5 014 lukukertaa ·
15 vastausta
5k lukukertaa
15 vastausta
Asettaa märkähuovan itse pesukonesyvennyksessä
Sivu 1 / 2
Runkorakentaja
· Gotland
· 278 viestiä
Hei. Kysyin juuri tätä kysymystä toisessa ketjussa, mutta huomasin sitten, että keskustelu oli 8 vuotta vanha, joten laitan sen tänne, jotta useammat näkevät sen.
Aion itse asentaa märkähuonematon varastokoppiin, jossa minulla on pesukone, eli toivottavasti ei koskaan lattialle valuvaa vettä, ja siksi uskallan yrittää itse.
Ennen kuin asennan maton, rakennan myös itse varaston, joka tulee olemaan noin 65x102 cm sisältä. Ajattelin kiinnittää lattianiskat ja sitten, ennen kuin jatkan ylöspäin rakentamista, lisään vesieristeen/märkähuonematon tälle pienelle alueelle - tuntuu, että siihen on sitten helppo päästä kiinni. Lattian yläpuolella ja 1-2 cm märkähuonematon reunasta, joka nousee ylös, tulee vain yksinkertainen puupaneeli tai OSB-levy tai vastaava. Kuten sanottu, se on vain varasto. Vieressä on vaatekaappi, joten en ajatellut mitään oikeaa seinää edes.
Minun varastokoppiini tulee siis pesukone ja myös lämminvesivaraaja sekä tuleva vesi (olen juuri vetänyt tämän LVI:n avulla). Se on tällä hetkellä betonilattia ja aion huomenna valaa uudestaan aukon tulevalle vedelle ja lattiakaivolle (Purus).
Mitä mieltä olette suunnitelmastani laittaa itse märkähuonematto näin pieneen tilaan?
Kun on mahdollisuus niin sanotusti rakentaa märkätila alusta alkaen, kuten minä nyt teen, onko joitain fiksuja valmisteluja, joita voi tehdä helpottaakseen itseään?
Vielä yksi kysymys: voiko oikeat työkalut vuokrata (erityisesti Purus-veitsi ja kuumailmapuhallin) vai onko pakko ostaa ne? Ei ole kovin todennäköistä, että tulen asentamaan lisää märkähuonemattoja tulevaisuudessa, joten en tarvitse niitä tämän jälkeen.
Vaihtoehtona on tietysti yrittää löytää halpaa klinkkeriä - ehkä potentiaalisesti helpompi ja halvempi ratkaisu niin pienelle alalle - varsinkin jos minun on pakko ostaa edellä mainitut työkalut?
Terveisin, Erik
Aion itse asentaa märkähuonematon varastokoppiin, jossa minulla on pesukone, eli toivottavasti ei koskaan lattialle valuvaa vettä, ja siksi uskallan yrittää itse.
Ennen kuin asennan maton, rakennan myös itse varaston, joka tulee olemaan noin 65x102 cm sisältä. Ajattelin kiinnittää lattianiskat ja sitten, ennen kuin jatkan ylöspäin rakentamista, lisään vesieristeen/märkähuonematon tälle pienelle alueelle - tuntuu, että siihen on sitten helppo päästä kiinni. Lattian yläpuolella ja 1-2 cm märkähuonematon reunasta, joka nousee ylös, tulee vain yksinkertainen puupaneeli tai OSB-levy tai vastaava. Kuten sanottu, se on vain varasto. Vieressä on vaatekaappi, joten en ajatellut mitään oikeaa seinää edes.
Minun varastokoppiini tulee siis pesukone ja myös lämminvesivaraaja sekä tuleva vesi (olen juuri vetänyt tämän LVI:n avulla). Se on tällä hetkellä betonilattia ja aion huomenna valaa uudestaan aukon tulevalle vedelle ja lattiakaivolle (Purus).
Mitä mieltä olette suunnitelmastani laittaa itse märkähuonematto näin pieneen tilaan?
Kun on mahdollisuus niin sanotusti rakentaa märkätila alusta alkaen, kuten minä nyt teen, onko joitain fiksuja valmisteluja, joita voi tehdä helpottaakseen itseään?
Vielä yksi kysymys: voiko oikeat työkalut vuokrata (erityisesti Purus-veitsi ja kuumailmapuhallin) vai onko pakko ostaa ne? Ei ole kovin todennäköistä, että tulen asentamaan lisää märkähuonemattoja tulevaisuudessa, joten en tarvitse niitä tämän jälkeen.
Vaihtoehtona on tietysti yrittää löytää halpaa klinkkeriä - ehkä potentiaalisesti helpompi ja halvempi ratkaisu niin pienelle alalle - varsinkin jos minun on pakko ostaa edellä mainitut työkalut?
Terveisin, Erik
Paras vastaus
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 207 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 207 viestiä
Jos haluat noudattaa olemassa olevia sääntöjä eikä sinulla ole ongelmia vakuutusyhtiön kanssa, taitteen tulee olla 5 cm.Lattjo-Snickaren sanoi:
Ei ole helppoa saada kulmista kauniita ja tiiviitä, foorumilta löytyy useita kuvia, jotka näyttävät melko kamalilta.
Säännöt ovat pitkälti estämässä vuotojen kulkemista rakenteeseen ja aiheuttamasta suuria vaurioita ennen niiden havaitsemista.Lattjo-Snickaren sanoi:
Tarvitset myös vedeneristyskalvoa tarvikkeineen, joten yleensä klinkkerit eivät tule halvemmaksi kuin märkätilamatot.Lattjo-Snickaren sanoi:
Runkorakentaja
· Gotland
· 278 viestiä
BirgitS sanoi:
Jos haluat noudattaa sääntöjä ja välttää ongelmia vakuutusyhtiön kanssa, käänne tulee olla 5 cm.
Kulmien saaminen kauniiksi ja tiiviiksi ei ole helppoa, ja foorumilla on kuvia, jotka näyttävät melko kauhistuttavilta.
Säännöt on suurelta osin tehty estämään piilovuodot pääsemästä runkoon, missä ne voivat aiheuttaa suuria vahinkoja ennen kuin ne havaitaan.
Tarvitset myös vedeneristyskalvoa lisävarusteineen, joten klinkkeri ei yleensä ole halvempaa kuin kosteiden tilojen matto.
Ok 5 cm reuna. Hyvä tietää! Mutta miten vakuutusyhtiöiden preferenssi suhtautuu kynnyksiin? Kylpyhuonekynnyshän ei yleensä ole 5 cm korkea?
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 207 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 207 viestiä
10 cm ylösnosto ilmoittaa tietyn GVK:n: https://www.gvk.se/branschregler/fr...-finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga
Sinun tulisi tietysti lukea kaikki heidän branschregler.
Jos vesi virtaa kynnyksen yli, se huomataan varmasti melko pian, mutta tärkeää on suojautua salavuodoilta putkiliitoksissa esimerkiksi pesukoneen takana, jotta vesi ei tihku rakenteisiin pitkän aikaa huomaamatta.
Kylpyhuoneille olen nähnyt vaatimuksia, että siellä pitäisi olla ylösnosto kynnystä vasten ja sen tason tulisi olla vähintään 2 cm korkeampi kuin lattiakaivon lattiapinnalla.
Sinun tulisi tietysti lukea kaikki heidän branschregler.
Jos vesi virtaa kynnyksen yli, se huomataan varmasti melko pian, mutta tärkeää on suojautua salavuodoilta putkiliitoksissa esimerkiksi pesukoneen takana, jotta vesi ei tihku rakenteisiin pitkän aikaa huomaamatta.
Kylpyhuoneille olen nähnyt vaatimuksia, että siellä pitäisi olla ylösnosto kynnystä vasten ja sen tason tulisi olla vähintään 2 cm korkeampi kuin lattiakaivon lattiapinnalla.
Säännöt 5 cm koskevat kai märkätilaa?BirgitS sanoi:
Jos haluat noudattaa sääntöjä, ja välttää ongelmat vakuutusyhtiön kanssa, taitoksen tulisi olla 5 cm.
Kulmien siistiksi ja tiiviksi saaminen ei ole helppoa, foorumilla on joitakin kuvia, jotka näyttävät melko kamalilta.
Säännöt ovat suurelta osin tarkoitettu estämään piilovuotoja valumasta runkoon ja tekemästä suurta vahinkoa ennen kuin ne havaitaan.
Tarvitset myös vedeneristyskalvoa lisävarusteineen, joten klinkkerin kanssa ei yleensä tule halvemmaksi kuin märkätilamaton kanssa.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 207 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 207 viestiä
GVK:n toimialasäännöt ovat enemmän tai vähemmän määritelmä siitä, mitä pidetään ammattilaisen tekemänä, ja se on yleensä se, mitä vakuutusyhtiöt vaativat noudattamaan, jotta vahingon sattuessa ei tulisi ongelmia.A Andy78 sanoi:
Tässä lukee oviaukosta: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-vid-dorroppning/Lattjo-Snickaren sanoi:
Runkorakentaja
· Gotland
· 278 viestiä
kiitos kaikista kommenteista. mielestäni kuitenkin GVK:n kommentit märkätilavyöhykkeistä eivät ole täysin tyydyttäviä. Erityisesti ei ole selvää, miten kodinhoitohuone (tai "pesukomero" minun tapauksessani) luokitellaan. Oletan, että se on vyöhyke 2 tai ehkä ei ollenkaan luokiteltu, mutta koska en tiedä, en myöskään tiedä, miten suhtautua kaikkiin heidän sääntöihinsä ja suosituksiinsa.
Tarkoitukseni on siis olla käyttämättä vedeneristystä tai pintamateriaalia seinillä.
Tarkoitukseni on siis olla käyttämättä vedeneristystä tai pintamateriaalia seinillä.
Noh, lattia tulee käsitellä märkätila-alueena. Siitä ei automaattisesti tule käytettävissä olevaa märkätilaa kuten kylpyhuone.useless sanoi: