Mikael_L
Kyllä, jos haluaa löytää jotain yksinkertaista ja nopeaa käyttää, mutta ei yhtä vakaata ja hankalaa asentaa kuin molly, kiinnittäessä kipsilevyyn katossa ja seinässä. Mitä hienoja keinoja on olemassa?

Ensin voi aloittaa hieman karkeakierteisellä ruuvilla:
Kuten esimerkiksi tämä, jota sähköasentajat suosivat kevyiden esineiden kiinnittämiseen suoraan kipsiin. Kaapelikanavat ja mahdollisesti jokin kotelo.
Ruuvikuva, karkea kierre, tarkoitettu kevyiden esineiden kiinnitykseen kipsilevyyn, suosittu sähköasentajien keskuudessa.

Mutta tämä ei kestä erityisen hyvin, hieman raskaammassa asennuksessa se menee nopeasti huonoksi. Lisäksi se vaatii varovaista kättä asennettaessa.

Mikä on seuraava askel?
Tappi, joka kiertyy kasaan takapuolella?
Kipsilevyn läpi ruuvattu ankkuripultti, esitetty poikkileikkauskuvassa.
http://www.lensona.se/mea-universalplugg-p-101.html?sort=3d&page=1
Fischer ja monet muut tarjoavat samankaltaisia tuotteita.

Lyöntitappi jonkinlaisena?
Metallinen kipsilevyn ankkuri, jota käytetään kevyiden esineiden kiinnittämiseen seinään tai kattoon.

Kipsiankkuri, jonka voi ruuvata levyyn?
Kaksi metallista kipsilevyankkuria, joissa on ruuvimeisselillä asennettava pää, sopivat kevyiden esineiden kiinnittämiseen kipsilevyyn.

Haluan kuulla nyt, mitä te tavallisesti käytätte ja mitä mieltä olette tuotteista! :)

Kipsiankkurit mielestäni toimivat hyvin, jos kyseessä on vain joku pienempi taulu, niin lyön yleensä naulan vähän viistosti ylhäältäpäin.
Muuten ei olekaan kovin hankalaa mollyilla, jos on investoinut mollypihteihin viidelläkympillä ja poraan oikeassa koossa. On myös hyviä mollykoukkuja kattolampuille, jos katto on kipsattu.

Mikael_L
  • Tykkään
sir_daniel
  • Laddar…
Yleensä ajan Duo-Max, vanha ammattitauti sitten elmickleritiden.

Mikael_L
Fotografen sanoi:
Minulla on tapana käyttää Duo-Maxia, vanha ammattitauti elmickleritidenistä lähtien.
Kuva, linkki, jotain ...?

Muuten olen etsinyt Gunnebo universalplugia GB netistä, mutta alan epäillä, että se on poistettu valikoimasta. Täytyy kuitenkin testata omiani, ja jos ne ovat hyviä, pitää huolta jäljellä olevista noin 100 kpl:sta. :cool:

Muuten olen löytänyt Fischer UX, joka vaikuttaa olevan hieman samaan suuntaan.
http://www.harald-nyborg.se/fischer-ux-uniplugg-6x35-50-st.html
http://www.fischersverige.se/Portal...an_infastning/_dokument/Universalplugg_UX.pdf
On hyvä, että pienempi selviää 6mm reiällä (kuten Gunnebo GB), joten ei tarvitse porata valtavia reikiä.

Ensisijaisesti yritän löytää säleen, johon ruuvata kiinni...
...toissijaisesti ruuvaan laudan yhden tai useamman säleen kiinni ja kiinnitän tähän sen sijaan.

Olen kokeillut suurinta osaa yllä mainituista kiinnikkeistä ja enemmänkin, jos on jonkinlaista epätasaista kuormitusta tai tärinää, niin joko tulppa tai kipsi antaa yleensä periksi ajan mittaan.

Olen jopa kerran avannut reiän kipsiin ja (kipsin läpi) ruuvannut leveän laudan sen taakse, laittanut kipsin takaisin, tasoittanut ja maalannut saadakseni kestävän ratkaisun.

Molly on muuten paras. Olen käyttänyt varianttia, joka näyttää suunnilleen Mollyn kaltaiselta, mutta on tehty myös muovista. Se oli melko hyvä, mutta vaati suuremman reiän (korvplug kokoista tulppaa muistuttava malli ja Fischer UX). Yllä mainittu spikplug toimii mielestäni hyvin kiinnittämään lattia- ja kattolistoja kipsiin, sekä kevyempää taulua - mutta se ei sovi puoliraskaalle kiinnitykselle.

Kipsiankkureista, jotka ruuvataan sisään, minulla ei ole hyviä kokemuksia, ne murskaavat kipsin melko nopeasti jopa lievissä tärinätilanteissa (että ulko-ovi paukahtaa niin, että seinät tärisevät, on joskus tapahtuvaa).

Mikael_L
Fotografen sanoi:
[kuva]
Ja siellähän se. Se tarvitsee vain 6 mm reiän pienimmälle koolle. Mielestäni on hyvä käyttää kiinnityksiä, jotka eivät vaadi pomminkokoisia reikiä, jos on kyse vain pienestä, suhteellisen kevyestä esineestä, joka pitää kiinnittää.

Olin kokeillut snap toggles. En ole itse kokeillut, mutta vaikuttaa kätevältä.

• Tykkään
Thomas59
  • Laddar…
Molly riittää minulle. Pitää pari pyyhekuivainta ja pienen kaapin paikoillaan.
Kipsiä on tosin vain märkätiloissa, ja siellä ei juuri saa ruuvata muutenkaan.

Kaikki muut seinät ovat vanhaa kunnon puuta, onneksi :)

PS
Ei turhaan ole minua nimetty KnockOnWood :cool:

Thomas59
Kaikki muut paitsi Molly, joka on dj:n keksintö.

Ei ehkä sellaiselle, jolla on mollypihdit, mutta useimmille muille, jotka eivät ole ammattilaisia. Dj-vuoren odottavat kuitenkin sinua ainakin siihen päivään asti, kun Mollyproppu pitää poistaa.

On olemassa muita yksinkertaisempia kiinnitysmenetelmiä, jotka ovat yhtä hyviä tai parempia.

Esimerkiksi snap toggles, jotka voidaan asentaa ilman työkaluja (vrt. mollypihdit), tarvitsevat vähemmän reikiä, asettuvat täysin seinän tasolle, kestävät enemmän kuormitusta, niissä on pidempi ruuvi (joskus tarpeen), helppoja poistaa vahingoittamatta kipsilevyä (työkaluja ei tarvita).

En todellakaan keksi mitään syytä käyttää Mollyproppu. Keksitkö sinä?

OXYD
Älä koskaan poista mollyä, jota ei käytetä. Lyö se millimetrin verran kipsiin ja tasoita päälle :)

• Tykkään
Anna.p
  • Laddar…
Kaikissa "oikeissa" Mollyissa ulkoreuna voidaan helposti rikkoa irti, jotta se voidaan työntää sisään, jos se pitää poistaa.

Ja tietenkin työkalupakissa on mollypihdit!
Mollytunkki, jossa on punaiset kahvat, käytetään asentamaan ja poistamaan Molly-ankkureita seinistä, erityisesti rakennus- ja remontointitöissä.

OXYD sanoi:
En koskaan poista käyttämättömiä mollyja. painan sen millin kipsiin ja tasoitan yli :)
Se ei ehkä ole niin fiksua, jos se on kosteassa tilassa, jossa on paksu muovi-seinämatto :confused:

Se, mikä on ylivoimaisesti paras hieman suuremmille kuormille, on nimeltään PLATTIPLUGG, niitä on saatavana eri kokoisina, mutta GOOGLAA ja katso. Ei ole MITÄÄN, joka kestää saman kuormituksen kipsilevyissä.

• Tykkään
Thomas59
  • Laddar…
OXYD
Se oli uutta. En tiennyt, että mollyn laipan voi irrottaa. Mielestäni ne pysyvät yleensä todella tiukasti. Kirjoitat oikeita mollyja. Mikä merkki se on?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.