Aiomme sisustaa savupiippumme (Contura-pchmoduli) yläkertaan, ja koska se on vähän etäällä makuuhuoneen seinästä, ajattelimme hyödyntää tilan "kirjahyllyyn". Tavoitteenani on, että se näyttäisi vähän kuin seinältä, jossa on reikiä, ja laittaisin pienen spot-lampun jokaiselle hyllytasolle. Liitän mukaan kuvan siitä, miltä se näyttää, jotta on helpompi ymmärtää, mitä tarkoitan.
Ovi, jonka näet, on makuuhuoneemme ovi, ja hyllyn on tarkoitus olla seinän ja savupiipun välissä. Koska en itse aio rakentaa sitä, minun on jätettävä tämä osaaminen ammattilaisille. Tiedän, että he käyttävät metallikiskoja, jotta ne voidaan asentaa mahdollisimman lähelle savupiippua. Kysymykseni koskee lähinnä, mitä materiaalia pitäisi käyttää kehikon päällystämiseen, koska siihen tulee myös hyllyjä. Pitäisikö asentaa OSB+Kipsi ja rakentaa sitten hyllytasot MDF:stä, vai voiko koko rakenteen tehdä MDF:stä? Kuinka paksua MDF:ää pitäisi siinä tapauksessa käyttää? Ajatuksena on, että lopputulos maalataan valkoiseksi ja näyttää seiniltä muuten.
Eli kyseessä olisi laatikko savupiipun ympärille, jossa hyllyt kiinnittyvät suoraan makuuhuoneen seinään, jotta hyllyistä tulisi mahdollisimman leveitä.
mietin voisiko sen rakentaa kokonaan mdf:stä. mutta ehkä helpompi kipsillä/osb:llä ja mdf:llä itse hyllyille. pitäisikö hyllyjen olla avoimia vai takaseinä?
mietin, voisiko sen rakentaa kokonaan mdf:stä.
mutta ehkä helpointa kipsillä/osb:llä ja mdf:llä itse hyllyille.
pitäisikö hyllyjen olla avoimia vai levy taakse?
Sen pitäisi olla avoin suoraan hyllyn läpi.
Sen pitäisi tietysti olla helppo rakentaa mutta mieluiten mahdollisimman vähäisellä hukalla. Myös pitäisi voida maalata seinämaalilla.
Ymmärsin sen, mutta en käsitä, miten se auttaa minua kysymyksessä...
Se, että kutsuin sitä "kirjahyllyksi" ei tarkoita, että aion säilyttää kirjoja hyllyssä. Vaikka tekisin niin, sillä ei ole mitään tekemistä tämän ketjun kanssa...
Lattialevy, ovenkarmi, kytkin ja pistorasia näyttävät olevan tiellä projektillesi. Helpoin tapa on rakentaa neliölaatikko piipun ympärille ja sitten kiinnittää hyllyt seinän ja laatikon väliin. Kipsi laatikon ulkopuolelle, jos aiot maalata sen seinävärit.
Oletko lukenut ohjekirjan? Luulen, että sinun on valittava esim. minerit tai kipsi eikä MDF, koska kanavan on oltava palamatonta materiaalia ja sinun on asennettava myös tuuletus. Mutta voit toki päällystää kanavan MDF:llä ulkopuolelta, mutta piippuun päin ei saa olla mitään palavaa.
Lattialevy, ovenkarmi, kytkin ja pistorasia näyttävät olevan tiellä projektillesi. Helpoin tapa on rakentaa nelikulmainen laatikko savupiipun ympärille ja kiinnittää sitten hyllyt seinän ja laatikon väliin. Kipsi laatikon ulkopuolelle, jos aiot maalata sen seinäväriin.
Lattialevy poistetaan, koska sitä ei tarvita, kun savupiippu rakennetaan sisään. Muut asiat eivät onneksi ole tiellä. 😃
Tuntuu siltä, että se tulee olemaan kipsi plus OSB yksinkertaisesti.
Oletko lukenut manualia? Luulen, että sinun on valittava esimerkiksi minerit tai kipsi eikä MDF, sillä kanavan täytyy olla palamattomasta materiaalista ja sinun täytyy asentaa ilmanvaihtoventtiili myös. Voit kuitenkin vuorata kanavan MDF-levyllä ulkopuolelle, mutta piipun suuntaan ei saa olla mitään palavaa materiaalia.
Kyllä, olen lukenut manualin. Vaaditaan 50mm väli piipun ja lähimmän palavan materiaalin välille. Täysin oikein, että siinä täytyy olla venttiilit myös.
Det är tillåtet att bygga in skorstenen helt eller delvis i ett omslutande schakt. Schaktet skall byggas av obrännbara byggskivor eller av gipsplattor. Plattorna skall sammanfogas i hörnen med plåtvinklar eller med utvändigt monterade träreglar. Avståndet mellan skorstenens yttermantel och insidan av schaktet skall vara 50 mm. Ansluter schaktet till huven på yttertaket sker avluftning via luftspalten under huvtaket. Om schaktet inte ansluter till huven skall en ventil med en öppning på 30 cm² monteras högt upp på schaktet för avluftning.
För att möjliggöra inspektion av skorsten skall en inspektionslucka, med mått 300x300 mm, montera s på lättåtkomlig och besiktningsbar plats i schaktväggen.
Vaihda kytkin esim. NEXA langattomaan kytkimeen, näin pidät sähkömiehen kustannukset alhaisina ja voit helposti sijoittaa kytkimen oven oikealle puolelle.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.