Onko kukaan yrittänyt valmistaa omia liimapuupalkkeja ja onko kokemuksia jaettavaksi?

Serkkuni plåtslagaren sanoi, että kylkiin liimatut plyfalevyt tekevät reglarista erittäin vahvan. Täysin epätieteellistä, mutta limträ kuka tietää?

Koska liimapuupalkin tarkoitus on kestää tietty kuormitus, en itse voisi koskaan kuvitella tekeväni sitä itse. Kuvittele, jos elämäntyösi(!) pettää, koska käytit vääränlaista liimaa, joka ei kuivunut oikealla paineella liian märällä (tai kuivalla) puupinnalla...

Teimme tämän, kun remontoimme edellisen talon verantaa. Naapuri, joka oli puuseppä ja jolla oli pääsy puusepän koneisiin, auttoi minua. Ensin höyläsimme kaikki palat, pois lähti vähintään 5 mm materiaalista, sitten liimasimme polyuretaaniliimalla (vedenkestävä) ja käytimme noin 30 puristinta 4 metrin matkalla.

Tämä oli palkki, joka piti laittaa liukuoven yläpuolelle. Se toimi hyvin. Se oli hauskaa. En kuitenkaan koskaan tekisi tätä "oikeaan" taloon, veranta on toinen juttu.

Oikeastaan on kyseenalaista, oliko se vaivan arvoista. Muistaakseni materiaali maksoi noin 600 kr, pelkkä liima maksoi 150:-.

Itse tehty palkki ei todennäköisesti koskaan voi olla yhtä hyvä kuin tehdasvalmisteinen. Muistaakseni he höyläävät sormilla sivut siten, että liimapinta on paljon suurempi, ja he voivat tietenkin puristaa osat paljon paremmin tehtaassa.

• Tykkään
Pielstick ja 1 muu
  • Laddar…
hauska ajatus...
Juuri liukuoviolosuhteissa on erityisen tärkeää, koska lasiosat eivät kestä enempää kuin muutaman millimetrin taipumista. Itse olisin luultavasti ajatellut päinvastoin.

Teollisessa liimapuupalkkien valmistuksessa aloitetaan sormijatkamalla puutavaraa niin, että saadaan periaatteessa loputtoman pitkä lankku. Sormijatkos itsessään on vahvempi kuin ympäröivä puu. Loputon lankku katkaistaan sitten oikeaan pituuteen ennen liimausta ja puristamista. Kun kuormitus kasvaa liian suureksi, ei liimaliitos itsessään katkea, vaan puu halkeaa.

Jos kotitekoisessa valmistuksessa on epävarmuutta liiman kyvystä ja on vähän puristimia, voi palkkiin myös ruuvata/naulata ;)

Vaihtoehtona liimapuupalkille on kaataa jättipuu ja sahata siitä kunnon palkki. Sukulaiseni kaatoi kaksi jykevää mäntyä, joista kumpikin antoi 9 metrin pituisen 250x250 palkin, joka oli pinnalta oksaton 8) Lisäksi sahauksen yhteydessä saatiin myös joukko oksattomia lautoja "ulkopuolelta". Tällaisten puiden käsittely kuitenkin vaatii hieman koneita :)

Miten tiedät, minkä kokoisen liimapuupalkin sinun tulisi valmistaa itse? Jos suunnittelija antaa mitat ja itse valmistamasi palkki ei luultavasti ole yhtä kestävä, miten varmistat, että olet ottanut riittävästi varmuusmarginaaleja huomioon?
Rakentamisessa ei kannata olla säästäväinen, vaan noudata suunnittelijan ohjeita tarkasti. Jos haluat muuttaa jotain, kysy ensin neuvoa suunnittelijalta.

Ystävällisin terveisin,
David

Miten voi pihistellä sellaisessa asiassa?!
Limtäet terassille onhan yksi halvimmista asioista.
Tai liimaatteko ja kittoitteko ikkunatkin yhteen?

Osa kysymyksenasettelusta onkin
kuinka valmistaa palkki hieman älykkäämmällä tavalla.

Perinteinen liimapuupalkki on melko yksinkertaisesti rakennettu: Sama materiaalipaksuus koko matkalta.

Sirbollä oli serkku, peltiseppä, joka rakensi palkin
vanerin avulla (puun sijaan), mikä on hieman fiksumpaa.
Joten, lujuusasiantuntijat:

jos rakentaa palkin esim. 2 kpl 45x95 ja 12x360
vaneria väliin, ja liimaa ja naulaa hyvin,
Skeemaattinen kaavio:

|XXXX|
| |
| |
| |
|XXXX|

mitä tämä vastaa lujuudeltaan liimapuupalkkiin nähden?

Joku ymmärsi? ???

//KoW

Etsin esiin vanhat lukiotiedot ja laskin palkki-esimerkkisi.

Kun sanot "vastaa kestävyydeltä", se voidaan jakaa kahteen eri ominaisuuteen palkissa:
1: Muotolujuus, eli kuinka suuri taipuma palkille tulee.
2: Taivutusvastus, eli kuinka paljon kuormitusta palkki kestää ennen kuin se murtuu.

Laskelmieni mukaan laatikkopalkkisi 95x360 vastaa liimapuupalkkia 95x300 muotolujuuden osalta ja 95x238 taivutusvastuksen osalta. Olen laskenut vain koolinkeja. Vanerin panosta olen jättänyt huomiotta.

Onko kenelläkään muunlaisia tuloksia?

Tämä on nyt yksinkertaistettu ja teoreettinen laskelma. Epäilen, että jos laatikkopalkkia kuormitettaisiin, kunnes se murtuu, se hajoaisi aivan eri tavalla kuin massiivinen palkki.

Voin lisätä ennen kuin joku muu tekee sen: on olemassa vahva syy käyttää massiivisia palkkeja istf kotelopalkkeja, ja se on paloturvallisuus. Kotelopalkki palaa poikki ja menettää lujuutensa paljon nopeammin kuin massiivipalkki. Olen nähnyt tietoja siitä, että liimapuuta pidetään jopa paloturvallisempana kuin teräspalkkeja.

• Tykkään
Antti Säisä
  • Laddar…
KnockOnWood sanoi:
jos rakennat palkin esim. 2 kpl 45x95 12x360
vaneria välissä, ja liimaat ja naulaat hyvin,
Kaavakuva:

|XXXX|
| |
| |
| |
|XXXX|

mitä se vastaa kestävyydeltään liimapuupalkille?

Ymmärsikö kukaan? ???

//KoW
Kutsut sitä joksikin, joka tunnetaan nimellä "Kevytpalkki" suomeksi tai "Fabricated Wood" Yhdysvaltain englanniksi.

Kun olin toiminnassa Yhdysvalloissa, tämä "puutavara" testataan noin 1,200 kg / metri tai tuotantoerä hylätään.

Mutta he eivät tee tämän luokan korkeutta 360 mm, vaan jotain lähempänä 2 x 45x70 yhdellä tai kahdella vanerilevyllä, joiden paksuus on 12 mm, ja korkeudella noin 200-240 mm.

On myös mahdollista jäykistää kolmella kerroksella

yläpalkki 2" x 3"
vaneri + lastulevy + vaneri
alapalkki 2" x 3"

nyt puhumme äärimmäisistä kestävyydestä ja massiivisesta automaattisesta polyuretaaniliimauksesta ja automaattisista jiirisahauksista, joissa tuotannon nopeus on 600 metriä tunnissa :)

Olisi hauskaa, jos joku voisi linkittää suomalaisten arvojen, mittojen ja mallien. :x

PS. // Huomaa, että vaneri on upotettu urissa kummassakin 2x3" palkissa eikä päällekkäin, koska päällekkäin olemisen pitäisi antaa heikompi kestävyys vääntömomentissa ja pituussuuntaisessa leikkaamisessa koko palkissa.

Palovaara kasvaa ehdottomasti, kuten yllä mainittiin, ja kyllä, liimapuu on parempi kuin teräs, koska teräksen ominaisuudet muuttuvat jo kuumennettaessa ja kovuudessa tapahtuvat pysyvät muutokset pehmeämpään materiaaliin.

Viimeksi muokattu:
Kotitekoiset kantavat rakenteet toimivat hyvin rakennusosissa, joiden toiminta ei ole suoraan kytketty elintärkeiden osien kantavuuteen. Esimerkiksi peiliovi oli hyvä.

Yhdistetyssä palkissa kuorma siirtyy leikkausjännityksiksi eri materiaalien rajapinnassa. Tämä tarkoittaa, että liiman pidon vanerin ja puun välillä kotitekoisessa laatikkopalkissa on oltava erittäin hyvä.

Tehtaalla heillä on erittäin erityyppisiä liimoja, osa on kaksikomponenttisia, mutta on myös tyyppejä, jotka kovettuvat lämmöllä tai UV-valolla.

On varmasti vaikeaa saada todella hyvä lopputulos ilman oikeaa puristinta. Lisäksi ostetut palkit ovat luokiteltuja ja hyväksyttyjä, mikä tarkoittaa, että voit luottavaisin mielin tilata sen, mitä suunnittelija on piirtänyt.

Voi, tämä täytyy olla foorumin ennätys ketjun nostossa. Voin kuitenkin kertoa, että liimapuupalkki, jota ajattelin aloittaessani ketjua, ja jota Svedalahem, Sville ja ja David innokkaasti kehottivat minua olemaan rakentamatta, tuli kuitenkin rakennetuksi. Se oli osa jääpurjehdinta. Olen myös rakentanut useita kevyitä palkkeja koolauksista ja vanerista, joita olen käyttänyt talorakenteissa.

Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.