4 637 lukukertaa ·
20 vastausta
5k lukukertaa
20 vastausta
[Kuvat] Mikä rakenne on tässä sisäkatossa?
Hei,
Minulla on kellarin katto, johon haluaisin vetää sähköjä, mutta ensin täytyy selvittää, voiko pelkästään irrottaa levyt vai onko niiden päällä eristystä. Luulen, että eristyksen työntäminen alhaalta olisi melko hankalaa.
Olen yrittänyt irrottaa levyä, mutta vaikuttaa siltä, että ne on liimattu paikoilleen!? Masoniitilevy (tai mitä se sitten onkaan) vain taipuu ja maali kuplii.
En näe mitään nauloja levyissä ja ne ovat melko epätasaisesti paikoillaan. Joistakin kuvista voi myös nähdä, että olohuoneen puolella kellarissa (joka on uudistettu) katto on suunnilleen samalla korkeudella kuin tässä huoneessa. Voi myös nähdä, että ikkunakuutiot, jotka on tarkoitus vaihtaa ikkunoihin, ovat aivan katon yläreunassa, mikä vaikeuttaa katon laskemista.
Talo on rakennettu vuonna 71 ja on yksikerroksinen, sisustetulla kellarilla. Se on itse asiassa puutalo tiiliverhouksella.
Tältä se näyttää:

Albumi lähikuvia varten: http://imgur.com/a/uDtpr
Mitä mieltä olette tästä? Täytyykö minun rikkoa levy selvittääkseni, voinko vaihtaa tämän katon tasaiseksi kipsilevyksi? Jos käy ilmi, että eristys lepää näiden levyjen päällä, luulen, että koko sisäkaton vaihtaminen on liikaa työtä (ainakin itselleni).
Minulla on kellarin katto, johon haluaisin vetää sähköjä, mutta ensin täytyy selvittää, voiko pelkästään irrottaa levyt vai onko niiden päällä eristystä. Luulen, että eristyksen työntäminen alhaalta olisi melko hankalaa.
Olen yrittänyt irrottaa levyä, mutta vaikuttaa siltä, että ne on liimattu paikoilleen!? Masoniitilevy (tai mitä se sitten onkaan) vain taipuu ja maali kuplii.
En näe mitään nauloja levyissä ja ne ovat melko epätasaisesti paikoillaan. Joistakin kuvista voi myös nähdä, että olohuoneen puolella kellarissa (joka on uudistettu) katto on suunnilleen samalla korkeudella kuin tässä huoneessa. Voi myös nähdä, että ikkunakuutiot, jotka on tarkoitus vaihtaa ikkunoihin, ovat aivan katon yläreunassa, mikä vaikeuttaa katon laskemista.
Talo on rakennettu vuonna 71 ja on yksikerroksinen, sisustetulla kellarilla. Se on itse asiassa puutalo tiiliverhouksella.
Tältä se näyttää:

Albumi lähikuvia varten: http://imgur.com/a/uDtpr
Mitä mieltä olette tästä? Täytyykö minun rikkoa levy selvittääkseni, voinko vaihtaa tämän katon tasaiseksi kipsilevyksi? Jos käy ilmi, että eristys lepää näiden levyjen päällä, luulen, että koko sisäkaton vaihtaminen on liikaa työtä (ainakin itselleni).
Luulen, että se näyttää tretexiltä ja se menee rikki, jos yrität ottaa sen alas. Minä varmaan laittaisin kipsilevyt bef-levyjen päälle, kun olet valmis.
O ja on todennäköistä, että levyjen yläpuolella on eristystä, mutta ei erityisen paljon. Arvioisin maksimipaksuudeksi 70mm.
Etkö voisi porata reikiä reikäsahalla ja vetää läpi sen, mitä haluat laittaa kattoon? Niin minä tekisin.
Etkö voisi porata reikiä reikäsahalla ja vetää läpi sen, mitä haluat laittaa kattoon? Niin minä tekisin.
Kyllä, siltä se näyttää voivan olla, mutta miten he ovat kiinnittäneet sen, kun ottaa huomioon, ettei sitä voi vetää alas niin helposti? Jos laitan kipsilevyn päälle, saan 2 ongelmaa: 1. Ikkunat menevät jo kattoon asti ja vähän yli kuten ne ovat nyt, 2. Luultavasti minun täytyy laittaa jonkinlaiset tukipuut väliin, koska levyt ovat melko epätasaiset, mikä johtaa siihen, että rakennan vielä enemmän ikkunoita kohti.
Nyt aiomme kylläkin vaihtaa ikkunat, mutta ajatus on, että ne tulevat samalla tasolle kuin muut kellarikerroksen ikkunat (eli käyttää samoja reikiä). Uudet ikkunat tulevat kuitenkin karmeilla ja ovat avattavat, joten ne voivat tietysti antaa hieman pelivaraa.
Jos eristettä on ja sen vetää alas, saako sen takaisin ilman suurten koneiden vuokraamista? Eli jaksaako tavallinen kipsinkantaja pitää kipsilevyä eristeineen paikoillaan ilman että se murtuu?
Muuten vaikuttaa kyllä kätevältä vain porata hieman isompia reikiä ja siihen vetää sähköputket.
Nyt aiomme kylläkin vaihtaa ikkunat, mutta ajatus on, että ne tulevat samalla tasolle kuin muut kellarikerroksen ikkunat (eli käyttää samoja reikiä). Uudet ikkunat tulevat kuitenkin karmeilla ja ovat avattavat, joten ne voivat tietysti antaa hieman pelivaraa.
Jos eristettä on ja sen vetää alas, saako sen takaisin ilman suurten koneiden vuokraamista? Eli jaksaako tavallinen kipsinkantaja pitää kipsilevyä eristeineen paikoillaan ilman että se murtuu?
Muuten vaikuttaa kyllä kätevältä vain porata hieman isompia reikiä ja siihen vetää sähköputket.
Onko se puiset pohojapalkit? Se on tretex (pehmeä lastulevy) ja levyt ovat ilmeisesti naulattu. Sen pitäisi olla harvalaudoitus, johon levyt on naulattu, ja sen pitäisi pitää eriste paikoillaan, jos revit alas levyt.
Juuri niin, puupalkisto se on. En voi nähdä selviä nauloja, mutta tietenkin ne voivat olla naulattuja joka tapauksessa, ehkä naulat on työnnetty vähän syvemmälle levyihin tai sitten on käytetty pieniä naulankantoja ja maalattu päälle. Ja kyllä, näiden levyjen yläpuolella on koolauksia, todennäköisesti ne, mitä kutsut harvalautaksi. Kun koputtaa levyjä, voi huomata, että ne on kiinnitetty ehkä puolen metrin välein tai vastaavaa.
Mitatessani lattiasta kattoon, korkeus on noin 2,19 sekä aiemmin muokatussa "gillestuganissa" että tässä huoneessa, jossa nyt työskentelen. Ero on, että "gillestuganissa" on selvästi hienompi katto, mutta silti ei näytä siltä, että ikkunoiden yläreunoja olisi muokattu merkittävästi (siellä on avattavia kellari-ikkunoita).
Kysymys on siis, jos nämä levyt puretaan ja halutaan laittaa kipsiä tilalle, voiko eristeitä asettaa uudelleen vai onko se suuri ja laaja työ?
Olisin mielelläni laittanut kipsiä suoraan näiden levyjen päälle, mutta ongelmana on, kuten sanottu, että ikkunakorkeus menee jo aivan ylös asti ja nykyiset levyt ovat varsin epätasaisesti kiinni.
Mitatessani lattiasta kattoon, korkeus on noin 2,19 sekä aiemmin muokatussa "gillestuganissa" että tässä huoneessa, jossa nyt työskentelen. Ero on, että "gillestuganissa" on selvästi hienompi katto, mutta silti ei näytä siltä, että ikkunoiden yläreunoja olisi muokattu merkittävästi (siellä on avattavia kellari-ikkunoita).
Kysymys on siis, jos nämä levyt puretaan ja halutaan laittaa kipsiä tilalle, voiko eristeitä asettaa uudelleen vai onko se suuri ja laaja työ?
Olisin mielelläni laittanut kipsiä suoraan näiden levyjen päälle, mutta ongelmana on, kuten sanottu, että ikkunakorkeus menee jo aivan ylös asti ja nykyiset levyt ovat varsin epätasaisesti kiinni.
Kyllä, se oli myös minun käsitykseni, mutta sitten on suuria alueita, joissa ei näy mitään. Kun otan ruuvimeisselin ja painan niissä kohdissa, joissa näyttää olevan naulanpäitä, siellä ei ole mitään.mlkjhr sanoi:
Niin, sitten saan tietää mitä siellä on, mutta ajattelin, onko tähän olemassa joku standardi, jotta tiedettäisiin onko päällä eristettä. Ymmärtääkseni näiden levyjen päällä tulee olemaan eristettä ja uusien levyjen asettaminen eristeen kanssa kuulostaa raskaalta työltä?MathiasS sanoi:
Eristys ei ole ongelma. Se on yleensä lattiassa ja pysyy paikallaan harvalle kiinnitettynä. Kiinnitä muutama lauta harvaleikelautaa, laita eristelevy ylös, kiinnitä pari lautaa lisää, uusi levy jne. Se ei ole lainkaan erityisen raskasta. On paljon hankalampaa saada kipsilevyt ylös, siinä tarvitset joko kaksi kaveria tai levynostimen. Tee se kunnolla, kun kerran teet sen! Silloin voit samalla korjata rumat sähkökaapelisi 
Kuulostaa idealta, mutta tarvitseeko minun todella laittaa siihen harvalaudoitusta? Se varmaan lisää korkeutta vielä pari senttimetriä? Miten se on alun perin tehty? Onko eristys asetettu ylhäältä rakennusvaiheessa?tommib sanoi:Eriste ei ole mikään ongelma. Se sijaitsee yleensä palkistossa ja pysyy paikoillaan rimojen avulla. Naulaat pari rimaa harvalaudoitusta, asennat eristelevyn, naulaat pari rimaa lisää, uusi levy jne. Ei ole kovin raskasta ollenkaan. Paljon pahempaa on saada kipsilevyt paikoilleen, siinä tarvitset joko kaksi kaveria tai levynostimen. Tee se kunnolla, kun kerran teet sen! Voit samalla korjata rumat sähkökaapelisi![]()
Yleensä asennetaan harvarima, jotta levyt voidaan kiinnittää. Lattia ei usein ole oikeassa cc-mittasuhteessa levyjen asentamiseksi. Bonuksena eristyksen asentaminen helpottuu. On vaikea tietää, mihin suuntaan eristys asennettiin, mutta joka tapauksessa se ei ole erityisen vaikeaa tehdä alhaalta käsin.
Kun aiot vääntää levyjä alas, on myös hyvä olla kaksin. Silloin jokainen voi työstää levyä kahdelta suunnalta yhtä aikaa omalla sorkkaraudalla. Väännä varovasti ja yritä saada mahdollisimman suuri pinta-ala kerralla, jotta et vain riko levyä säleiksi. Tätä on hieman vaikea selittää, mutta tekniikan oppii ajan myötä.
Kun aiot vääntää levyjä alas, on myös hyvä olla kaksin. Silloin jokainen voi työstää levyä kahdelta suunnalta yhtä aikaa omalla sorkkaraudalla. Väännä varovasti ja yritä saada mahdollisimman suuri pinta-ala kerralla, jotta et vain riko levyä säleiksi. Tätä on hieman vaikea selittää, mutta tekniikan oppii ajan myötä.
Sanoisin, että tavallisesti siellä on raakapontti naulattu palkistoon ja eristys sen päällä. Nämä levyt ovat naulattu raakaponttiin.snowjim sanoi:
JOS satut tarvitsemaan uuden eristyksen (en oikein näe, miten päätyisit siihen tilanteeseen), niin eriste työnnetään palkistoon ja se pysyy paikallaan itsestään, sitten naulataan harvahirsipaneeli ja sitten ylös kipsilevy nostolaitteen avulla.
okei, joten luultavasti minun ei tarvitse miettiä eristystä, vaan minun tarvitsee vain poistaa kattolaatat, laittaa harvarimoitus, asentaa sahatut kipsilevyt, tasoittaa ja lopuksi maalata? Kuulostaa työltä, jonka voisin itse tehdä.
Sitten otan sähkömiehet paikalle, kun katto on purettu, jotta he tekevät kaikki sähkötyöt ennen kuin asennan harvarimoituksen.
Jos eristys putoaa alas, kun poistan laatat, voiko näitä uudelleenkäyttää vai pitääkö ostaa uudet?
Kuinka paljon arvelemme katon rakentuvan tällä tavalla? Oletan, että harvarimoitus vie muutaman sentin ja kipsi on luultavasti paksumpaa kuin mitä nykyiset laatat ovat. Ajattelen vain, ettei ikkunat mene päällekkäin.
Tältä ikkuna näyttää jo tehdyssä huoneessa:
http://i.imgur.com/Nw652iD.jpg
Näkyy, että katto rakentuu hieman ikkunakehykseen yläreunassa, toivon, ettei tarvitse rakentaa paljon enempää huoneessa, jossa työskentelen nyt.
Sitten otan sähkömiehet paikalle, kun katto on purettu, jotta he tekevät kaikki sähkötyöt ennen kuin asennan harvarimoituksen.
Jos eristys putoaa alas, kun poistan laatat, voiko näitä uudelleenkäyttää vai pitääkö ostaa uudet?
Kuinka paljon arvelemme katon rakentuvan tällä tavalla? Oletan, että harvarimoitus vie muutaman sentin ja kipsi on luultavasti paksumpaa kuin mitä nykyiset laatat ovat. Ajattelen vain, ettei ikkunat mene päällekkäin.
Tältä ikkuna näyttää jo tehdyssä huoneessa:
http://i.imgur.com/Nw652iD.jpg
Näkyy, että katto rakentuu hieman ikkunakehykseen yläreunassa, toivon, ettei tarvitse rakentaa paljon enempää huoneessa, jossa työskentelen nyt.