2 464 lukukertaa ·
12 vastausta
2k lukukertaa
12 vastausta
C24 tai Liimapuuta pulpettikattoon kk400 tai kk600?
Tässä on joitakin kysymyksiä, joihin uskon monien kokeneiden tai oppineiden voivan auttaa minua.
Aion rakentaa Attefall-talouteen pulpettikaton, jossa on 8 asteen katon kaltevuus ja peltikatto. Tulevaisuudessa aurinkopaneelit tulevat katoille.
Pohdin kattopalkkien mittoja.
Jänneväli seinien ulkoreunojen välillä 4,5 m
Kattolipan pituus 400 mm
Kokonaispituus 5,4 m
Suunnittelija on määrittänyt 45x220 c24 cc400, mutta mitä teen eristyksen kanssa? Tulee paljon leikkaamista ja paljon hukkaa?
Leikataanko kaikki pituussuunnassa vai leveyssuunnassa?
Kylmäsillat katossa? Ei ole hauskaa käsitellä kahta kerrosta, kun painovoima muistuttaa olemassaolostaan.
Laskin hieman itse ja sain hyväksynnän laskelmilleni 45x220 C24 seuraavin ehdoin.
Lumikuorma 1,5 sekä peltikatto 0,55 kN/m2 (tai viherkatto 0,7 kN/m2, joka esimerkissä simuloi aurinkopaneeleita)
Käytin Rakennuskuvien erinomaista laskuria https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/
Tai muuta liimapuuhun 56x225 cc600 samankaltaisin ehdoin
- Kaksinkertaiset materiaalikustannukset (puutavara)
- vie hieman enemmän kattokorkeutta
+ helpompi eristää, cc600.
Ajattelin laittaa ilmanvaihtoaukon palkkien sisäpuolelle, jotta rakennuskorkeus/sisäkorkeus ei muuttuisi.
Kuitenkin huomaan, että siitä tulee valtava työ verrattuna siihen, että se asetettaisiin tasaisesti kattotuolien päälle ja sitten naulattaisiin laudoitus niiden päälle. Vai onko olemassa toinen kätevä ratkaisu?
Kiitos toistaiseksi!
Aion rakentaa Attefall-talouteen pulpettikaton, jossa on 8 asteen katon kaltevuus ja peltikatto. Tulevaisuudessa aurinkopaneelit tulevat katoille.
Pohdin kattopalkkien mittoja.
Jänneväli seinien ulkoreunojen välillä 4,5 m
Kattolipan pituus 400 mm
Kokonaispituus 5,4 m
Suunnittelija on määrittänyt 45x220 c24 cc400, mutta mitä teen eristyksen kanssa? Tulee paljon leikkaamista ja paljon hukkaa?
Leikataanko kaikki pituussuunnassa vai leveyssuunnassa?
Kylmäsillat katossa? Ei ole hauskaa käsitellä kahta kerrosta, kun painovoima muistuttaa olemassaolostaan.
Laskin hieman itse ja sain hyväksynnän laskelmilleni 45x220 C24 seuraavin ehdoin.
Lumikuorma 1,5 sekä peltikatto 0,55 kN/m2 (tai viherkatto 0,7 kN/m2, joka esimerkissä simuloi aurinkopaneeleita)
Käytin Rakennuskuvien erinomaista laskuria https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/
Tai muuta liimapuuhun 56x225 cc600 samankaltaisin ehdoin
- Kaksinkertaiset materiaalikustannukset (puutavara)
- vie hieman enemmän kattokorkeutta
+ helpompi eristää, cc600.
Ajattelin laittaa ilmanvaihtoaukon palkkien sisäpuolelle, jotta rakennuskorkeus/sisäkorkeus ei muuttuisi.
Kuitenkin huomaan, että siitä tulee valtava työ verrattuna siihen, että se asetettaisiin tasaisesti kattotuolien päälle ja sitten naulattaisiin laudoitus niiden päälle. Vai onko olemassa toinen kätevä ratkaisu?
Kiitos toistaiseksi!
Loistava ratkaisu, jos haluaa välttyä eristyksen leikkaamiselta, on pyytää firmaa ruiskuttamaan eristystä. Tämä täyttää yleensä hyvin kaikki kolot, ja c/c leveydet ovat eristyksen kannalta vähemmän tärkeitä, se käy nopeasti ja kun ottaa huomioon, ettei tarvitse noutaa eristettä/tilata sitä kotiin, käsitellä sitä/heittää mahdollisia jätteitä pois, välttyy yleensä kokonaan siltä vaivalta ylipäätään.
Super subjektiivinen vastaus, joka tarkoittaa, että eristäminen on vaivalloista ja siitä kannattaa mieluummin luopua.
Olin myös katsonut kevytsivupalkkien käyttöä. Niitä myyvät useat jälleenmyyjät, mutta ne ovat helppoja käsitellä, eikä korkeuden kasvu aiheuta suuria kustannuksia, mutta ne antavat hyvän vakauden ja paremman eristysarvon katolle kuin 220.
Minun 2 senttiäni.
Super subjektiivinen vastaus, joka tarkoittaa, että eristäminen on vaivalloista ja siitä kannattaa mieluummin luopua.
Olin myös katsonut kevytsivupalkkien käyttöä. Niitä myyvät useat jälleenmyyjät, mutta ne ovat helppoja käsitellä, eikä korkeuden kasvu aiheuta suuria kustannuksia, mutta ne antavat hyvän vakauden ja paremman eristysarvon katolle kuin 220.
Minun 2 senttiäni.
Ruiskutettu eristys ei ole huono idea sekään! Kiitos vinkistä. Voin kuvitella, että kalliimpien liimapuupalkkien ja eristeen ruiskuttamisen työvoimakustannusten välinen ero tasoittuu.T Tsdoesds sanoi:Erinomainen ratkaisu, jos haluaa välttyä eristyksen leikkaamiselta, on pyytää yritystä ruiskuttamaan eristys. Se antaa usein todella hyvin täyttyneet aukot, c/c-leveydet eivät ole eristysteknisesti merkittäviä, työ sujuu nopeasti ja kun laskee mukaan sen, ettei tarvitse hakea eristystä/tilata kotiin, käsitellä sitä/heittää mahdollinen hukka pois, ja yleisesti ottaen välttyy kokonaan tämän asian kanssa puuhastelulta.
Erittäin subjektiivinen vastaus, joka tarkoittaa, että eristäminen on harmillista ja siitä on syytä välttyä.
Olisin myös katsonut kevyiden palkkien käyttöä. Niitä on saatavana monilta jälleenmyyjiltä, mutta ne ovat helppoja käsitellä, ja korkeuden lisääminen ei tuo suoranaisia suurkustannuksia mutta tarjoaa hyvän vakauden sekä paremman eristysarvon kattoon kuin 220.
Minun 2 senttiäni.
Haluan säilyttää kattokorkeuden niin korkeana kuin mahdollista, koska suurin sallittu rakennuskorkeus on 4 metriä, kun kyseessä on attefall-rakennus. Katto on kompromissi, aivan kuten moni muukin asia, kun tilaa saa olla vain 30 neliömetriä.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Sen pitäisi toimia 45x220s600 sekä että puhallat sisään lösull reglereiden väliin👍
Lasken 4,5 m jännevälin seinien välillä, 45x220 c24 cc600 1.5 lumikuormalla ja 0.7 kN kuormituksella, ja saan selville, että se ei riitä, vaan taipuma on liian suuri?B bossespecial sanoi:
Liitän kuvan laskelmasta.
Sitten kysymys,
Lasketaanko jänneväli rungon ulkopuolelta vai sisäpuolelta?
Laitan hirsirenkaan vahvistuksen ulkopuolelle.
Pyydä koko talon irtovillaeristyksen hinta, niin huomaat, ettei irtovillan puhaltaminen ole kalliimpaa kuin eristystyön tekeminen itse, matkakustannukset/odotusaika muodostavat kohtuuttoman suuren osan, jos annat puhaltaa vain katon.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Mikä ilmastoluokka käytetään laskennassa, sillä sillä on vaikutusta taipumaan.
Kyllä, olet oikeassa, hyvän hinnan saadakseen kannattaa antaa heidän hoitaa koko rakennus.F fribygg sanoi:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Kiitos selityksestä!B bossespecial sanoi:
Sitä ei voi määritellä laskelmassa, eikä se näy missään loppulaskelmassa mitä voin nähdä
Ainoa mainittu asia on:
"Laskentastandardi: Eurooppalainen rakennusstandardi - EKS12 (BFS 2022:4)"
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Pergola limträ eller regel?
Altan & Uteplats -
Mikä on halvin; liimapuupalkki, kevytpalkki vai kertopalkki?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Pylväät terassille, liimapuuta vai painekyllästetty (rappausta)
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Pergola i limträ eller tryckimpregnerat?
Altan & Uteplats -
Lisätolpat vai liimapuuta? (Katto traktoriin)
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka