Olen palkannut yrityksen laajentamaan taloani kylpyhuoneella ja kodinhoitohuoneella.
He ovat nyt edenneet siihen pisteeseen, että ovat valaneet ja alkaneet pystyttää runkoa, mutta yllätyksekseni huomasin, että he käyttivät painekyllästettyä puuta laattaa vasten... tämä siitä huolimatta, että kun he kysyivät, sanoin haluavani "tavallista" puuta kosteussululla.
Ongelma on, että he rakentavat pystysuorilla 145:lla ja sitten vaakasuorilla 45x45:lla, joihin paneeli kiinnitetään. Alin 45x45 on siis osittain laattaa vasten ilman kosteussulkua...
Mitä minun pitäisi tehdä?:eek: ... onko tämä hyväksyttävä tapa rakentaa?

Toivon nopeita vastauksia

Ei, sano heille, että tekevät uudelleen. Puutavara ei saa olla suorassa kontaktissa betonin kanssa. Painekyllästettyä puutavaraa tulisi välttää talorakenteissa (en edes tiedä, onko se sallittua).

Sen on oltava kosteuseste. Vaikka painekyllästetty puu ei ehkä lahoa, se alkaa haista, kun se kostuu.

Kaikki, joilla on 70-luvun talo painekyllästetyillä alusalustoilla, tietävät, että se ei ole hyvä idea. Juuri kuten anders sanoo, ne eivät mätäne, mutta ne haisevat ummehtuneelta. Useimmat 70-luvun talot ovat korvanneet painekyllästetyt alusta tänään. Tee uudelleen, tee oikein.

Väittän, että kyllä voi käyttää painekyllästettyä puuta sokkelissa, mutta täytyy olla sokkelipahvi. Ajatus siitä, että painekyllästetty puu olisi jollain tavalla vaarallista sokkelissa, on hölynpölyä.

Sokkelipahvi on siis tärkeä. Kattohuopa käy hyvin, jos sellaista on käytettävänä.

mattiasp sanoi:
Väitetään, että painekyllästettyä puutavaraa voi kyllä käyttää perustuspalkissa, mutta sen on oltava perustusteippiä. Väite, että painekyllästetty puutavara olisi vaarallista perustuspalkissa, on hölynpölyä.

Perustusteippi on siis tärkeä. Kattopahvi käy hyvin, jos sellainen on saatavilla.
Olen samaa mieltä mattiasp:n kanssa

tärkeintä on poistaa perustuspalkin kosteuden aiheuttaja, jolloin perustuspalkki ei kastu eikä ala haista

Sinun tilanteessasi olisin ehdottomasti vaatinut heitä tekemään sen uudelleen.

Miksi ei Nivellreglar (luulen, että ne kutsuttiin niin), jotta ongelmia ei koskaan tule?

Puu levyä vasten ei ole hyvä, painekyllästetty on vielä huonompi. Sen -70-luvun talot ovat opettaneet meille...

En sitä ymmärrä. Miksi olisi parempi olla mätä kyllästämätön alapuu ilman kantavuutta, joka haisee pahalle, kuin kostea painekyllästetty alapuu, joka haisee pahalle mutta jolla on hyvä lujuus?

nivellreglar kuin sokkeli???'Ei.

ClasseClas
Riippumatta siitä, käytetäänkö kyllästettyä vai käsittelemätöntä syll, tärkeää on, että syll on kosteussuojattu julistella tai vastaavalla betonilaattaa vasten. Kyllästettyä syll joskus käytetään johtuen siitä, että syll asennetaan päiviä ennen kuin kevytseinät toimitetaan tehtaalta ja asennetaan perustukselle ja sylliin. Minulla on kyllästetty syll, joka pysyy kuivana, joten tämän ratkaisun kanssa ei tarvitse olla ongelmia.

Syllen oli se kyllä... Nyt ajattelin näköjään lattiarakennetta.

Silloin muistelen, että on olemassa teräksisiä syllar. Hyvä lujuus, ei homehdu.

Milkshaken
Ei ongelmaa kyllästetyn puutavaran ja kumitiivisteen kanssa kosteussulkuna.... En itse halua käyttää puhdasta puuta alajuoksussa, vaan juuri kyllästettyä, mutta tietysti paperilla tai kuten sanoin kumitiivisteellä.... Kumi on lisäksi muovautuvaa....

luin kuukausi sitten todella hyvällä sivustolla (jonka olen nyt hukannut :( ) että pitäisi aina rakentaa painekyllästetystä alajuoksusta. Mutta kaikissa rakennuksissa, joita olen nähnyt ja tehnyt itse, on aina ollut käyttämätöntä puutavaraa. Luulen, että se on rakentajan päätettävissä, mitä hän haluaa käyttää.

Vaikuttaisi olevan eriäviä mielipiteitä tästä, mutta Anticimex:ltä saamani konsultaation jälkeen olen varma siitä, miten haluan sen. Ei painettua puuta asuinrakennuksiin oli heidän kommenttinsa. Voi alkaa haista!

Hemmakatten
Meillä on painekyllästetty säle (alustana sälepappi) meidän uudessa paikalla rakennetussa talossamme. Oli mainittu rakennuspiirustuksissa ja kirvesmies oli samaa mieltä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.