5 174 lukukertaa ·
17 vastausta
5k lukukertaa
17 vastausta
Autotalli vapaasti riippuvalla vasapalkilla
Hei, ihmettelen, voiko joku antaa kantavuutta palkille carportia varten.
Mitat ovat 3,6 m leveä ja 6 m pitkä pulpettikatolla.
Toisella puolella toimii 4 tolppaa yhteensä, mutta toisella puolella haluaisin 3 tolppaa ja siten leveämmän välin perustuksen välillä.
Kuinka paljon palkki voi ulottua viimeisen tolpan jälkeen, jotta se voi kantaa kuorman?
Olen kokeillut träguiden -mallia ja saanut 45x195, mutta sitten on tolppia ulkoreunoissa.
Luminen alue 2 - Alingsås
5 asteen kulma katolla
Huopakatto viherkatolla
Toivottavasti joku voi auttaa.
Mitat ovat 3,6 m leveä ja 6 m pitkä pulpettikatolla.
Toisella puolella toimii 4 tolppaa yhteensä, mutta toisella puolella haluaisin 3 tolppaa ja siten leveämmän välin perustuksen välillä.
Kuinka paljon palkki voi ulottua viimeisen tolpan jälkeen, jotta se voi kantaa kuorman?
Olen kokeillut träguiden -mallia ja saanut 45x195, mutta sitten on tolppia ulkoreunoissa.
Luminen alue 2 - Alingsås
5 asteen kulma katolla
Huopakatto viherkatolla
Toivottavasti joku voi auttaa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Epäilen, että 45x195 C 24 on liian heikko tähän tehtävään. Valitsisin liimapuuta. Näin saat myös palkkeja, jotka ovat 6 m pitkiä.
Jos lasketaan 2 kN/kvm paino sedumkatolle, päädyn kantapalkkien viivalastaukseen (mielestäni osuvampi nimitys) 7,2 kN/m. Silloin suurin sopiva jänneväli (etäisyys pylväiden välillä) on 1,8 m.
Jos lasketaan 2 kN/kvm paino sedumkatolle, päädyn kantapalkkien viivalastaukseen (mielestäni osuvampi nimitys) 7,2 kN/m. Silloin suurin sopiva jänneväli (etäisyys pylväiden välillä) on 1,8 m.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos ruuvaat ja liimaat (PU-liima tai vastaava) symmetrisesti pystysuoran 45x220 vaakasuoraan 45x120 kanssa, saat erittäin jäykän rakenteen. Se vastaa koolinkia, joka on 45x307 mm. Se kestää tolppien välisen etäisyyden 2,8 metriä.
Pylväät on liimattu 2kpl 45x120mm PU-liimalla ja kiinnitetty 80mm ruuvilla cc300mm välein.
Ihanaa kuulla, että se toimii, kun ulompi 3. pylväs on pidemmällä sisemmällä kuin mihin ajattelin.
Tai olenko ymmärtänyt väärin tämän
palaan takaisin luonnoksen kanssa
Ihanaa kuulla, että se toimii, kun ulompi 3. pylväs on pidemmällä sisemmällä kuin mihin ajattelin.
Tai olenko ymmärtänyt väärin tämän
palaan takaisin luonnoksen kanssa
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se riippuu hieman siitä, mikä etäisyys sinulla on kattopalkkien välillä. Jos c/c-etäisyys on 1200 mm, voit jatkaa 1200 mm ulkonemi ilman ongelmia. Samalla on syytä olla varovainen. Vaikka se kestäisikin, se ei ehkä näytä kauniilta ajan myötä.
Olin ajatellut c/c 600, koska autokatos tulee olemaan 6000 mmJ justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Minkä kokoista ulkonemaa olit ajatellut?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se ei ole pelkästään rakennusstaattinen kysymys, vaan myös vakauskysymys. Ilmassa oleva nurkka ulkokehikossa, jossa reunapalkki kohtaa kattopalkin, voi ajan myötä kulkea omia polkujaan. Lisäksi pylväskonstruktiot, kuten autokatos, eivät ole vakaita ilman seinäosia tai eri tyyppisiä diagonaaleja. Ehdotan siksi, että näytät kuvan siitä, miten olet ajatellut konstruktion kokonaisuutena.

