Hei,
aion rakentaa parvekkeen alla olevan kuvan mukaan.
Olen etsinyt vaihtoehtoja etummaiseen kantavaan palkkiin, ja se vaikuttaa kallistuvan liimapuupalkkiin tai mahdollisesti teräspalkkiin.
Haluan pitää palkin korkeuden alhaisena, jotta se ei estä näkymää talon sisältä, noin 300 on raja. Jänneväli on noin 4,5 m, joten tietoni mukaan 115x315 on liian heikko. Jos joku on tottunut laskemaan parvekkeiden (lumivyöhyke 2) kantavuutta, kuulen mielelläni, mihin pitää kiinnittää huomiota.
(Kantava palkki sijoitetaan 3 m seinästä, Koko katon ala on 3,5x5 m, itse parvekelaudan pinta-ala on 2,7x3,8)
Katson myös HEA-palkkeja, mutta en ole varma, mikä sopiva dim. on ja miten ne parhaiten kiinnitetään pylväisiin ja lattiapalkkeihin jne. Olen nähnyt variantteja puupalkeista, jotka työnnetään teräspalkin elämään, mutta haluaisin mieluummin, että ne kiinnitetään sinne eikä vain lepäävät.
Onko ideoita mitoituksesta tai muita vinkkejä??... PS. En halua 3. pylvästä keskelle
Kiitollinen kaikista vastauksista, jotka voin saada.
Lumivyöhyke 2 vastaa 200 kg/neliömetri, normaali puupalkisto vastaa 200 kg/neliömetri. Koska terassia ei käytetä talvella, kuormitusta ei tarvitse merkittävästi mitoittaa.
Minkälainen kattorakenne sinulla on mielessä?
Jos lasken raskaan katon mukaan, oman painon ollessa 90 kg/neliömetri, lumivyöhyke 2 ja jännevälisi, pärjäät 66*315 liimapuulla, jos otat 115*315 tiedät sen kestävän.
Hei ja kiitos vastauksesta huggan, käytän mielelläni liimapuuta..
mutta boverket.se:n EKS:n mukaan parvekeet mitoitetaan 3,5kN/neliömetrin kuormalle, mutta punktikuorma on 2kN.
Olen yrittänyt laskea 3,5+omamassa 2kN/neliömetri ja silloin minun täytyy päästä vähintään korkeuteen 115*370mm, jotta en saa suurempaa taipumista kuin 25mm. (Olen saanut laskettua suunnilleen 52kN tasaisesti jakautuvan kuorman palkin pituudelle).
Sano mielelläni, että olen väärässä.:eek:
Katon ajattelin kattaa pellillä ja sitten yksinkertaisella ritilällä pellin päälle aitauksen kanssa.
/Kobolt
Se, mitä mielestäni unohdatte, on, että kaikki mainitsemasi kuormat ovat karakteristisia arvoja, jotka on mitoitettava ennen palkin laskemista, myös liimapuupalkin taivutusvastus on mitoitettava kuormituksen keston ja ilmastoluokan mukaan. Jos halutaan mitoittaa yllä mainittu parvekkeeksi, tarvitaan liimapuupalkki 140x315. Vaihtoehtoisesti HEA160.
Mutta mielestäni tämä on väärin harkittu, koska parveke-arvot on tarkoitettu konsolirakenteisiin, joten tavallisen välipohjan arvot ovat todennäköisesti järkeviä käyttää.
Tämä antaa tapauksessa, että 90x315 on riittävä mitta liimapuupalkille. Vaihtoehtoisesti HEA140.
Olen laskenut todellisen omapainon 2,4 KN/m palkki, noin 0,7 KN/m2
Käyttänyt turvallisuusluokkaa 2
Keskipitkä kuormituksen kesto
Ja ilmastoluokka 2
Laskettu murtorajatilan mukaisesti eurokoodin kaavoilla B1a ja B2a.
90x 315 kanssa saan 27 mm.
Mutta se on silloin, kun sinulla on 3000 kg kuormaa lumen tai huonekalujen ja henkilöiden muodossa, joten sitä ei todennäköisesti tapahdu kovin usein
Eli maksimissaan 35 henkilöä parvekejuhlissa.
Sitten siitä tulee todennäköisesti 90x315 tai 115, jotta on hieman varaa, jos tarvitsen tehdä jotain leikkausta.
Kiitos hyvästä vastauksesta teille molemmille. Olen oppinut kohtuullisesti, kuinka liimapuuta mitoitetaan ja vältän teräspalkin.
Yritän mitottaa parvekkeeni etummaisen kantopuun, jonka aion vaihtaa, koska kaikki puu on lahoa. Sen jälkeen rakennan parvekkeen alle viherhuoneen, minkä vuoksi haluan poistaa keskipilarin, nykyään niitä on kolme. Liimapuupalkin täytyy siis olla kuusi metriä pitkä ja se tulee kannattelemaan parveketta, joka on noin 140 cm syvä.
Minkä kokoinen kantopuu minun kannattaa valita etummaiseksi? Asun lumivyöhykealueella 2,5. Ajattelin kiinnittää sen jo olemassa olevaan kantopalkkiin seinässä.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.