Hei, olen ostanut 1960-luvulta olevan mökin, jossa aion uusia kaiken vesijärjestelmäni. Tällä hetkellä käytössä on rautaputket ja vesimittari sijaitsee vaatekaapissa. Muutama vuosi sitten asennettiin kunnallinen vesijärjestelmä, joten saapuva vesi tulee ryömintätilassa olevan PEM-putken avulla.

Aion myös remontoida kylpyhuoneen, joten otetaan kokonaisvaltainen lähestymistapa projektiin.

Yksi ongelmista on, ettei ole kovin suuria taloudellisia mahdollisuuksia panostaa isoihin summiin, joten tästä tulee eräänlainen pienen budjetin projekti. Se tulee kuitenkin tehdä hyvin ja oikein.

Lyhyesti sanottuna aion vetää saapuvan veden uuteen sisäseinään, jonne asetan vesimittarikaapin. Vesimittari sijoitetaan sinne, ja tarvitsen vain 3 lähtöä kylmälle vedelle.
1 ulko-ottimelle
1 keittiöön
1 kylpyhuoneeseen.

Kylpyhuoneeseen tulee lämminvesivaraaja, joten lämmin vesi on jo siellä. Ajattelin myös, että kylpyhuoneesta vedetään lämminvesi keittiöön T-liitännän kautta.
Tuntuu minusta hyvin oudolta vetää lämminvesivaraajasta kylpyhuoneessa jakokeskukseen ja sitten palata takaisin kylpyhuoneeseen?

Kylpyhuoneessa kaikki vesi tulee olemaan pintalistattua.

Joten jakokeskuksessa ei tarvita paljon tavaroita, ja kun katson valmiita kaappeja, niissä on yleensä 10 liitäntää kylmälle ja 10 lämpimälle vedelle. Ja ne maksavat noin 10 000 kr.

Kun otetaan huomioon se vähäinen, mitä tarvitsen, tuntuu järkevämmältä (ja halvempaa) ostaa kaappi erikseen ja sitten pieni jakaja kylmälle vedelle.

Mutta tässä tulee ongelma, koska minulla ei ole aavistustakaan, mitä minun pitäisi ottaa, mikä sopii mihinkin, onko olemassa erityisiä ohjeita jne. jne.

Voiko joku ohjata minut oikeaan suuntaan? Kaapin pitäisi olla upotettu sisäseinään, jonka aion rakentaa. Kuinka syvä sen pitäisi olla, jotta kaappi mahtuu sinne, missä mittari on?

Kaaviomainen piirros alla
Käsin piirretty vedenjakelukaavio talon keittiöstä ja kylpyhuoneesta, mukana venttiilit, vesimittari ja putkistojen sijainnit. Puu taustalla.

Kiitos kaikista neuvoista
Ystävällisin terveisin,
Henrik

Osta aito LK vesi­mittarikaappi, jos aiot tehdä kaiken alusta alkaen. Se ei ole halpa, mutta se on edellytys, jotta voit tehdä asennuksen, joka hyväksytään sekä vesitoimittajan/kunnan että vakuutusyhtiöiden toimesta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.