Olen purkanut kevytsoraharkkoseinän rinnekerroksessa saadakseni aikaan suuremman huoneen kahdesta pienestä. Käy ilmi, että huoneiden lattiat eivät ole samalla tasolla, vaan eroa on 15 mm. Betonilattialla on ollut linoleumimatto, täysin vahingoittumaton lähes 50 vuoden jälkeen (talo rakennettu 1960), mikä varmastikin tarkoittaa, ettei betonissa ole kosteusongelmia. Haluaisimme laittaa 7 mm parkettilattian. Miten tasoero kannattaisi parhaiten korjata? Tuntuu turhalta käyttää tasoitemassaa, koska olemassa oleva lattiapinta on tasainen ja siisti.

Epäilen, että tasoite on paras vaihtoehto. Vaihtoehtoisesti solumuovi, joka on tehty jalankulkua varten oikeassa koossa.

Helpoin vaihtoehto taitaa muuten olla kynnyksen tekeminen ja eri taso huoneissa, mutta se ei ehkä ole vaihtoehto?

Onko saatavilla 15 mm paksuisia solumuovilevyjä? Ei, haluan ehdottomasti välttää kynnystä ja mieluiten myös tasoitemassaa. Voiko tason korjata kovalevyllä tai lastulevyllä?

Olisin erittäin kiitollinen vinkeistä lisäratkaisuista!

Ohuin solumuovi on valitettavasti 20 mm. Kirjoitit parketista, joka on 7 mm? Sen on oltava laminaattilattiaa, jota ajattelet, eikö? Olen äskettäin asentanut laminaattilattian, joka on 9 mm. Vaihtoehtona on, että asennat kelluvasti saneerauskipsin (6 mm) ja laminaattilattian 9 mm, jolloin pääset 15 mm. Jotkut saattavat ihmetellä, kun haluan laittaa kipsin suoraan betonin päälle, mutta jos sinulla ei ole ollut ongelmia kosteuden kanssa aiemmin, sen pitäisi toimia hyvin. Kipsi on kuitenkin kuollut materiaali, vaikka se ei olekaan 100% kosteudenkestävä. Katso Optimerasta, kun kyse on lattiasta. Ostin omani sieltä. Toivottavasti löydät ratkaisun!

Voisit levittää 12 mm tyyppistä muurahiekkaa ja sitten yhden kerroksen 3mm masonitea, niin vältyt tasoitussementiltä, masonitenin voit teipata yhteen. Kunhan vain hiekka ei pääse "karkaamaan" lattian tai seinän reikiin, niin se toimii hyvin.

Hiekka on halpaa, noin 185 kr/ton, lisäksi se on ääntä vaimentavaa.

Monet 60-luvun asunnot rakennettiin tällä tavalla, mutta silloin niillä oli 100-150mm hiekkaa pontatun masonitenin alla ja ne toimivat vieläkin.

Terv. Jawen

Onelight sanoi:
Ohuinta solumuovia on valitettavasti 20 mm. Kirjoitit parketista, joka on 7 mm? Sen täytyy olla laminaattilattia, josta ajattelet, eikö? Olen äskettäin asentanut laminaattilattian, joka on 9 mm. Vaihtoehto on, että kelluvasti asennat remonttikipsiä (6 mm) ja laminaattilattian 9 mm, jolloin pääset 15 mm:iin. Jotkut varmasti järkyttyvät, kun haluan laittaa kipsin suoraan betonille, mutta jos sinulla ei ole ollut kosteusongelmia aiemmin, sen pitäisi toimia hyvin. Kipsi on kuitenkin kuollut materiaali, vaikka se ei olekaan 100 % kosteudenkestävä. Katso Optimerasta lattioiden osalta. Sieltä ostin omani. Toivottavasti löydät ratkaisun!
Luulen, että se tuli ajatusvirhe, koska laminaatti pitäisi asentaa "molempiin" huoneisiin, sitä ei voida laskea korottavaksi. Jos laitat 6 mm kipsiä, se puuttuu 9 mm, jotta siitä tulee sama taso.

Mutta 13 mm levy voisi toimia, sillä 2 mm ero ei varmasti tule huomattavaksi. Kuitenkin olen skeptinen kipsin laittamisesta betonille, sillä kartonki voi haista pahalta, jos se kastuu. Toisaalta, kun laitat muovia ensin, sen ei pitäisi olla ongelma ollenkaan, muuten myös puulattia menisi pieleen. Voit laittaa myös vaneria tai muun valitsemasi levyn. Muista laittaa huopapaperia lattian ja levyn väliin äänenvaimentimena. Jos käytät 13 mm kipsiä, kartonki rakentaa varmasti myös 1 mm, ja silloin ero on vain 1 mm, mitä ei koskaan huomaa.

Itse ajattelen, että tasoitemassa vaikuttaa olevan ehdottomasti helpoin ja varmin. Miksi et halua käyttää sitä?

Viimeksi muokattu:
Syy siihen, miksi haluan mieluummin välttää tasoitemassa on:
1 nykyinen lattia on tasainen ja siisti
2 en ole koskaan työskennellyt tasoitemassan kanssa (ok, voisin toki ulkoistaa työn)
3 voiko olla varma, että tasoitemassa on tänä päivänä ok materiaali, ei riskiä vaarallisista päästöistä?

Olen harkinnut Platon yellow line (muovimatto, jossa on nappeja, korkeus 3 mm) betonin kosteussuluksi ja sen jälkeen, kuten ehdotat, vaneria tai muuta levyä (onko saatavilla vaneria 12 mm?).

Mutta en ole täysin poissulkenut tasoitemassaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.