Hei.

Kuinka voin laskea, kestääkö IPE palkkini koko 180 (”pysty”profiili kuten IPE palkki) pistekuorman keskellä 5000 mm pitkän palkin kiinnitettynä kahteen pisteeseen kummassakin päässä.

Kysymys, kuinka paljon tällainen palkki kestää pistemäistä kuormitusta kN?

Riippuu kai siitä, minkälaisen taipuman hyväksyy?

Ystävällisin terveisin, fremax

Max 3mm

S
R Rolf007 sanoi:
Hei.

Kuinka voin laskea, voiko IPE palkkini koko 180 (”pystyssä oleva” profiili kuten IPE palkki) kestää pistekuorman keskellä 5000 mm pitkää palkkia, joka on kiinnitetty kahdella pisteellä kummassakin päässä.

Kysymys, kuinka paljon tällainen palkki kestää pistekuormaa kN?
Menetelmänä, yksinkertaistettuna, on ensin määrittää, mihin poikkileikkausluokkaan palkin osat kuuluvat. On neljä eri luokkaa. Sen jälkeen sinun on tarkistettava momenttikapasiteetti, leikkauskapasiteetti (huomioiden leikkausvakauksen, jos se on ajankohtaista) ja tarkistettava muodonmuutos. Menetelmä riippuu poikkileikkausluokasta.

Tein nopean laskennan ja poikkileikkaus kuuluu Poikkileikkausluokka 1:een ja oletin teräksen laatu S275 sekä vapaasti tuettu päiden välillä. Maksimipistekuorma keskellä rajoittuu momenttikapasiteettiin ja maksimipistekuorma on 36.52 kN, huomaa, että hyödyntämisaste on 100% tässä tapauksessa, on hyvä olla turvallisuusmarginaali. Tälle pistekuormalle vastaava muodonmuutos on noin 35 mm.

• Tykkään
fremax
  • Laddar…
S
R Rolf007 sanoi:
Max 3mm
Såg ditt inlägg nu. För den deformationen gäller max 3 kN motsvarande 300 kg.

• Tykkään
fremax
  • Laddar…
Hei, kiitos siitä, huomaan että kuorma ei ole suuri, joten minun täytyy miettiä uudelleen. Voin vahvistaa, että teräslaatu on S235.

Jos minun tulee kestää 60 kN jaettuna kahteen pisteeseen, 1/3 sisäänpäin molemmilta puolilta, mikä IPE-palkki tarvitaan silloin?

Pituus 5000 mm ja maksimi taipuma 3 mm.

R Rolf007 sanoi:
Hei kiitos siitä, näen että kuormaa ei ole paljon, joten minun täytyy miettiä uudelleen. Voin vahvistaa, että teräslaatu on S235.

jos minun on kestettävä 60kN jaettuna kahteen kohtaan, 1/3 sisään kummaltakin puolelta, mikä IPE-palkki se sitten on?

Pituus 5000 mm ja maksimijäykkäys 3 mm
"Balkki-sovellukseni" mukaan vaaditaan järeitä vehkeitä: IPE450. Silloin taipuma on 3 mm. Hyvä marginaali myötörajaan, kun maksimaalinen jännitys on noin 45 MPa. Sovelluksen kuvaaja, joka näyttää palkin taipuman ja kuormitusreaktiot: kaksi 30 kN alaspäin, kaksi 31,63 kN ylöspäin.

Viimeksi muokattu:
Kiitos siitä, voiko tämän balk appin ladata itselleen laskemista varten? Kiitollinen foorumin viesteistä.

R Rolf007 sanoi:
Kiitos siitä, onko tämä balk app jotain, jonka voi ladata laskennassa? Kiitollinen foorumin viesteistä.
Niitä on useita, etsi esimerkiksi "beam calculator". Se, jota minä käytän, on nimeltään SkyCiv. Ei erityisen intuitiivinen, mutta siitä on ollut hyötyä (en ole kokeillut muita).

• Tykkään
Rolf007
  • Laddar…
S
E Erik Lindroos sanoi:
Sovellukseni mukaisesti tarvitaan reilumpia rakenteita: IPE450. Tällöin taipuma on 3 mm. Hyvä marginaali myötörajaan, kun maksimijännitys on noin 45 MPa.
[kuva]
IPE400 riittää, taipuma on silloin 2.6 mm.

S scorp1on sanoi:
IPE400 riittää, taipuma on silloin 2.6 mm.
Hmm, mielenkiintoista. Voiko profiilimäärittelyssä olla eroja? Käytin vain sovelluksen sisäänrakennettua IPE-palkkia ("eurooppalainen standardi"). En voi nähdä taivutusjäykkyyttä eksplisiittisesti. Mitä taivutusjäykkyyttä käytit? Voisi myös olla eroja kimmomoduulissa, mutta se ei vaihtele paljon teräslajien välillä.

Lisäys: Täytyy olla tehnyt jotain väärin viime kerralla. Nyt saan 3,0 mm taipuman IPE400:lla (sisältäen omapainon). 2,2 mm IPE450:lle. Edelleen enemmän kuin sinun 2,6 mm, mutta näyttää siltä, että IPE400 riittää.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
scorp1on
  • Laddar…
S
R Rolf007 sanoi:
Kiitos siitä, tämä balk app onko se jotain, mitä voi ladata laskeakseen itse? Kiitollinen foorumin viesteistä.
Yksi IPE400 riittää, haluatko
R Rolf007 sanoi:
Kiitos siitä, tämä balk app onko se jotain, mitä voi ladata laskeakseen itse? Kiitollinen foorumin viesteistä.
E Erik Lindroos sanoi:
Hmm, mielenkiintoista. Voiko olla eroja profiilin määritelmässä? Käytin vain sovelluksen sisäänrakennettua IPE-palakkaa ("eurooppalainen standardi"). En näe taipumamomenttia eksplisiittisesti. Mitä taipumamomenttia käytit? Voisi myös erota elastisuusmoduulissa, mutta se ei yleensä paljon vaihtele teräslajien välillä.
Taipumamomentti: 23130 x 10^4 mm4, otettu Tibnorin rakennetaulukoista.
Elastisuusmoduuli: 210 GPa

Se voi myös erota ratkaisumenetelmässä, koska useimmat sovellukset eivät käytä analyyttistä menetelmää vaan approksimatiivista finita elementti menetelmää.

• Tykkään
Erik Lindroos
  • Laddar…
S
R Rolf007 sanoi:
Kiitos siitä, tämä balk app onko se jotain, mitä voi ladata laskeakseen itse? Kiitollinen foorumin kirjoituksista.
Voit esimerkiksi käyttää online-versiota, nimeltään https://clearcalcs.com/freetools/beam-analysis/au, huomaa kuitenkin, että he käyttävät finita element metodia. Joten se ei ole tarkka ratkaisu mutta erittäin lähellä.

S scorp1on sanoi:
IPE400 riittää, haluatko

Taivutusjäykkyysmomentti: 23130 x 10^4 mm4, haettu Tibnorin rakennustaulukoista.
Kimmomoduli: 210 GPa

Se voi myös erota ratkaisumenetelmässä, sillä useimmat sovellukset eivät käytä analyyttistä menetelmää vaan approksimatiivista elementtimenetelmää.
Joo, tuo on sovellusten haittapuoli, kun ei oikein tiedä, mitä siellä konepellin alla on. Kannattaa ottaa esiin vanha oppikirja ja kaavakokoelma :-)

S
E Erik Lindroos sanoi:
Joo, se on sovellusten haittapuoli, ei oikein tiedä mitä niiden konepellin alla on. Parempi ottaa esiin vanha oppikirja ja kaavakokoelma :)
Täsmälleen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.