Rakennamme passiivitaloa ja meillä tulee olemaan +400 mm eristystä seinässä. Alkuperäinen piirustus, jossa oli 500 mm seinä laatan reunan sisäpuolella, piti muuttaa viime hetkellä (laattaa pienennettiin rakennuslautakunnan vuoksi) ajatuksella, että talo roikkuisi hieman ulkopuolella sen sijaan.

Ilman OSB:ta ja kipsiä minulla on 375 mm, mikä on liian vähän. Haluankin rakentaa seinän ulospäin noin 45 mm ennen ilmarakoa ja 8 mm ohuen kuitusementin julkisivua.

Kuten näen, on kaksi vaihtoehtoa.
1. Läntinen rannikkolevy 50 mm, joka ulottuu muutaman senttimetrin laatan reunan yli.
2. Ristikkäisrima 45 mm.

Läntinen rannikkolevy on kallis, eikä tunnu aivan oikealta minulle, mistä olemme keskustelleet toisessa ketjussa. Kuitenkin siinä ei ole kylmäsiltaa, ja se peittää kauniisti alareunan, joka on muuten tunnettu kohta kylmyyden sisäänpääsylle.

Ristikkäisrima on halpa, ja tuulensuojapaperi, kuten Windy ulkopuolella, on nopea asennettava ja tuntuu paremmalta säänkestävän suojana rakennusajaksi. Lisäplussaa on enemmän kiinnityspintaa, kun myöhemmin haluaa asentaa asioita julkisivuun (markiisien ym.).

Vaihtoehto 2 tarkoittaa, että puhallan selluvillaa koko matkan ulos tuulensuojapaperiin asti. Miten ratkaisisitte ristikkäisriman alareunan?

Käsin piirretty rakennuskaavio passiivitalon seinärakenteesta, joka sisältää kantavan rungon, eristekerroksen ja ilmaraon.

Yksi idea, jota mietin mutta epäröin, on jättää viimeinen makaava 45-sääntö ulkopuolelle suunnilleen kuten kuvassa (hieman ylempänä) ja sitten viimeistellä viimeinen osa länsirannikon levy palalla, joka menee alas perustukselle. Windy-muovi voi sitten mennä sen yli ja mahdollisesti kääntyä reunaan.

Sinun ei ehkä pitäisi ajatella, että se mitä kutsut ristikiinnitykseksi on sopiva markiisien kiinnityspiste!

Nostan tämän ketjun. Tiedän, että teillä on mielipiteitä ja ette yleensä pelkää ilmaista niitä, se käy ilmi niin monissa muissa ketjuissa... :-)

Miten höyrysulku pitäisi kiinnittää? Ei näytä olevan paljon, mihin niitata se kiinni, jos ymmärrän kuvan oikein.

Hei! Minä olisin varmaankin käyttänyt ristikkäistä koolausta ulkopuolella. Mutta miettinyt tuulisuojaa. Sinä kirjoitat windy, katso, jos "isola top3" olisi parempi, luulen, että se on sen nimi. Se on hieman kalliimpi mutta sanotaan olevan parempi GORE-TEX-tyyppisen ominaisuutensa ansiosta.
Sitten on ongelma tuulensuojan kanssa: kun tuulee, on riski, että se liikkuu ilmarakossa ja siten "pumppaa" ilmaa eristeen läpi, mitä ei haluta passiivitalossa. Minä olisin varmaankin laittanut sen sen ristikkäisen koolauksen sisäpuolelle, josta puhut.
Silloin se ei kuitenkaan ole se säänsuoja, jonka haluat, mutta se sinun täytyy arvioida projektisi kannalta.

Terveisin: Torpalainen

tullemannen sanoi:
Miten höyrysulku tulisi kiinnittää? Ei näytä olevan paljon mihin niitata se kiinni, jos ymmärrän kuvan oikein.
En tiedä, puhutaanko sisäisestä täysin tiiviistä vai uloimmasta diffuusioavoimesta tuulensuojasta.
Ulkomaiseen kiinnitetään vaakasuoraan 45x45-runkoprofiiliin, ja sen päälle pystyasennetaan naulapaneeli 28x70 tai vastaava, melko tiheästi (luultavasti 30 cm välein, jotta kestää ekokuidun joka puhalletaan sisään painetta).
Sisäinen tiivis muovi kiinnitetään sisäseinän runkoprofiileihin, ja sisäpuolelle asennetaan runsaasti kertatankoja (harvapaneeli) 30 cm välein eristyksen tukemiseksi siihen suuntaan.

Kuulostaako järkevältä?

Se on Isolan top3, vaikka en usko, että erot eri tuulensuojien välillä ovat niin merkittäviä.

Rakenne on seuraava:
Alin ristikko 45x45 asetetaan noin kymmenen senttimetriä alareunasta ylöspäin. Sen alle asetetaan kapea nauha läntistä levyä, joka menee alas betonireunan yli ja katkaisee kylmäsillan. Viistottu alareunassa.
Tuulimuovi menee alas ja kiertää sen.
Koska aion puhaltaa ekokuitua, laitan ylimääräisen pienen palan Windy/top3 västkustskivan sisäpuolelle.

Mineriittijulkisivulevyt menevät sentin tai kaksi läntisen levyn alapuolelle. Voila! Täydellinen seinä!
:-)

Rakenteen tekninen piirustus: kantava puurunko, lämmöneristeet, tuulensuojamuovi ja eriste OSB-levyn alla. Mukana tarkat mitoitetut kerrokset.

Spontaanisti katsottuna ei näytä kovin vakaalta asettaa kantavaa 195 mm runkoa puoliksi ulkopuolelle reunapalkista.
Irrallinen reunapalkki, kuten sinulla on, on paljon herkempi kiertymään,
ellet aio vahvistaa sitä yhdessä levyn kanssa?

Reunakisko ja laatta on raudoitettu yhteen cc 80 cm sinusrudalla (eräänlainen ruostumaton teräs, joka on tarkoitettu juuri tähän).
En tiedä, onko se riittävää vai ei, mutta ainakin kaksi riippumatonta suunnittelijaa, joiden kanssa olen puhunut, sanovat, että voimat jakautuvat kauniisti viistosti alaspäin reunakiskoon. Olen myös harkinnut siirtymistä 220 runkoon, mutta se on TODELLA ylimitoitettu, oikeastaan tarvitsen vain 170 mm.

ok, sitten olet tarkistanut sen! :thumbup:

Mikael_L
hakaner sanoi:
Spontaanisti se ei näytä kovin vakaalta, kun asettaa kantavan
195 mm rungon puoliksi kantapalkin ulkopuolelle.
Erillinen kantapalkki, kuten sinulla on, on paljon alttiimpi kaatumiselle,
jos et aio raudoittaa sitä yhteen laatan kanssa?
+1 tähän!

Onko se supergrunds, u-mingrund?
Mitä sanoo heidän oma rakennesuunnittelijansa, hän (ainakin heillä oli suunnittelija muutama vuosi sitten) oli melko tarkka siitä, että kuorma tulisi keskittää kantapalkille.

Mutta mielestäni ilmarako pitäisi olla linjassa kantelementtien ulkopuolella olevan minerit-levyn kanssa. Eli siirrä aluspalkkia länsirannikon levyn paksuuden verran, luonnoksessasi.

Viimeksi muokattu:
Se on Grundmäklarna oma U-elementti, jota olen käyttänyt, mutta rakenne on todennäköisesti sama riippumatta toimittajasta. 10 cm solumuovia - 20 cm reunapalkki - 10 cm sisäinen solumuovi - laatta

Mikael_L
Joo, en väitä, että minulla olisi tarpeeksi tietoa.
Mutta loogisesti ajatellen, on varmasti huomattavasti parempi, jos mahdollisuuksien mukaan keskitetään kuorma siltapalkin keskelle.

Toisaalta, ehkä ei ole niin huono asia, jos keskitys ei ole täysin kohdallaan, tässä minulla onkin täydellinen tietämättömyys ... :o

Miten teillä on mennyt?
/Utelias.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.