Hei!

Aion pian alkaa ruuvata valtavan määrän kipsiä, ja mietin onko teillä täällä foorumilla kokemuksia eri ruuvimerkeistä, joita voisitte jakaa.

Mikä merkki (Essve, Grabber ym.) on paras (tasaisempilaatuinen), vai onko sillä mitään merkitystä.

En voi käyttää nauhattuja ruuveja, koska minulla ei ole enkä halua ostaa sellaista väännintä, joten se ei ole vaihtoehto.

/Jonas

En pidä Grabbers-ruuveista, joiden pitää olla bits PH2 redusoidulla. Mielestäni niillä on taipumus hypätä urasta, jos ruuvinväännintä ei pidetä täysin suorana. Suosittelen mieluummin esimerkiksi Essves-ruuvia.

Epäyhtenäinen laatu ei mielestäni ole ongelma kipsilevyruuveissa ylipäätään.

Sitten menen katsomaan Essveä. Täytyy mennä käymään Beijerillä ja katsoa vähän...

En tiedä ketkä muut myyvät Essveä paitsi Fredells.

/Jonas

Hilti myy kanuunoita varten ruuveja kipsille....Grabber mielestäni istuvat juuri oikein....

Harvoin ruuvi on se, jossa on vikaa... Useammin huonolaatuinen bitsi ja kömpelö koneenkäyttäjä....

Niin kauan kuin poraat puuhun, ei ole suurta eroa siinä, mitä ruuvia käytät. Se, mistä en pidä, on se, että kaikissa kipsilevyruuveissa on Ph2-ura. Mielestäni se on huonoin ristipääura. Olen etsinyt kipsilevyruuvia Torx-kannalla, mutta en ole onnistunut löytämään niitä. Tiedän, että niitä on olemassa, sillä olen nähnyt niitä asennettuna. Mutta metalliprofiilin kanssa olen saanut yllättävän kokemuksen.

Minun piti ruuvata metallitukia ja olin hankkinut oikeat ammattilaisruuvit: merkki Kartro kuuluu kai niihin? Ostettu vielä ammattilaiskaupasta. Nauhatut ruuvit ja varmuuden vuoksi purkki irrallisia ruuveja. Käytän ruuviautomaattia, mutta se ei toimi lainkaan! Ruuvit eivät pure, sääntö taipuu ja ruuvi liukuu ja repii kipsiä. Pois ruuviautomaatti ja esiin perinteinen ruuvinväännin. Uusi yritys Kartro-irtoruuvien kanssa, tarkalleen sama tulos. Ainoa mikä toimi oli ENNAKKOPORATA kipsiruuveille. Todella tylsää.
Lopulta Kartro-ruuvit loppuivat, mutta tarvitsin vielä muutamia. Nyt ammattilaiskauppa oli kiinni, mutta Byggmaxillahan on avokätisemmät aukioloajat, joten otin purkin Byggmaxin budjettiruuveja. Täynnä pettymystä kokeilen Byggmax-ruuvia metallikehykseen, ja SE LEIKKAA KUIN VOITA! Ruuveja menee sisään helposti, ei ennakkoporauksia, ei ongelmia. Tjoff, tjoff, tjoff ja valmista tuli.
Mielenkiintoista on, että tämä on toinen kerta, kun teen samanlaisen kokemuksen. Mutta siihen saa tulla toinen ketju.

• Tykkään
MickeLarsson
  • Laddar…
zankan sanoi:
Harvoin vika on ruuvissa... Useammin huonokuntoinen bitsi ja huono koneenkäyttäjä...
Ajoin Essves bitsillä Grabber-ruuveja. Ja se ei ole vaikea kone käyttää, luulen, että pärjään kyllä ruuvinvääntimen kanssa.

Olen käyttänyt sitä, mikä on ollut saatavilla tällä hetkellä, enkä ole huomannut suurempia eroja esim. Grabberin ja Byggmaxin gyprokruuvin välillä. Viimeisissä huoneissa, joihin asensin kipsiä, käytin Byggmax-ruuveja, eikä ollut mitään ongelmia niiden kanssa.

andersmc sanoi:
Niin kauan kuin ruuvaat puuhun, ei ole suurta eroa, mitä ruuvia käytät. Se, mistä en pidä, on, että kaikilla kipsilevyruuveilla on Ph2-ura. Mielestäni se on huonoin ristipää-ura. Olen etsinyt kipsilevyruuveja Torx-kannalla, mutta en ole onnistunut löytämään niitä. Tiedän, että niitä on olemassa, koska olen nähnyt niitä asennettuina. Mutta ohutlevytangoilla minulla on ollut yllättävä kokemus.
Torx-kärki tekee asennuksesta pidemmän prosessin kuin ph2-kärki... En ole kuitenkaan nähnyt Torxilla varustettua kipsilevyruuvia. Ja yllättyisin, jos työmiehet haluaisivat sellaisia, jos ostaisin niitä... Tosin liimaamme kipsilevyt, koska se on huomattavasti kevyempää keholle... Ja kestäisi nopeammin, väittäisin.

Ajoin Fredellsin ohi tänään...

Lähdin sieltä 255 Ruotsin pesetaa köyhempänä ja sankollinen, jossa on 2000 Essve kipsiruuvia, rikkaampana.

Mukavaa saada 20% alennus, kun kuuluu Villaägarna-järjestöön. :-)

/Jonas

Ei se musta öljyinen skruvi?
Saan sen töissä joskus, en muista merkkiä.
Mutta kierroksen jälkeen puusepänvyössä
risti on täynnä kipsipölyä.

Terveisin, Putte

Musta on terässääntöä varten luulen.

Olen ostanut kiiltävän, joka on kipsille puuta vasten.

/Jonas

En minä kyllä haluaisi torxia kipsiruuvin kanssa..
Toivotonta sovittaa bitsit uriin, minun on vaikea kuvitella, että torxin syöttäminen menisi yhtä nopeasti kuin PH2:n syöttäminen.

Olen samaa mieltä siitä, että ei ole niin väliä minkä merkkistä ruuvia valitset - MUTTA - varmista ehdottomasti, että saat hyvän bitin. Sen tulee olla kevennetty, jotta se ei liukastu, ja jotta ruuvi irtoaa helposti ilman, että bitsi jää kiinni..!!

Styx sanoi:
En minä haluaisin torxia kipsiruuville..
Toivotonta yrittää sovittaa bitsiä uriin, minun on vaikea kuvitella, että torxin syöttäminen menisi yhtä nopeasti kuin PH2.

Samaa mieltä siitä, että ei ole niin väliä, minkä valmistajan ruuvin valitset - MUTTA - varmista hyvänen aika, että saat oikeanlaisen bitsin. Sen pitäisi olla sorvattu niin, ettei se lipsu ja että ruuvi irtoaa helposti ilman, että bitsi jää kiinni..!!
Mikä sitten on hyvä bitsi?

Olen täysin aloittelija rakentajana, mutta laitoin tänään ylös muutamia kipsilevyjä tavallisilla kipsiruuveilla ja PH2:lla. En ehtinyt kiristää montaa ruuvia ennen kuin bitsi oli kulunut niin, että se vain lipsui. Ei ole ehkä vain bitsistä kiinni vaan myös huonosta koneenkäyttäjästä (:rolleyes:) kuten joku sanoi, mutta mitä minun pitäisi käyttää bitsinä, jos en halua kuluttaa niitä heti??? Onko olemassa hyviä/huonoja merkkejä?

Hyvä kärki on puolet työstä.
Itse suosin tätä mallia.
Phillips #2 kapea ylävasemmalla linkissä.
http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/Bits_051006.pdf
Se on grabberin sivulta.
Luulen, että hilti:llä on vastaava.
Tulee usein mukana osassa grabberin ruuvipakettia.
Ostan niitä myös erikseen flinksiltä.

Terveisin Putte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.