Hei!

Aion remontoida kesämökkini ja tarvitsen edullisia rakennusmateriaaleja. Onko olemassa paikkoja, joista voisi saada hyvän hinnan puutavaralle ja muille tarvikkeille? Voisin harkita myös ostavani parempaa käytettyä.

On varmaan helpompaa vastata, jos kerrot missä päin maata se koskee.

Oi!

Joskus ajattelee paljon mutta ei kirjoita kaikkea. Asun Tukholmassa.

www.byggigen.se tai www.blocket.se jos haluat käytettyä materiaalia. Blocketista löytyy joskus myös uutta.

Oman kokemukseni mukaan sahatavaran hinnassa ei ole suurta tinkimisvaraa. Saimme alennuksen paikallisesta puutavaraliikkeestä, jolloin hinta vastasi byggmaxin hintoja.

Kipsilevyjen suhteen Byggmax on ollut voittamaton - kunnes bauhaus alensi hiljattain 240-levyjen hintoja (käytän niitä kattokipsinä).

OSB-levyissä K-rauta on ollut halvin, hinnalla 119 kr per levy.

Eristeet, yksinkertaiset ovet ja muuta pientä on yleensä edullista byggmaxilla.

Ruuvit ja naulat olen useimmiten ostanut Biltemasta ja Byggmaxista. Luulen, että Biltema on hieman halvempi ruuveissa.

Kuivattu puulattia Nackagatalla etelässä tarjoaa hyviä hintoja puulattioille, mutta paras hinta saatiin ostamalla kontaktien kautta.

Maalia olen ostanut sieltä ja täältä, mutta minulla on kontakteja suorat ostotilaukset valmistajilta.

Johtopäätös:
Olen ostanut paljon materiaalia ja olen tullut säästäväisemmäksi kuukausi kuukaudelta. Vuoden rakentamisen jälkeen alkaa olla käsitys siitä, mistä etsiä. Ongelmaan on muutama eri lähestymistapa:

1) Etsi alin hinta kaupoista ympäri Tukholmaa.
(esim. byggmax, biltema, k-rauta)

2) Perusta yritys, avaa tili tukkuliikkeisiin ja osta suoraan niiltä.
(esim. Ahlsell, Alcro, Malmbergs, Beijer fasad och betong)

3) Hyödynnä kontakteja, kuten veljen kaverin serkku...
(kyllä, tiedät itse, miltä kontakteistasi näyttää)

4) Tee ostoksia postimyynnissä.
(esim. Tumstock.se, Rinkabyror.se, skanskabyggvaror.se, bygglagret.se)

4) Osta ulkomailta.
(matkusta etelään isolla autolla - en ole kuitenkaan käyttänyt tätä kanavaa)

5) Osta jalostettuja rakennustarvikkeita muualta Ruotsista - työvoima ja tilat ovat KALLIITA Tukholmassa.
(ikkunat, ulko-ovet, portaat, keittiöt jne.)

Rivners Lännassa myy uutta ja käytettyä.

Akb Lännassa on lajitelma poisto-puuta (sinimerkitty), joka on yleensä halvempaa kuin Byggmaxissa.

Mutta voi kuinka helposti voi kompastua... täällähän oli paljon hyödyllisiä vinkkejä, joista voin hyötyä! :) Täytyy jälleen kerran ylistää tätä fantastista foorumia ja sen asukkaita!

Hei!

Kiitos erittäin hyvistä ideoista. ;D ;D

Aion aloittaa rakentamisen myöhään keväällä, joten palaan asiaan kuinka minulla on mennyt.

Gorth

Viimeisin keksintöni on ostaa kytkimiä Saksasta.

Verkkokauppa ei kuitenkaan halua lähettää Ruotsiin, joten jouduin jälleen kerran ottamaan yhteyttä kaikkiin tuntemiini henkilöihin (sekä kaukaisiin että läheisiin) löytääkseni saksalaisen, joka voi vastaanottaa tavarat ja lähettää ne edelleen Ruotsiin.

Kytkimet ovat hieman erityisiä, minkä vuoksi hinta on järjettömän korkea täällä Ruotsissa, mutta Saksassa (missä ne valmistetaan) ne maksavat kolmasosan hinnasta täällä.

Mistä puhun? Kyllä, ruostumattomasta teräksestä valmistetuista Jung-kytkimistä (www.jung.de) ja Treotham (www.treotham.se) on niiden pääedustaja Ruotsissa.

Jatkan vinkkien antamista, kun kukaan muu ei lähde mukaan.

Huomasin, että saat 20% alennuksen Flüggeriltä, jos olet Villaägarnas Riksförbundin jäsen. Se on ihan ok, jos sinulla ei ole kontakteja maalin alalla.

On olemassa useampia tällaisia alennussopimuksia, joita en itse ole usein hyödyntänyt...

HSB:n jäsenyyden kautta saat alennusta Måleributikenissa Alvikissa, ja SITÄ olen ainakin käyttänyt.

Fasting65 sanoi:
Viimeisin keksintöni on ostaa kytkimiä Saksasta.

Verkkokauppa ei kuitenkaan halua lähettää Ruotsiin, joten jouduin taas kerran ottamaan yhteyttä kaikkiin tuntemiini ihmisiin (sekä etäisiin että läheisiin) löytääkseni saksalaisen, joka voi vastaanottaa tavarat ja lähettää ne eteenpäin Ruotsiin.

Kytkimet ovat hieman erikoisia, joten hinta on täällä Ruotsissa järjettömän korkea, mutta Saksassa (missä juuri näitä valmistetaan) ne maksavat kolmasosan hinnasta täällä.

Mistä puhun? No, ruostumattomat Jung-kytkimet (www.jung.de) ja Treotham (www.treotham.se) on näiden yleisagentti Ruotsissa.
Annan mielelläni verkkokaupan osoitteen.

Voi, huolimattomuutta etten laittanut osoitetta - tässä se tulee:
http://www.elektro-scheid.de/shop/

Muista, että kytkin on koottava kolmesta osasta, alusta/runko, vipu ja kehys.

Näin on aina sama runko riippumatta ulkoisista ominaisuuksista - modulariteetti.

Treothamin tuote-pdf:n avulla
http://www.treotham.se/pdf/grossist/E-nr_rostfritt.pdf
olen oppinut, että esimerkiksi yksinkertainen vipuosa nimeltään 506U maksaa € 3,31.

Sen jälkeen täytyy ostaa ES 2990 (ole tarkkana ettet osta väärää vipua, sillä niitä on paljon erilaisia), hinta € 5,14.

Lopuksi otetaan kehys, joka on nimeltään ES 2981, €6,32.

HUOM: Vipu ja kehys ovat sitten ruostumattomat, jos haluat mallin LS 990, sinun täytyy tilata esite tuotenumeroa varten - tai oppia saksaa  :-/

Summa €14,77 ruostumattomasta kytkimestä, joka maksaa Ruotsissa 395 kr.

EDIT!
Kirjoitin väärät hinnat aiemmin, NYT ovat hinnat ruostumattomalle yksikölle!

Kun kyseessä ovat suuremmat määrät ruuveja ja nauloja, Skövden yritys on erittäin edullinen. Heidän nimensä on Swerotec. Ostin muun muassa kipsilevyruuveja 32 mm sieltä hintaan 56kr/1000kpl.

Onko Swerotecillä verkkosivuja?

Fasting65 sanoi:
Oi, huolimattomasti en heittänyt osoitetta - tässä se tulee:
[linkki]

Muista, että katkaisin on koottava kolmesta osasta, alapuoli/chassis, kytkin ja kehys.

Tällä tavalla sinulla on sama chassis ulkoisista ominaisuuksista riippumatta - modularisuus.

Treothamin tuotteen pdf:n avulla
[linkki]
olen oppinut, että itse alapuoli yksinkertaiselle kytkimelle on esimerkiksi nimeltään 506U, hinta 3,31 €.

Sen jälkeen sinun tulee ostaa ES 2990 (ole varovainen, ettet osta mitään muuta kytkintä, koska niitä on monia erilaisia), hinta 5,14 €.

Viimeiseksi, mutta ei vähäisimpänä, otetaan kehys, joka on nimeltään ES 2981, 6,32 €.

HUOM: Kytkin ja kehys ovat sitten ruostumatonta terästä, jos haluat LS 990 -mallin, sinun on tilattava esite tuotenumerolle - tai opittava saksaa :-/

Summa 14,77 € ruostumattomasta katkaisimesta, joka maksaa 395 kr Ruotsissa.

EDIT!
Kirjoitin ensin väärät hinnat, NYT hinnat ovat ruostumattomalle yksikölle!
Kiitos!

En usko, että Swerotecilla on kotisivua. mutta heidän puhelinnumeronsa on 0500-471600.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.