Hei, olen parhaillaan rakentamassa puuliiteriäni uudelleen, ja talon keskellä oleva palkki, johon toisen kerroksen lattianiskat nojaavat, täytyy vaihtaa (kannatinpalkki välipohjalle). Koska ensimmäisestä kerroksesta tulee autotalli, olin ajatellut laittaa sinne HEA-palkin, johon voi kiinnittää pienen nosturin, joka voi nostaa noin 1 tonnin. Nyt täytyy laskea koko systeemi. Palkin vapaa pituus on 5 m, ja palkin molemmille puolille tulee olemaan 3,5 m lattiaa. Yläkertaan tulee varasto/verstas. Voin saada käsiini 200x100x? suorakaideprofiilin, mutta mieluiten käyttäisin HEA- tai HEB-palkkia, jotta voin laittaa sinne kiskon nostoblokille. Moelvenin laskentaohjelmalla olen tullut siihen tulokseen, että tarvitsisin L40 90x405 liimapalkin. Mikä se voisi olla HEA:ssa? Valitettavasti en voinut lisätä nostoblokkia lisäkuormana. Toinen vaihtoehto on, että laitan kolme pienempää palkkia koko pituudelle, mikä mahdollistaa sen, että voin käyttää nostoblokkia useammassa paikassa. Silloin 7m x 5m lattiapinta-ala jaettuna kolmeen osaan. Mutta olin ajatellut laittaa sinne autonostimen, mikä edellyttää, että jätän vapaan tilan auton yläpuolelle, joten suosisin yhtä keskellä olevaa palkkia. Onko joku, joka haluaa auttaa minua?

Pyydän anteeksi mahdollisia kirjoitus- tai kielivirheitä, en ole ruotsalainen ;-)

I
Jos ymmärrän sinua oikein, palkki kannattelee toista kerrosta ja sitä kuormitetaan nosturilohkolla/painolla, joka on noin 1 tonni? Palkki on 5 m pitkä ja rakennus on 7 m leveä?

Mikä on kattokaltevuutesi ja minkä tyyppinen kattotuoli?
Mikä kuormittaa yläkerran lattiaa?
Miten palkki tuetaan päissä, millä ja kuinka korkealla se on perustuksesta?

Palaa vastauksien kanssa ja mielellään leikkauspiirroksen kautta talosta sekä pohjapiirroksen kanssa, niin voin laskea sen sinulle.

Hei, kiitos avuntarjouksesta. Piirrän vähän ja palaan asiaan. Yläkerran ajattelin kestävän 2-3 tonnia. En tiedä, mikä on tavallinen kuorma. Sinne ei voi laittaa autoja, joten tulee vähän auton osia, joitakin puuntyöstökoneita (ei mitään valtavia valurautakappaleita, vain rakentamista varten sopiva saha, jne.) ja puutavarahylly. Ehkä 1-2 moottorikelkkaa. Palkin päädyt voivat olla missä minä/sinä päätämme. Tällä hetkellä on 2,5 m ilmaa graniittiperustukseen. Olin suunnitellut seinän kehystämistä 145x45 c-c 600 tai vaihtoehtoisesti rakentavani teräsrakenteen, jonka kiinnitän graniittiin. Katon rakenne on A kattotuoli, ja kallistuskulmaksi arvioisin 35-40 astetta. Mittaan sen tänä iltana. Nisse

En ole mikään SketchUp-ammattilainen, mutta luulen, että voi nähdä mitä on rakenteilla. Ne ovat kaksi puuttuvaa kehysseinää, HEA-palkki keskellä ja lattianpalkit. Huone on 5x7m ja HEA-palkki on poikittain lyhyellä sivulla (siis 5m). Kattotuolin olen vain luonnostellut paikalleen. Sivuseinien välillä on rautatanko, joka pitää talon koossa. Yläkerran lattian palkit, joihin naulataan, ovat 200x50 (löysin erän) ja lattialaudat ovat myös jossain 35 tai 40mm paksuja. Mietin myös riittääkö 1200cc tavallisen 600cc sijaan vai onko se turhan pihiä? Onko kattorakenteella merkitystä juuri HEA-palkin kannalta?

Yst. terv., Nisse

I
Kuten kattotuoli on piirretty, palkki ei kosketa sitä. Vinotuki menee alas lattiaan, missä se kohtaa korotetun seinärakenteen. Lumen ja tuulen paino kohdistuu silloin ulkoseinään. Siis vain oma paino ja hyötykuorma otetaan huomioon. Mutta...

Vaikuttaa siltä, että sinulla olisi melko paljon roskaa :rolleyes: siellä ylhäällä. 2-3 tonnia 5x7=35 m². Lisäksi ehkä hyvin epätasaisesti jaettu? ja siihen melko vaikuttava lattianippujen (ei palkkien) ja paksujen lattialautojen oma paino.

Staattisesti katsottuna, rakenteellisesta näkökulmasta, ottaen huomioon palkin pituus, siitä täytyy tulla huomattavasti suurempi kuin tavallisesti. (Tavallisesti lasketaan 250 kg/m² lattia-ala hyötykuormaksi.) Lisäksi on otettava huomioon liikkuva pistekuorma, joka on 1 tonni, roikkuen alapuolella olevassa palkissa (itse asiassa pitäisi myös ottaa huomioon liikkeen jarrutusvoima, joka antaa noin 10-20 % lisäkuormituksen palkin suuntaisesti, ja aiheuttaa taivutuksen yhdessä paineen kanssa, mutta sen voimme ehkä sivuuttaa?).

Käyttämällä nauhamenetelmää (joka tarkoittaa, että lasketaan kuormituspinta-ala, joka koskettaa palkkia, puoliksi kummaltakin puolelta ulkoseinään asti koko palkin pituudelta) ja pitämällä palkkia vapaana 2-tukipalkkina tulos on seuraava:

Maksimimomentti on noin 450 kNm, mikä tarkoittaa, että sinun on oltava jokin seuraavista profiileista löytääksesi riittävän suuren taivutusvastuksen (Wx) sen kantamiseen.
INP 240 (ei sovi erityisesti kulkuvälineeseen ottaen huomioon laippojen kallistus, mutta on vahvempi kuin) IPE 240 (jolla on yhdensuuntaiset laipat), HE200A tai HE160B (joilla molemmilla on yhdensuuntaiset laipat).

Pitkäaikaisen muodonmuutoksen huomioon ottaen ja vaatimuksen siitä, että maksimialasvääntö keskellä ei saa ylittää 1/400:ta jännevälillä (500/400=1,25 cm), sinun on kuitenkin lisättävä yksi profiilinumero. Eli INP 260, IPE 260, HE220A tai HE180B.

Palkin molemmissa ulkopäissä tulee olemaan noin 850 kg. Sinun pitäisi siksi käyttää neliöprofiilia jalustalevyn kanssa jakamaan paine graniittialustaan ja valamalla sen alle laajenevalla laastilla. Jalustalevy voidaan hitsata neliöprofiiliin ja varustaa neljällä reiällä (yksi joka kulmassa) pulteille, jotka poraat graniittiin. Silloin on mahdollista säätää tukea tasolle ennen täyttöä. Mutteri jalustan alla ja toinen jalustan päällä. Yläosassa voit hitsata tai pultata palkin kiinni neliöprofiileihin. Kaatumislongitina 2,5 m, sinun on käytettävä VKR- tai KKR-dimensiona noin 80x80x5 mm.

Koska en ole laskenut jarrutusvoimia kulkuvälineelle, sinun pitäisi laittaa lyhyt vinotuki jokaiseen kulmaan palkin ja neliöprofiilin välille, jotta kulma olisi momenttijäykkä.

Kun menet romuttamolle ostamaan palkin, sen tulee olla laatu merkintä SIS 1312 vanhan standardin mukaan, mikä tarkoittaa sallittua rasitusta 1470 kp/cm². Uusi nimi on S235JRG2. (Miksi heidän täytyy aina tehdä siitä niin hankalaa? saatat kysyä. Se johtuu siitä, että tässä numeroyhdistelmässä on kuvaus palkin teräksestä.)

Rautatanko, josta kirjoitat, on vedonesto, jotta kattotuolin paine ei puristaisi ulkoseiniä erilleen. Pidä siitä huolta.

• Tykkään
Björn Holmström ja 1 muu
  • Laddar…
KIITOS!

Hieman hävettää myöntää, että olen opiskellut konetekniikkaa, mutta tuo talolaskenta ei ole ihan minun juttu ;-) Siitä on jo vähän aikaa, kun olen tehnyt laskelmia. S235 sen sijaan on mielestäni järkevä merkintä :-) Saksassa se oli aiemmin ST 37, mutta kun aloitin opinnot, oli jo 235 käytössä.

Ei mitään roinaa tule päätymään ylös, vain hyviä tavaroita! ;-)
Mutta uskon, että on hyvä alkaa tavanomaisista 250kg/neliömetri ja pistekuormasta ehkä 500kg. Raskaampia tavaroita en aio nostella ympäriinsä autotallissa. Ja jos kävisikin niin, voin aina asettaa väliaikaisen pilarin palkin alle :-) Toisaalta tulee yli 8 tonnia 250kg/neliömetri ja 35 neliömetri tai 4 tonnia puolella kuormituspinta-alalla, joten miten lasketaan siitä eteenpäin?
Jarrutusvoimaa liikkeestä ei sinun tarvitse ottaa huomioon, kuten sanoit. En myöskään päivittäin aio nostella mitään. Mutta koskaan ei tiedä, vähän traktoria korjaamaan...

Olen jo valanut tasaisen betonipinnan graniitille, ajatuksena ottaa pidemmän HEA-profiilin (noin 1,5 m tai ehkä koko 7 m?) ja asettaa se pitkin pituuttaan. Sitten hitsata KKR 80x80 sen keskelle ja loput kuten kuvailit. Onko tämä vaihtoehto? Valulle, jota kuvailit?

Minä kiinnitin vetotangot, joten olen niistä huolissani ;-) Se oli aiemmin hirsitalo, jota valitettavasti käytettiin sioille ja hevosille ja se lahosi täysin. Joten jouduin sahaamaan suurimman osan pois.

Riittäisikö myös KKR Rektangulaarinen 200x100x5? Huomasin että sillä on hieman pienempi Wx. Se on sellainen, jonka saan noin 200SEK/metri. Ajattelin ehkä hitsata HEA:n alle kuljetuksen vuoksi.

Ja vielä kerran suuri kiitos, että uhraat aikaasi!

Ystävällisin terveisin, Nisse

I
Koebes sanoi:
KIITOS!

Häpeän vähän kun sanon, että olen opiskellut konetekniikkaa, mutta tuo talolaskelmat eivät ole minun juttuni ;-) Siitä on myös aikaa, kun viimeksi tein laskelmia. S235 on mielestäni kuitenkin järkevä merkintä :-) Saksassa se tunnettiin aiemmin nimellä ST 37, mutta kun aloin opiskella, käytettiin jo numeroa 235.

Ei mitään roskaa päädy sinne ylös, vain hyviä tavaroita! ;-) Mutta luulen, että on hyvä lähteä liikkeelle tavanomaisista 250kg/m2 ja punktikuormasta, joka on ehkä 500kg. Raskaampia tavaroita en aio nostella ympäri autotallissa. Ja jos sattuisi tapahtumaan vastoin odotuksia, voin aina asettaa tilapäisen pilarin palkin alle :-) Sitä paitsi tulee noin 8 tonnia 250kg/m2 ja 35 m2 tai 4 tonnia puolikkaalla kuormituspinnalla, joten kuinka jatkaa laskemista?

Kuten sanoit, et tarvitse ottaa huomioon liikkeen jarrutusvoimaa. Ei myöskään ole päivittäistä tarvetta nostella mitään. Mutta koskaan ei tiedä, voihan traktoria vähän korjata....

Olen jo valanut sileän betonipinnan graniitille ja suunnitellut ottaa pidemmän HEA-profiilin (tyyliin 1,5m tai ehkä koko 7m?) ja asettaa sen sinne. Sitten hitsata KKR 80x80 keskelle sitä ja loput kuten kuvasit. Onko tämä vaihtoehto? Kuvauksesi mukaiselle valulle?

Olin se, joka asetti vetotangot, joten pidän niistä huolta ;-) Se oli aiemmin hirsitalo, jota valitettavasti käytettiin sioille ja hevosille ja se mädäntyi pois kokonaan. Niinpä minun piti sahata suurin osa pois.

Riittäisikö myös KKR Rektangulär 200x100x5? Huomasin, että siinä oli hieman pienempi Wx. Se on sellainen, jonka voin saada noin 200SEK/m. Ajattelin ehkä hitsata HEA:n alle trillalle.

Ja vielä kerran suuri kiitos uhraamastasi ajasta!

Terveisin, Nisse
St 37 on/oli lujuusarvo kp/cm2. Se koskee SIS 1311:ää, joka on standardi. (Ruotsin Teollisuus Standardi). S235 osoittaa, että kyseessä on rakenteellinen teräs, jonka ylämyötöraja on 235N/mm2.

Laskin 250kg/m2. Puun (kuusi ja mänty) tiheys on asetettu 500kg/m3. Arvioin palkin painoksi 60 kg/m, mikä osoittautui lopulta kaksinkertaiseksi. Mutta mieluummin niin päin kuin toisin päin, eli alimitoitusta.

Palkin kaava näyttää tavalliselta 2-tukipalkilta. Eli tasaisesti jakautunut kuorma qn ja qe sekä punktikuorma nostosillalle. Kuormituspinta-ala on 5 m kertaa puolikas talon leveydestä. Saat (vaihda tukipalkin pituus L ja lue 2:na 'ylennä': Mmax = (q kertaa L^2) jaettuna 8 plus (P kertaa L) jaettuna 4.

Käytä sitten vanhoja sallittuja jännityksiä uudemman rakennusmääräyksen karakterististen lujuusarvojen sijaan (jotka ovat 95% empiirisesti määritellyistä murtolujuuksista ja vaativat vähennystä osakertoimilla sallittujen lujuusarvojen saavuttamiseksi). Eli 1470 kp/cm2 teräkselle SIS 1311/S235JRG2 ja 80 kp/cm2 puulle yleisimmin esiintyvässä rakennusluokassa (vastaa T80 aikanaan).

Jaa sitten yhteenlaskettu Mmax näillä lujuusarvoilla saadaksesi tarvittava Wx palkille.

Seuraavaksi sinun on tarkistettava taipuma suhteessa tasaisesti jakautuneeseen kuormaan ja punktikuormaan=P. Yhteenlaskettu taipuma ei siis saa ylittää L/400. Ensimmäisen kaava on: L/400= (5 kertaa q kertaa L^4) jaettuna (384 kertaa E kertaa I) ja toisen: (P kertaa L^3) jaettuna (48 kertaa E kertaa I). (Lue 3 ja 4 'ylennä'.) E on kimmomoduli, joka teräksellä on: 210000kp/cm2. Ja I:n saat valitsemastasi teräsprofiilista taulukosta.

Pilarien osalta pätee tavallisesti Eulerin tapaus 2 (tai mahdollisesti tapaus 3, jos yläosa voidaan tehdä momenttijäykäksi ja siten laskea kiinnitettynä).

Kaikki Hooken lain ja kimmoisuusteorian mukaisesti (jossa myös osakerroinmenetelmä sovelletaan karakterististen lujuusarvojen vähennyksen jälkeen).

Sinun ei tietenkään tarvitse käyttää suurta vasaraa painaaksesi nauloja. 150x150 jalkalevy riittää hyvin siirtämään voiman pilareista graniitin alle. Erityisesti, jos olet tasoittanut pinnan betonilla. Jos otat HE-A palkin, 1,5 metriä riittää enemmän kuin hyvin. Tärkeintä on, että kiinnität ne porauksin graniittiin, jotta palikka ei käänny ja pilari ei liu'u tukea pitkin.

Jos lasken uudelleen Mmax kevyemmän palkin osalta, päädyn tarvittavaan Wx=300 cm3. Kaikki muu pysyy ennallaan. Mutta taipumaa ei ole otettu huomioon. Jos hitsaat I-palkin trillaasi alla olevaan onteloprofiiliisi ja teet hitsaustyön ammattimaisesti (eli välillä molempien laippojen pitkin koko pituutta ja viimeinen metri täysin hitsattu ja ilman juurivikoja jne.), voit laskea myös Wx sen osalta kokonaispoikkileikkaukseen Steinerin säännön mukaisesti. Se on palkin alapuolella, jossa taipuman seurauksena saat kuormituksen. Samalla I:n arvo kasvaa, mikä tarkoittaa, että palkki taipuu vähemmän.

Hei taas,

kirjoitin ensimmäisen kaavan tänne: http://www.techniker-forum.de/testboard-17/test-22876.html#post119716 ja mukana on myös luonnos siitä, miten ajattelin rakentaa olemassa olevalla materiaalilla. Aion laskea, riittääkö 120x120x6,3 nelikulmaprofiili hitsattuna HEA 120:aan. En usko että riittää, mutta harjoituksen vuoksi.

Mutta en oikein ymmärrä kaavojasi, ja jos jaksat, voisitko osoittaa, missä olen laskenut väärin.

Normikuormitus on siis 250kg/m^2 ja käytän puolet pinta-alasta palkin kuormituksen laskemiseen

=(5m x 7m / 2 ) *250kg/m^2 = 4375kg eli 43kN

Jaettuna 5m palkilla se on:

qn=43kN/5m=8,6kN/m

Omapaino on 60kg/m tai 0,6kN/m. Onko tämä sinun qe?

Välipohjan omapaino 200x50 c-c60 = noin 8 palkkia

qb=0,2m*0,05m*3,5m*8*500kg/m^3/5m=28kg/m eli 0,28kN/m

Lattian omapaino qg=17,5m^2*0,035m (lattian paksuus)*500kg/m^3 / 5m=61,25kg/m=0,61kN/m

Ilman pistemassa on sitten Mbmax1=(qe+qn+qb+qg)*L^2/8=[(8,6kN/m+0,6kN/m+0,28kN/m+0,61kN/m)*25m^2]/8 =31,53kNm ja on tietysti palkin keskellä

Pistemassa on:

P=1000kg =10kN

Kaava on: Mmax2=P*L/4 =10kN*5m/4=12,5kNm

Mbmax total= Mbmax1+Mbmax2=31,53kNm+12,5kNm=44kNm tai 44000kNmm

(kirjoitat 450kNm ensimmäisessä viestissäsi. Pilkkuvirhe minulta vai sinulta?!? vai mikä on vikana?)

1470kp/cm^2 lienee noin 144N/mm^2

Wx=44000kNmm/(144N/mm^2) =305555mm^3=306cm^3

Ja tässä näytämme olevan samaa mieltä Wx:si kanssa, joka on 300cm^3

Kysymykset/Huomiot:

1. Olen laskenut mukaan välipohjan ja lattian omapainon, vai sisältyykö ne 250kg/m^2 ?
2. Onko laskelmani oikea?
3. Miten laskit 850kg/pylväs, kun pelkästään lattian kuormitus 250kg/m^2 on jo 4375kg jaettuna kahteen pylvääseen?

Kiitos, Nisse

I
Hei Nisse!

Tulen hulluksi tämän muuttuneen foorumin kanssa. Ei voi kirjoittaa matemaattista kaavaa oikein ilman *, ^ jne. esim. alas indeksoitu. Selvästi huonompi kuin aiemmin toisin sanoen. Olen yrittänyt koko illan antaa sinulle laskelmia tekstiisi upotettuina kommentteina, mutta ei se onnistunut. Käytin Italiaa ja kaikki näytti hyvältä aina esikatseluun asti, jolloin kaikki muuttui Italiaksi.

Aion ottaa lisää aikaa vastata lähiaikoina nyt kun vaimon 70-vuotisjuhlat on ohi.

Haha, ota rauhallisesti ja onnittele häntä syntymäpäivän johdosta puolestani!

I
Koebes sanoi:
Haha, ota rauhallisesti ja onnitele häntä syntymäpäivän johdosta minulta!
Koska olet yksityisviestissä sanonut, että jätät liittopalkin pois ja laitat viisi palkkia sen sijaan, en käytä enempää aikaa sen laskemiseen. Sinulla on potenssivirhe laskelmassasi.

Kysymys imported_Byggaren!

Olen lukenut keskustelua täällä ja tarvitsisin apua jatkokysymyksessä.

Aiomme purkaa 5 metriä pitkän seinän keittiön ja "vanhan" ruokasalin väliltä. Seinä seisoo tällä hetkellä kellarin kantavalla seinällä. Rakennusinsinööri on talon piirustusten perusteella vuodelta 1968 laskenut, että tarvitsemme HEA200:n. Aion laittaa HEA220:n saadakseni hieman marginaalia. Kimmotaipuma on nyt laskettu olevan 8,3 mm. Normaali kuorma on laskettu olevan noin 800 kg/metri ja maksimikuorma (lumella ja vastaavilla) noin 1800 kg/metri.

Joten, palkki pitää nyt tukea molemmista päistä. Normaaleissa tapauksissa voimme laskea noin 2000 kg painetta jokaiselle pylväälle. Pylväät ovat tarkoitus tehdä 225x115 liimapuupalkista. Mietin vain, tarvitsemmeko huomioida kellarin seinät.
Toisessa päässä pylväs tulee lepäämään kellarin päätyseinällä, joka koostuu 30 cm leveistä betonionteloista. Niiden päällä on tiilijulkisivu ja 15 cm leveä ja 22 cm korkea kynnyspalkki, joka kantaa sisäseinää.
Kysymys 1: Voinko asettaa liimapuupalkkipylvään normaalikuormituksella 2000 kg suoraan kellarin seinän kynnyslistalle? Eikö kellarin seinä kestä tuon? Vai pitäisikö minun sijoittaa voimakas 1 metrin pitkä teräsprofiili kynnyslistan päälle lisätäkseni kuorman jakautumista?

Toisessa päässä pylväs tulee lepäämään kellarin kantavalla seinällä, joka koostuu 14 cm leveistä betonionteloista. Kantavalla seinällä on 14 cm leveä ja 22 cm korkea kynnys, johon lattiapalkisto kiinnittyy.
Kysymys 2: Kestääkö 14 cm leveästä betoniontelosta tehty kantava seinä 2000 kg raskasta kuormitusta? Myös tässä voin laittaa alle noin 1-1,5 metrin pituinen, voimakas teräsprofiili. Tällöin painonjako on noin 133 kg per dm pituus. Tämän pitäisi olla täysin ok, eikö niin?

Kiitollinen nopeasta vastauksesta =)

K Koebes sanoi:
Hei, olen rakentamassa uudelleen puuvajaa, ja talon keskellä oleva palkki, johon toisen kerroksen lattianiskat sijoittuvat, täytyy korvata (Kantava palkki välipohjalle). Koska ensimmäisestä kerroksesta tulee autotalli, ajattelin laittaa sinne HEA palkin ja siihen pienen nostokurjen, joka voi nostaa noin 1 tonni.
Nyt täytyy laskea koko homma. Palkin vapaa pituus on 5m, ja palkin kummallakin puolella on 3,5m lattiaa. Yläkertaan tulee varasto/puutyöpaja.
Voin saada käsiini 200x100x? Suorakulmaisen profiilin, mutta mieluiten käyttäisin HEA tai HEB palkkia, jotta voisin asentaa juoksijan nostopyörälle.
Moelvens laskentaohjelmalla olen päätynyt siihen, että tarvitsisin L40 90x405 Liimapuun. Mikä se voisi olla HEA:ssa? Valitettavasti en voinut lisätä nostopyörää ylimääräiseksi kuormaksi.
Toinen vaihtoehto on, että laitoin kolme pienempää palkkia koko pituudelle, jolloin voisin käyttää nostopyöriä useammassa paikassa. Sitten 7m x 5m lattia-ala jakaantuisi kolmeen osaan. Mutta aikomukseni on asentaa autotallinosturi, joten minun täytyy jättää vapaa tila auton yläpuolelle, mikä tekee sen, että suosin yhtä ainutta palkkia keskelle.
Onko joku, joka haluaisi auttaa minua?

Pahoittelen mahdollisia kirjoitus- tai kielivirheitä, en ole ruotsalainen ;-)
vastaus katso www.stålbyggnadsintitutet.se …..lähetä se eteenpäin muille, jotka ihmettelevät rakennuksia nostamiseksi

Hyvä lankahissi :-)

imported_Byggaren sanoi:
St 37 on/oli lujuus kp/cm2. Se koskee SIS 1311, joka on standardi. (Svensk Industri Standard). S235 tarkoittaa, että kyseessä on rakenneteräs, jolla on ylärajan myötölujuus 235N/mm2.

Laskin 250kg/m2 mukaan. Puuainesten (kuusi ja mänty) tiheys on asetettu 500kg/m3. Palkki arvioin 60 kg/m, mikä osoittautui lopulta kaksinkertaiseksi. Mutta mieluummin näin päin kuin toisinpäin, eli alikapasiteetti.

Palkin kaava näyttää tavalliselta 2-tukipalkilta. Eli tasaisesti jakautunut kuormitus qn:lle ja qe:lle sekä pistekuorma traverssiblokille. Kuormitusala on 5 m kertaa puolikkaan talon leveys. Sitten saat (vaihda palkin spv L:ksi ja lue 2:nen ’potenssiin’): Mmax = (q kertaa L2) jaettuna 8 plus (P kertaa L) jaettuna 4.

Käytä sitten vanhoja sallittuja jännityksiä i.s.f. uusien rakennusmääräysten karakteristisia lujuusarvoja (jotka ovat 95% empiirisesti määritetyistä murtolujuusarvoista ja vaativat vähennyksen osakertoimien avulla, jotta saadaan sallitut lujuusarvot). Eli 1470 kp/cm2 teräkselle SIS 1311/S235JRG2 ja 80 kp/cm2 puulle, joka on yleisimmin käytetty konstruktio (vastasi T80 aikanaan).

Jaa sitten summa Mmax näillä lujuusarvoilla saadaksesi vaaditun Wx palkille.

Sen jälkeen sinun tulee tarkistaa taipumaa, tapauksissa tasokuormitus ja pistekuorma=P. Lisää taipumat yhteen (joiden ei siis saa ylittää L/400). Ensimmäisen kaava on: L/400= (5 kertaa q kertaa L4) jaettuna (384 kertaa E kertaa I) ja toisen: (P kertaa L3) jaettuna (48 kertaa E kertaa I). (Lue 3:nen ja 4:nen ’potenssiin’.) E on teräksen kimmokerroin: 210000kp/cm2. Ja I:n saat etsiä siitä teräsprofiilista, johon päädyt.

Pylväille on voimassa tavalliseen tapaan Eulerin tapaus 2 (tai mahdollisesti tapaus 3, koska yläosa voidaan tehdä momenttijäykäksi ja siten laskea kiinnitettyinä).

Kaikki Hooken lain ja joustavuusteorian mukaisesti (jossa myös osavahvuuskerroinmenetelmä on käytössä, kun karakteristisia lujuusarvoja on vähennetty).

Et tietenkään tarvitse isoa vasaraa lyödäksesi nuppeja. Jalkaökä 150x150 riittää hyvin siirtämään voimaa pylväiden alta graniittiin. Erityisesti, jos olet tasannut pinnan btg:llä. Jos otat HE-A palkin, 1,5 metriä riittää hyvin. Tärkeintä molemmissa tapauksissa on, että kiinnität ne poratulla pultilla graniittiin, jotta osat eivät käänny ja pylväs ei liu’uta tuesta.

Jos lasken uudestaan Mmax:lle kevyemmän palkin osalta, päädyn vaadittuun Wx=300 cm3. Kaikki muu pysyy ennallaan. Mutta ilman huomioimista taipumiseen. Jos hitsaat I-palkin rei’itetyn profiilin alapuolelle ja teet hitsaustyön ammattimaisesti (eli jaksoittaisena pitkin molempia laippoja koko pituudelta ja viimeinen metri kokonaan hitsattuna ilman juurivirhettä jne.) voit arvioida sen Wx:n myös koko profiilin mukaan Steinersin satsin mukaisesti. Se on alapinnassa, jossa on kuormitus, joka johtaa taipumiseen. Samalla arvo I:lle kasvaa, mikä tarkoittaa, että palkki taipuu vähemmän.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.