Mitä mieltä olette näistä? Meillä oli halu saada kiiltoa näihin ja saimme vinkin kevyesti hioa ja sitten lakata/kiillottaa. Se ei mennyt kovin hyvin. En kokenut, että sillä olisi ollut mitään vaikutusta. Tuntui, ettei hiominen tehnyt mitään. Kovaa laattaa.

Myöhemmin alkoi huoli tulla. Onko riski, että laitoin asbestia ilmaan, kun hioin näitä? En hionut veden kanssa, mutta ei tullut myöskään hiomapölyä, josta voisi puhua.

En ole lähettänyt näitä testaukseen, mutta arvaan noin 95% varmuudella, että nämä sisältävät juuri asbestia. Näyttää olleen yleinen lisäaine vinyyli/linoleumilaatoissa.

Nyt siitä on jo aikaa, mutta totta kai huolestuttaa, myös tulevien riskien vuoksi; jos on ollut imuroimassa, ovatko nämä asbestikuituja, jotka leviävät joka kerta, kun imuroin nyt?

• Vihreitä ja harmaita marmorikuvioituja lattialaattoja joissa mustia, valkoisia ja harmaita pilkkuja.
Viimeksi muokattu:
Ei syytä huoleen. Asbesti löytyy usein vanhojen muovi-/linoleumilattioiden liimasta. Sitä on käytetty myös täyteaineena itse lattialaattojen sisällä, mutta se ei ole pinnoitteessa vaan "kantokerroksessa" alapuolella.

Ja vaikka siinä materiaalissa, jota hioit, olisi ollut asbestia, niin yksittäinen altistuminen on käytännössä vaaratonta. Asbestiin liittyvään syöpään sairastuneet ovat useimmissa tapauksissa työskennelleet eterniittitehtaissa, joissa on sahattu, porattu ja jyrsitty asbestipitoista materiaalia 8 tuntia päivässä vuosia ilman suojavarusteita. Todistusten mukaan ilma tehtaissa oli himmeä asbestipölystä. Lisäksi monet muut, jotka ovat altistuneet säännöllisesti ammatissaan, ovat sairastuneet, mutta eivät samassa määrin.

Mutta periaatteessa ei ole ketään, joka olisi sairastunut ilman tämän tyyppistä säännöllistä laajaa altistumista. On muutamia yksittäisiä tapauksia, joita ei ole voitu liittää säännölliseen altistumiseen, mutta näissä uskotaan, että altistuminen on tapahtunut tietämättään. Esimerkiksi eterniittityöntekijöiden vaimot ovat sairastuneet, he ovat säännöllisesti pesseet työvaatteet.

Joten ei tarvitse olla huolissaan yksittäisestä onnettomuudesta heikolla altistumisella. Mutta asbestia tulee kunnioittaa, käytä hengityssuojaimia ja vältä kaikenlaista altistumista.

Mutta jos haluat poistaa lattian, sinun tulee lähettää sekä liima että pala laattaa analysoitavaksi. Käytä hengityssuojaimia, vaikka kyse ei olisi asbestista, kaikki purkupöly on epäterveellistä.

• Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
Satsuki
Kuinka vanhoja ovat plattorna?
Kuten edellä mainittiin, puhtaita asbestplattor laitettiin katolle ja joskus ulkoseinille. Ei sisätiloissa, eikä niissä todellakaan ole sellaista pintaa. Joten ei, et ole hionut suoraan asbestia.

Olet aivan oikeassa, että pöly on vaarallista, mutta se koskee kaikkea pölyä, joka syntyy purettaessa jotain. Pitäisi huolehtia keuhkoistaan ja aina käyttää hyvää hengityssuojainta purkaessa, hioessa, poratessa jne. Ei vain silloin, kun epäillään/tiedetään/uskotaan olevan asbestia.

Ei, imurisi ei ole saastunut, mutta jos olet todella huolissasi, voithan vaihtaa pussin ja suodattimen siihen?

H hempularen sanoi:
Ei syytä huoleen. Asbestia löytyy usein vanhempien muovi-/linoleumilattioiden liimasta. Sitä on käytetty myös täyteaineena itse laatoissa, mutta silloin se ei ole pintakerroksessa, vaan "kantavassa kerroksessa" alla.

Ja vaikka materiaali, jota hioit, sisältäisi asbestia, on yksittäinen altistus käytännössä vaaraton. Ne, jotka ovat sairastuneet asbestiin liittyvään syöpään, ovat useimmissa tapauksissa työskennelleet eterniittitehtaissa, missä he ovat sahanneet, poranneet ja jyrsineet asbestipitoista materiaalia 8 tuntia päivässä vuosien ajan ilman mitään suojavarusteita. Todistajat kertovat, että tehtaiden ilma oli sakeana asbestipölystä. Myös monet muut, jotka ovat säännöllisesti altistuneet työssään, ovat sairastuneet, mutta eivät yhtä suuressa määrin.

Mutta käytännössä kukaan ei ole sairastunut, jota ei voisi yhdistää tällaiseen säännölliseen suureen altistukseen. On joitain yksittäisiä tapauksia, joita ei ole voitu yhdistää säännölliseen altistukseen, mutta uskotaan, että he ovat kuitenkin altistuneet tietämättään. Esimerkiksi eterniittityöntekijöiden vaimot ovat sairastuneet, he ovat pesseet työvaatteita säännöllisesti.

Joten ei tarvitse olla huolestunut satunnaisesta tapaturmasta, jossa altistus on vähäistä. Mutta asbestia pitää kunnioittaa, käytä hengityssuojainta ja vältä kaikkea altistusta.

Mutta jos haluat poistaa lattian, sinun pitäisi lähettää sekä liima että pala laattaa analysoitavaksi. Käytä hengityssuojainta myös, vaikka kyse ei olisi asbestista, kaikki purkupöly on epäterveellistä.
Minulla on suuri kunnioitus tätä ainetta kohtaan ja olen hyvin huolestunut henkilö. Isoisäni kuoli keuhkofibroosiin, mutta hän altistui elinaikanaan kaikelle mahdolliselle. Paljon arsenikkia (ja todennäköisesti myös jonkin verran asbestia) sekä hän oli tupakoitsija 20–30 vuotta. Tulemme laittamaan uuden lattian vanhan päälle, tämä jää alle. Jos asbesti ei ole lähellä pintakerrosta, se rauhoittaa hieman huolta.

Satsuki KristinaRT sanoi:
Kuinka vanhoja laattasi ovat?
Kuten jo sanottu, puhtaita asbestilaattoja laitettiin katolle ja joskus ulkoseinille. Ei sisätiloihin, eikä niillä ole sellaista pintaa. Joten ei, et ole hionut suoraan asbestia.

Olet aivan oikeassa, että pöly on vaarallista, mutta se koskee kaikkea pölyä, joka syntyy, kun puretaan jotain. Täytyy huolehtia keuhkoistaan ja aina käyttää hyvää hengityssuojainta purkamisessa, hionnassa, porauksessa jne. Ei vain silloin, kun epäilee/tietää/luulee, että paikalla on asbestia.

Ei, imurisi ei ole saastunut, mutta jos olet hyvin huolissasi, voit vaihtaa sen pussin ja suodattimen.
Talo on rakennettu vuonna 55 ja luulimme aluksi, että olivat puhtaita linoleumilaattoja, mutta olenkin nyt ymmärtänyt, että se ei ollut niin yleistä. 50-luvulla alettiin sekoittaa asbestia linoleum- ja vinyylilattialaattoihin, kuten näihin.

Satsuki
Filzone Filzone sanoi:
Minulla on erittäin suuri kunnioitus aihetta kohtaan ja olen erittäin huolestunut ihmisenä. Isoisäni kuoli keuhkofibroosiin, mutta hän altistui kaikenlaiselle elämänsä aikana. Paljon arsenikkia (ja luultavasti myös jonkin verran asbestia), sekä oli tupakoitsija 20-30 vuotta. Aiomme laittaa lattian päälle toisen lattian, tämä saa jäädä alle. Jos on totta, että asbesti ei ole lähelläkään pintakerrosta, se rauhoittaa jos jotain vähän huolta.
Keuhkofibroosia saa eri asioista ja tupakointi on yksi niistä. Nykyään ollaan paljon tietoisempia siitä, että on vaarallista hengittää pölyä, joten sitä sinun ei kannata huolehtia.
Sen sijaan on järkevää olla varovainen keuhkojensa suhteen.

Satsuki KristinaRT sanoi:
Keuhkofibroosiin voi sairastua eri asioista ja tupakointi on yksi niistä. Nykyään ollaan paljon tietoisempia siitä, että pölyn hengittäminen on vaarallista, joten siitä sinun ei tarvitse olla huolissasi.
Sen sijaan on terveellistä olla varovainen keuhkojensa kanssa.
Kyllä, olen tietoinen siitä, että hänen elämäntapansa oli huomattavasti riskialttiimpi kuin minun.

Olen testannut näitä, ei asbestia. Mutta se ei oikeastaan vastaa kysymykseesi, koska yksi tuotesarja voi sisältää asbestia, toinen ei. On jopa koko sarja, joka nimettiin "viny-best" ja joka näytti samalta kuin sinun ja minun matto.

Todella laadukas lattia muuten. Omassani ne ovat olleet yli 50 vuotta ja niillä on kulkenut koiria ja hiekkakenkiä joka päivä. Tuskin mitään naarmuja.

• Kuvassa on harmaa pilkullinen vinyylilaatta nurmikolla, vieressä kulunut pakkaus, jossa lukee "HOLMSUND CASCADE VINYL GOLVPLATTOR".
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.