Pohdintani on, miten saada se vakaaksi ja suoraan? Usein se lähtee vinoon, kun ruuvataan, eikä se ole kovin siistiä, jos pylväät ovat vinoittain. Kuinka minimoida se riski? :)

M Marges sanoi:
Miten se lopulta meni ja tuliko siitä hyvä? Minkälaisen rakenteen valitsit ja mitä ruuveja käytettiin? Työskentelen samanlaisen projektin parissa ja mietin, kuinka parhaiten kiinnitetään 95x95-pylväät 45x145-kantopalkkeihin 180 cm korkeassa aidassa.

Mietin sekä sitä, miten saada se vakaaksi että miten saada se suoraksi? Usein se vähän lähtee menemään vinoon kun ruuvaa ja siitä ei tule niin siistiä, jos pylväät ovat vinoja. Miten minimoidaan tämä riski? :)
Rakensin pylväät "L" muotoon
Kiinnitin kantopalkkien kanssa samanlaisen laudan "L":n jalkaan tavallisilla ruuveilla, jotka olivat 180 tai 200 pitkiä.. en muista. Ja vähän PU-liimaa. Itse L-rakenne tuli erittäin jäykkä ja hyvä.
"L":n jalka meni pylväästä seuraavaan kantopalkkiin, johon se myös kiinnitettiin.

Aita on nyt muutaman vuoden vanha ja seisoo erittäin tukevasti.
Sovita L-pylväs huolellisesti paikoilleen kiinnitettäessä, jotta pylväs tulee pystysuoraan.

• Tykkään
Marges
  • Laddar…
LinusW LinusW sanoi:
Rakensin pylväät muodossa "L" Kiinnitin puun, joka oli sama kuin kantavat palkit, L:n jalkaan tavallisilla 180 tai 200 pitkillä ruuveilla... en muista. Ja vähän PU-liimaa. Itse L-rakenne oli erittäin jäykkä ja hyvä. L:n jalka ulottui pylväästä seuraavaan kantavaan palkkiin, johon se myös kiinnitettiin.

Aita on nyt noin vuoden vanha ja seisoo erittäin tukevasti. Sijoita L-pylväs huolellisesti, kun kiinnität pylvään, jotta se on pystysuora
Kiitos vastauksesta, et siis edennyt yläpuolella olevien kuvien mukaan pylväiden kanssa kahden kantavan palkin välissä? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.