Vanhojen kaapinovien aukko, jossa näkyy pystysuoria ja vaakasuoria tukipalkkeja paljastetussa seinärakenteessa.

Aloimme purkamaan vanhoja upotettuja vaatekomeroita makuuhuoneessa asentaaksemme ikea-rungot. Sitten löysimme tukevia parruja komeroiden yläpuolella, sekä kokonaisia pystysuoria reglejä, mikä viittaa kantavaan seinään. Kun paljastimme hieman lisää (vaatekaapin vasemmalta puolelta), löydämme kuitenkin "tavallisen" seinäosan, joka koostuu pilkotuista pystysuorista regleistä, jotka muodostavat kammioita yhdessä useiden vaakasuorien reglejen kanssa. Tällainen osa ei tunnu kantavalta...

Nyt kysymys... Onko rakenteet vaatekaappien ympärillä kantavia? Seinä kulkee kohtisuoraan kattotuoleihin nähden, ja talo on noin 7 m leveä.

L
Onko se ulkoseinä ?? vai onko taloon laajennettu huone
Näyttää melkein umpeutuneilta ikkunoilta, joiden yläpuolella on tukipalkki

L Liteavvarje sanoi:
Onko ulkoseinä ?? vai onko taloon rakennettu huoneita Lisärakennuksena
Näyttää melkein tukkona olevilta ikkunoilta ylityspalkeilla
Ei ole ulkoseinä eikä lisärakennus!

Liitän kuvia alkuperäisestä piirustuksesta
Se on seinä "huoneen" (jäljempänä nimeltään makuuhuone) ja "makuuhuoneen" (jäljempänä nimeltään olohuone) välillä nähtynä "huoneesta". Eli siinä on 4 vaatekaappia, joista keskimmäiset kaksi menevät meidän makuuhuoneeseen ja uloimmat kaksi menevät olohuoneeseen.

Seinä olohuoneeseen päin on todella ohut ja seinä makuuhuoneeseen päin on "oikea" seinä.

Poikkileikkauspiirustuksessa on piirrettynä seinä aivan katon harjan alle. Tämä voi tarkoittaa, että siinä on kantava seinä.

Alkuperäinen rakennuspiirros; viisi vaatekaappia huoneiden välillä; ohut seinä olohuoneeseen ja tukiseinä makuuhuoneeseen. Rakennuksen poikkileikkauspiirros, jossa näkyy kaksi kerrosta, seinämateriaalia ja mittoja. Yläkerran keskellä ohut seinä tukipisteen alla.

Fulkemisten
Föhydringspapp ja tretex ulkopuolella koolaukset vai? Rakennettu 40-luvulla? Yhden toisen julkaisusi mukaan remontoit 40-luvun taloa? Näyttää samalta kuin meillä. "Egnahemshus" tai "Småstuga" tai miksi sitä kutsutaankaan. Voi olla kantava, mutta siihen on vaikea vastata. Monet näistä taloista (jos se sellainen on) rakennettiin rakennusporukoiden toimesta, jotka koostuivat kadun muista uusista asukkaista ja/tai sukulaisista ja ystävistä, joten siellä esiintyy melko paljon vaihtelua, eikä usein ole rakennepiirustuksia. Talot voivat olla aika herkkiä rei’ittämiselle, varsinkin jos ne on rakennettu moduuleista, mikä outo liitos voisi viitata. Arvelisin, että tämä on väliseinä, joka kulkee keskellä taloa suunnilleen? Kulkeeko se mahdollisesti samalla kohdalla olevan niin sanotun sydänseinän päällä kellarissa? Mietin vaatekaappien takaseinää, sen pitäisi olla sisäseinä ja siinä tapauksessa sekin voi olla kantava? Tai molemmat?

Fulkemisten Fulkemisten sanoi:
Föhydringspapp ja tretex ulkopuolella koolausten, vai mitä? Rakennettu 40-luvulla? Jonkin toisen viestisi mukaan remontoit 40-luvun taloa? Näyttää ihan samalta kuin minulla kotona. "Egnahemshus" tai "Småstuga" tai miksi niitä nyt kutsutaankin. Voi olla kantava, mutta on vaikea vastata. Monia näitä taloja (jos sellaisesta puhutaan) rakennettiin rakennusporukoilla, jotka koostuivat muista kadun uusista rakentajista ja/tai suvusta ja ystävistä, joten melko paljon vaihtelua esiintyy ja useimmiten ei ole rakennepiirrustuksia. Talot voivat olla melko herkkiä rei'ille, varsinkin jos ne on rakennettu moduuleista, mitä outo liitos voisi viitata. Veikkaisin, että tämä on sisäseinä, joka kulkee talon keskellä suurin piirtein? Onko se suoraan mahdollisen samalla tavalla sijoitetun niin sanotun sydänseinän päällä kellarissa? Mietin takaseinää komeroiden takana, sen täytyy myös olla sisäseinä ja siinä tapauksessa se voi olla kantava? Tai molemmat?
Katso aiempi viestini.. takaseinä ei ole kantava.. Vain yksi kerros lankkua. Pitää paikkansa, että kyseessä on modulisesti rakennettu egnahemshus :) vaikka talot voivatkin vaihdella jonkin verran, kattotuolit pitäisi olla samat.. Joko itse kantavat tai eivät.. vai mitä?

Fulkemisten
Ok, täsmälleen sama pohjapiirros kuin minun kotonani. Joo, harmi että se ei ollut se ohut seinä, joka pitäisi poistaa. Olen melko varma, että tuo seinä on kantava. Itsekantavat kattotuolit näissä taloissa näyttävät erilaisilta, enemmän tuettuina kuin ristikko. PMa minulle, jos tarvitset vinkkejä talosta muuten.

Fulkemisten Fulkemisten sanoi:
Ok, täsmälleen sama pohjapiirros kuin minun kotonani. Joo, harmi että se ei ollut se ohut seinä, joka pitäisi poistaa. Olen melko varma, että tuo seinä on kantava. Itsekantavat kattotuolit näissä taloissa näyttävät erilaisilta, niissä on enemmän tukia kuin ristikkorakenne. PMaa minulle, jos tarvitset vinkkejä talosta muuten.
Mitä tarkoitat, miltä kattotuolit näyttävät, jos ne ovat itsekantavia?

Noin kolme varttia..
Rakennuksen ristikkopalkkien leikkauskuva, jossa punaiset merkinnät osoittavat kattorakenteen yksityiskohtia.

• Tykkään
13th Marine
  • Laddar…
Fulkemisten
Aivan. Juuri siltä minun naapurin kattoristikot näyttävät ja heillä on hieman erilainen talotyyppi alkuperäisellä pohjaratkaisulla. He ovat laajentaneet ja muuttaneet taloa ja pyysivät sinne rakennesuunnittelijan, joka määritteli kattoristikoita itsensä kantaviksi. He ovat purkaneet seinän keskeltä katon harjaa. Meidän täytyy ottaa tiedot varauksella. Tämä on vain mitä naapurini on sanonut minulle, en ole nähnyt mitään papereita, mutta talo on edelleen paikallaan.

L
Dom som byggt har haft några ideer om något , det vita på första fotot är kvarvarande fönsterkarmar , verkar från början en yttervägg , med ett halvt gångjärn kvar , har dom vänt på huset när det byggdes tro , då det kan vara moduler enligt Fulkemistens teori .
Enligt ritningarna som jag hoppas ligger i fas med husets riktning så kan takstolarna ligga på den väggen som du ta bort , kanske om du går upp på viden och tittar , att det är en gavelspets där , om så är , så ligger den takstolen rakt på ( gammal yttervägg ) och vilar där

Kiitos kaikista vastauksista! Minun maailmassani se tuntuu vain niin oudolta rakenteelta.. että ei ole laitettu pitkää kantavaa palkkia, vaan on sekoitettu kantavia osia kantamattomiin.. Aiomme puhua puusepän kanssa, joka on työskennellyt paljon tämän tyyppisissä taloissa, jotta voimme nähdä, onko sitä mahdollista ratkaista jollain tavalla.. ajatus juuri nyt on, jos kantavaa osaa voi leventää niin, että saamme sisään kaksi runkoa..

L Liteavvarje sanoi:
Ne jotka rakentaneet ovat ideoineet jotain, valkoiset ensimmäisessä valokuvassa ovat jäljellä olevia ikkunakehyksiä, näyttävät olevan alun perin ulkoseinä, jossa on jäljellä puolikas saranasta. Ovatko he kääntäneet talon rakennettaessa, koska se voi olla moduuleja Fulkemisten:n teorian mukaan. Piirustusten mukaan, jotka toivottavasti ovat linjassa talon suunnan kanssa, kattotuolit voivat olla sillä seinällä, jonka aiot poistaa, ehkä jos menet ullakolle katsomaan, siellä voi olla päätykolmio, jos näin on, niin se kattotuoli lepää suoraan sillä (vanha ulkoseinä) ja lepää siellä.
Valkoiset karmit ovat vanhojen vaatekaapin ovien karmit :) siellä on siis aina ollut vaatekaapit. Ongelma oli, että itse vaatekaapit ovat sekä leveämpiä että korkeampia kuin ovet. Ajattelimme siksi avata isomman aukon, jotta voisimme hyödyntää tilan paremmin. Huomaamme kuitenkin nyt, että ovet ovat niin pienet, koska ne on rajoitettu kantavalla rakenteella. Vaatekaappitila menee siis sisään takana näkyvien tukipuiden taakse.

L
OK on tulkinnut valokuvan hieman väärin, syvyys ei näy oikein, ja saranan kanssa sekoitin hieman. katsoin vähän tarkemmin. siinä on kaksi seinää välimatkalla ja kaapit siinä, jos kaapin takaosassa näkyvä seinä on ohut kuten sanot, niin se on lisäseinä, joka on lisätty, jotta kaapit ovat tasaisesti seinän kanssa eikä takaosa näy. Silloin etummaista seinää kannatellaan ja se on tuettu ovenkarmien yläpuolelle.

Fulkemisten
T Tompsa sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista! Tuntuu vain niin oudolta rakennetulta omassa maailmassani.. että ei ole tehty pitkää kantavaa palkkia, vaan on sekoitettu kantavia ja ei-kantavia osia.. Aiomme keskustella puusepän kanssa, joka on työskennellyt paljon tämän tyyppisissä taloissa, nähdäksesi, voidaanko tämä ratkaista jotenkin.. ajatus on tällä hetkellä, jos voitaisiin leventää kantavaa osaa niin, että saadaan kaksi kehikkoa sisään..
Se on se juttu. Talot on rakennettu näin oudosti. Moduuleilla. Sopivan kokoisia toimitettavaksi pienellä kuorma-autolla puukaasugeneraattorilla ja kannettaviksi ja pystytettäviksi paikan päällä noin 4 miehellä. Ne on sitten yhdistetty jotain niin pirunmoisesti pitkillä ja monilla nauloilla. Siksi pitkä sääntö puuttuu yläreunasta. Oli tiukkaa sodan aikana...

• Tykkään
Tompsa ja 1 muu
  • Laddar…
Mielestäni on erittäin selvää, että kaappiseinä on osa kantavaa sydänseinää. Kattoristikko on eräänlainen ns. ruotsalainen kattoristikko, joka ei ole vapaasti kantava. Palkit kaapin ovien yläpuolella ovat korvikkeita. Jos haluat poistaa ne, ne on korvattava jollakin muulla, esimerkiksi pienellä teräspalkilla tai liimapuupalkilla. On laskettava tämä. Jos haluat tehdä sen helpoksi itsellesi, voit lähteä olemassa olevista palkeista ja laskea taaksepäin.

• Tykkään
Tompsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.