Olen pienessä pulmassa tulevan talon rakentamisen suhteen, pitäisikö laittaa hyvä "kallis" laminaattilattia taloon vai parkettilattia?!?!?
Edellisessä talossamme, jossa teimme remonttia, valitsimme hyvän laminaattilattian (tammea rustiikki antiikki) minun mielestäni kaunis ja erittäin kestävä, valitsimme tämän osittain siksi, että meillä on koira + pieniä lapsia = kuluminen & naarmut parketissa + hinta!

Parketti on mukavampi kävellä, mutta asensimme sen anopille noin 1½ vuotta sitten, ja nyt näen kuinka rumalta se näyttää tietyissä paikoissa lasten ja koiran jälkeen.
Toki parkettilattia on hiottavissa, mutta onko se sen arvoista, kun asennuskustannukset ovat kaksin- tai ehkä kolminkertaiset?

Mitä mieltä te kaikki olette siellä?

Valitsin Pergo-laminaattilaivankannen olohuoneeseemme (60m2) ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Hinta 320Kr/m2 ei ole aivan halpa, mutta 30 vuoden takuulla uskoo saavansa laatua tässä laminaattilattiassa. Siskoni! huomauttaa usein, että se ei ole mikään oikea laivankansi, ei, Jumala varjelkoon siltä, sanon minä, en halua tervantuoksua ja pellavaa, joka päätyisi imuriin.........mutta hän ajattelee varmaankin Junkersin lattiaa tonnilla/m2. Makuuhuoneissa meillä on "oikea" parketti (260Kr/m2), mutta makuuhuoneen lattian ei olekaan vaikea olla lattiana, kulutus on vähäistä. En tunnista itseäni, kun luen muiden ongelmista laminaattilattian kanssa, vaan liikun laminaattilattialla ilman ongelmia. Lisäksi meillä on 60 m2 graniittilattia keittiöosassa ja eteisessä, ei huomaa eroa siirtyessä lattiasta toiseen.

Meillä on myös Pergon laminaattilattia, 120m2. Meillä oli paljon ongelmia sen kanssa alussa, mutta ne on nyt ratkaistu. Valitsisimme ilman muuta laminaatin taas, olemme pian käyttäneet sitä 4 vuotta ja se näyttää yhä uudelta.

saturnus sanoi:
En tunnistan itseäni, kun luen muiden ongelmista laminaattilattian kanssa, vaan vaellan laminaattilattialla ilman ongelmia. Lisäksi meillä on 60 m² graniittilattia keittiön osassa ja eteisessä, ei huomaa eroa kun kulkee toisen lattian yli toiselle.
Mutta eikö ongelma ole, että laminaattilattia on yhtä kova ja kylmä kuin graniittilattia?

Mikä ongelma siinä on, että lattia olisi kova?

Lakat puulattia on muovilattia. Vaikea päihittää kuurattua lattiaa tai öljyttyä lattiaa kuitenkaan. Laminaattilattia voi tuntua hieman "kolisevalta" kävellä, mutta vaahdon kanssa alla se joustaa hieman eikä tunnu lainkaan yhtä kovalta kuin kivi. En itse pidä yhdistelmästä lastenpäät ja kivi. Meillä on laminaatti ja mattoja niin kauan kuin meillä on koira ja lapsia. Sitten tulee kiilasahattua lattiaa 1000+ kr/m²! ;)

MB77 sanoi:
Mikä ongelma siinä on, että lattia olisi kova?
Kova lattia ei ole yhtä mukava kävellä kuin pehmeämpi. Kylmä lattia ei myöskään ole arvostettu, paitsi ehkä oikein lämpiminä kesäpäivinä.

Tämä on itsestään selvää.

Se, että laminaatti olisi kankeampaa kuin puuviilun tai hiottavan parketin kanssa varustettu lattia, on myytti. Se, onko kyseessä kelluva lattia vaahtomuovilla tai liimattu lattiapintaan, on ratkaisevaa, lumppapaperi ei vaikuta muuten kuin tasoittamalla ja poistamalla ääntä. Mikä voisi antaa periksi 8-15mm materiaalissa ja tehdä siitä pehmeämmän, muuta kuin mitä mainitsin aiemmin? Olen itse erehtynyt luulemaan istutetun puulattian lisälakkakerroksella olevan laminaattilattia, jossa omistaja hieman ärsyyntyi, kun lattia maksoi noin 600:-/m2. Minulla on sekä vanhoja parkettilattioita että laminaattilattioita talossa. Meidän ensimmäinen Pergomme on vuodelta -87, jos muistan oikein, ja se on erittäin kulutuskestävä, mutta sillä lattialla on muovinen pinta, jota nykyisillä lattioilla ei ole. Sitten on laatuerot riippuen merkistä. Aion itse laittaa laminaattilattian hyvää laatua olevaan vapaa-ajan asuntoomme tulevana keväänä, jotta siitä tulisi kulutuskestävä ja se kestää sekä ihmisiä että koiria. Valitsen mielelläni puulattian, mutta kuluminen on vähäistä siitä syystä, että ne naarmuuntuvat niin helposti, ainakin koiranomistajana.

Eikö tässä olekin aika paljon status mukana? Sen pitää olla tietyllä tavalla "koska Martin sanoi niin".

saturnus sanoi:
Fö har vi 60 kvm granitgolv i köksdelen och hallen, märks ingen skillnad när man går från det ena golvet, över på det andra.
Esimerkiksi saturnus ei huomaa eroa laminaattilattian ja graniittilattian välillä, vaikka graniittilattiat ovat erittäin kovia lattioita.

Puulattiat voivat kuitenkin tuntua erilaisilta pintakäsittelystä riippuen. Mattalakattu ja öljytty parketti tuntuu pehmeämmältä kuin kiiltolakattu parketti. Jälkimmäinen tuntuu siksi kovemmalta ja kylmemmältä, joskus melkein kuin laminaatti.

Viimeksi muokattu:
Olen samaa mieltä Henrin kanssa, että laminaatti tuntuu paljon kovemmalta kuin puulattia tai parketti, myös kylmemmältä voin yhtyä. Omasta puolestani en hanki enää laminaattilattioita.

Olisi mielenkiintoista tehdä sokkotesti antamalla x henkilön kävellä paljain jaloin laminaatilla ja parketilla ja sitten arvioida, mikä lattia on kyseessä. Ja sitten sekä kiiltävät että mattapintaiset lattiat, sekä lattialämmityksellä että ilman lämpöä.
Testasin itse vähän eilen ilman sukkia enkä tunne lämpötilaeroa, sitä vastoin vanha Pergo-lattia vuodelta -87 on hieman liukkaampi kuin vanha parkettilattia olohuoneessa. En huomaa eroa makuuhuoneen uudempien lakattujen viilulattioiden ja laminaattilattian välillä. Sukkien kanssa en huomaa muuta eroa kuin vähän erilaisen karheuden.

• Tykkään
Bessess
  • Laddar…
Valitsen pois laminaatin, koska se on kylmempää (oletan, että se ei ole ongelma, jos on lattialämmitys). Vanhemmillani oli laminaattilattia yläkerrassa ja siellä oli todella kylmä kävellä paljain jaloin, vaikka alakerta oli lämmin.

Toinen ongelma on, että jos tulee naarmuja, ne naarmut ovat paljon rumempia. Nyt laminaattilattia ei ehkä naarmuunnu niin helposti, mutta kävin tuttavan juuri remontoidussa talossa, jossa oli saksanpähkinälaminaattia ja siellä oli joitakin naarmuja, jotka todellakin erottuivat.

Henri sanoi:
Mutta eikö ongelma ole se, että laminaattilattia on yhtä kova ja kylmä kuin graniittilattia?
meillä on lattialämmitys, mutta voin kuvitella, että se on niin, jos lattiat ovat alun perin kylmät... mutta täytyy myös muistaa, että useimmiten ei ole mahdollista asentaa parkettilattiaa 14--16--18 mm paksuudessa olemassa oleville lattioille, koska ne rakentavat melko kunnolla, silloin on helpompaa laittaa laminaattilattia 7--8 mm.

Viimeksi muokattu:
Luulen, että ihminen "lukitsee" ajattelunsa sen perusteella, millainen lattia hänellä itsellään on ja mihin on tottunut. Anders S ehdotti testiä siitä, millaisella lattialla kävelee, joten laita jalkaan isot mystofflerit, ja sellaiset jalassa, uskon, että olisi mahdotonta selvittää, millaisella lattialla kävelee. Mutta jos kävelee kovapohjaisilla lakkikengillä eri lattioilla, voi ehkä arvata, milloin kävelee laminaattilattialla, koen äänen olevan hieman kovempi ja terävämpi kuin parkettilattioilla. Mutta yleensä on hieman eroa siinä, mitä mieltä on ja mitä kokee verrattuna siihen, mitä saa esiin esimerkiksi desibelimittarilla. Lattiat täytyy silloin sijaita samassa tilassa ja alustassa jne.
näin se voi näyttää

070.jpg

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.