21 554 lukukertaa ·
16 vastausta
22k lukukertaa
16 vastausta
Kantavuus lattialle
Sivu 1 / 2
Hei, nyt on aika aloittaa keittiöremonttimme, mikä tarkoittaa myös, että kolme seinää täytyy purkaa. Asumme funkistalossa. Olen piirustusten ja teknisten kuvausten perusteella selvittänyt, että välipohja kerrosten välillä on 2" 7" ja se kulkee talon poikki cc 50 cm jaolla. Rakennuksessa on kantava seinä, joka kulkee päädystä päätyyn. Emme kuitenkaan aio koskea tähän seinään, vaan aiomme purkaa seinät, jotka ovat tämän seinän toisella puolella. Yllä mainittu välipohja ulottuu siis 4-4,5 metriä kantavan seinän ja ulkoseinän välillä. Kuinka paljon kantavuutta sillä oikeastaan on? Meillä on pieni kylpyhuone, ehkä 1,5x1,5 metriä, jossa on valettu lattia ja kylpyamme yläpuolella. Tämä kylpyhuone sijaitsee talon päädyn ja kantavan seinän välisessä nurkassa, joten se ehkä keventää kuormaa huomattavasti. Kysymys kuuluukin, riittääkö välipohjan kantavuus?
Boverketin Rakennesääntöjen mukaan 45x145 saa olla enintään noin 2,3 metrin tai noin 2,7 metrin pituinen vapaa jänne, riippuen siitä, onko kyseessä K12 vai K24. Tämä koskee palkkia, joka on tuettu molemmista päistään.
Jos palkkisi ulottuvat seinästä seinään keskituen kanssa, on maksimivapaa pituus noin 4,4 metriä tai noin 4,6 metriä. Molemmat esimerkit koskevat lattiaa, jonka keskietäisyys on cc600 ja jossa on liimattu 22 mm lastulevy runkoverhouksena.
Jos palkkisi ulottuvat seinästä seinään keskituen kanssa, on maksimivapaa pituus noin 4,4 metriä tai noin 4,6 metriä. Molemmat esimerkit koskevat lattiaa, jonka keskietäisyys on cc600 ja jossa on liimattu 22 mm lastulevy runkoverhouksena.
Okei, juuri näin kuten kirjoitatkin, ulkoseinästä ulkoseinään keskellä sydänseinä. Ja etäisyyden luulen olevan 4,20 (ilman että otan metrimittaa esiin uudestaan). cc voi olla 600 tai sitten mittasilmäni on aivan pielessä. Näin kuvaus piirustuksessa (vuodelta -42) on kirjoitettu:ACME sanoi:Boverketin rakennusmääräysten mukaan 45x145 voi olla enintään noin 2,3 metrin tai noin 2,7 metrin vapaa pituus, riippuen siitä, onko se K12 vai K24. Tämä koskee palkkia, joka on tuettuna molemmista päistä.
Jos palkkisi ulottuvat seinästä seinään keskituen kanssa, enimmäisvapaa pituus on noin 4,4 metriä tai noin 4,6 metriä.
Molemmat esimerkit koskevat lattiakerrosta cc600 liimatulla 22 mm lastulevyllä runkopäällysteenä.
"Ulkoseinät yhdestä kerroksesta 2" sekä yhdestä kerroksesta 1½" ponttilaudoitettu lauta
Sisäseinät yhdestä kerroksesta 2" ponttilaudoitettu lauta sekä 1" täyte, 1" raakalauta, sekä molemmille puolille masoniitti
Toisen kerroksen lattiapalkit 3x8" pohjattomalla kerroksella ja paperilla sekä 2x5 äänieristävään lattiapalkkeihin
Yläpohjan palkisto 2½x7"
Holvi valu koko kellarin yli ristiin raudoitettuna
Ulkoverhous paperi 1" ponttilaudoituksella sekä patenttilistoitus"
Joten taisin valehdella, "toisen kerroksen lattiapalkit" täytyy olla kerrosten välillä, silloin se on jopa 3 tuumaa 8?
Mikä on kantavuus tällaiselle rakenteelle sitten?ACME sanoi:
Se mitä pohdin on, että jos se on oikea mitoitus boverketsin sääntöjen mukaan, niin sen pitäisi kantaa kaiken, mutta kysymys on kuinka PALJON se kantaa? Mietin juuri yläkerrassa olevaa kylpyhuonetta valettuine lattioineen jne.
Kuinka monta kg rakenteesi voi kantaa, en ole oikea henkilö vastaamaan siihen, ja arvelen, että suunnittelija tarvitsee vähän enemmän tietoa voidakseen laskea sen. Esim. miten rungon päällyste näyttää ja on kiinnitetty, ja miten mahdolliset reiät ja tukirakenteet on toteutettu.
Yllä olevat luvut olen saanut pikkukirjan muodossa olevan oppaan, jonka Svenskt Trä on julkaissut. Voit rekisteröityä http://www.traguiden.se/TGtemplates/TGLogin.aspx?id=144 ja saada pääsyn vastaaviin taulukoihin, mutta en usko, että löydät tietoja kolme tuuman puusta. Leveys ei vaikuta paljoa säännön lujuuteen - korkeus on ratkaiseva tekijä. Olen kuullut, että lujuuslaskelmassa otetaan huomioon leveysmitta vain kerran, mutta korkeusmitta kolme kertaa.
Yllä olevat luvut olen saanut pikkukirjan muodossa olevan oppaan, jonka Svenskt Trä on julkaissut. Voit rekisteröityä http://www.traguiden.se/TGtemplates/TGLogin.aspx?id=144 ja saada pääsyn vastaaviin taulukoihin, mutta en usko, että löydät tietoja kolme tuuman puusta. Leveys ei vaikuta paljoa säännön lujuuteen - korkeus on ratkaiseva tekijä. Olen kuullut, että lujuuslaskelmassa otetaan huomioon leveysmitta vain kerran, mutta korkeusmitta kolme kertaa.
Joten 3x8" palkki keskituen päällä, jossa mitta keskituen ja ulkoseinän välillä on 4,2 metriä, pitäisi ilman mitään ongelmia pystyä kannattelemaan 1,5x1,5 metrin kylpyhuone, jossa on valetut lattiat ja kylpyamme? Kylpyhuone on sijoitettu kulmaan keskituen ja ulkoseinän väliin, joten se ei myöskään sijaitse keskellä pintaa.anaitis sanoi:
En ole koskaan lukenut kaavoja. Mutta lukemani lujuustaulukot eivät näytä tätä. Esimerkiksi ero c/c 600:n ja c/c 300:n välillä ei ole erityisen suuri, mitä tulee taipumajäykkyyteen, mikä tarkalleen vastaa palkin leveyden kaksinkertaistamista.
Sitten en tiedä, onko taivutusvastus sama kuin taipumajäykkyys? Se, mistä puhun, on taipuma tietyn pistekuorman alla.
Edit: Mutta jos kaavasi pitävät paikkansa, olen tietenkin väärässä. (eikö jakomerkkiä pitäisi edeltää sulkumerkki?)
Sitten en tiedä, onko taivutusvastus sama kuin taipumajäykkyys? Se, mistä puhun, on taipuma tietyn pistekuorman alla.
Edit: Mutta jos kaavasi pitävät paikkansa, olen tietenkin väärässä. (eikö jakomerkkiä pitäisi edeltää sulkumerkki?)
Sitten suosittelisin tutkimusta!
Taivutusvastus on se suuruus, joka vaikuttaa lujuuteen, eli jännityksiin, joita kuorma aiheuttaa.
Inertia vaikuttaa jäykkyyteen, eli taipumaan.
PS
Sulut eivät ole tarpeellisia lausekkeissa, joissa on kyse vain kertolaskusta ja jakolaskusta.
DS
Taivutusvastus on se suuruus, joka vaikuttaa lujuuteen, eli jännityksiin, joita kuorma aiheuttaa.
Inertia vaikuttaa jäykkyyteen, eli taipumaan.
PS
Sulut eivät ole tarpeellisia lausekkeissa, joissa on kyse vain kertolaskusta ja jakolaskusta.
DS