Hei,

aion rakentaa kaksoisautotallin, jossa on suuri ovi sillä puolella, missä seinä on kantava, haluaisin tietää, mihin voisin ottaa yhteyttä saadakseni jonkun laskemaan, mikä mitoitus siihen vaaditaan.

Oven leveys on 5 metriä, ja lumivyöhyke on 3 (luulisin, ehkä 2,5?, Piteå Pohjois-Ruotsissa)

Liimapalkki voi ulottua ja olla enintään 6,5 metrin pituinen, jotta saadaan lisää tukea, jos se auttaa.

Kuva näyttää talon kuvituksen.

Kiitollinen avusta

Yst. terv. Lorens
 
  • Kaksinkertainen autotalli ja talo, harjakatto, tiiliverhoilu, edessä suuri valkoinen autotallin ovi. Hahmo seisoo pihalla.
Voit myös pujottaa liimapuupalkin kattotuolien läpi, ts. käyttää 2 kpl.
Yksi hieman lyhyempi portin yläpuolella, jolle kattotuolit lepäävät, ja pidempi kaikkien kattotuolien läpi, joka jakaa katon painetta portin yli muille kattotuoleille.
 
Hieman lyhyempi portin yläpuolelle? Portti on 5 metriä leveä ja seinän kokonaispituus on 6,6 metriä.
 
Nykyisillä mitoilla kaikki kattotuolit, lukuun ottamatta mahdollisesti päätyihin sijoitettuja, tulevat lepäämään palkin päällä (edellyttäen, että c/c on 1200 mm). Piteå kuuluu lumivyöhykkeeseen 3. Mikä on autotallin syvyysmitta ja kattokaltevuus?
 
Mikael_L
Saat todennäköisesti parempia vastauksia.
Mutta kokeilin syöttää joitakin tietoja byggbeskrivningar.se-mitoitustyökaluun, ja näyttäisi siltä, että liimapuupalkki olisi luokkaa 115x405 tai ehkä jopa 115x450.
Ja tukipylväät ovat 115x115.
 
J justusandersson sanoi:
Nykyisillä mitoilla kaikki kattoristikot, paitsi mahdollisesti päädyissä olevat, lepäävät palkin päällä (olettaen c/c 1200 mm). Piteå on lumivyöhyke 3. Mikä on autotallin syvyysmitta ja kattokaltevuus?
Se pitää paikkansa

Syvyysmitta on 8 metriä ja kattokaltevuus on noin 24 astetta
 
Edellyttäen, että sinulla on vapaasti kannattavat kattotuolit, ne ovat 90x495/115x450/165x405 (vertailukelpoisia vaihtoehtoja). 115x115 tolpat riittävät hyvin.
 
  • Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Saat varmasti parempia vastauksia. Mutta laitoin varovasti joitain tietoja rakennusbeskrivningar.se mitoityökaluun ja se näyttää johtavan liimatukeen, jonka koko on 115x405 tai jopa 115x450. Ja tukitolpat ovat kokoa 115x115.
Ja arvelin, että autotalli olisi noin 6,5 metriä syvä, mutta olikin 8, joten vielä voimakkaampi liimapuu... Hyvä justus, sitten näyttää siltä, että rakennusbeskrivningarsin työkalu ei ole ihan hakoteillä. (Luotan kuitenkin sinuun enemmän kuin työkaluihin internetsivuilla, vain tiedä se! ;) (y))
 
  • Tykkään
Joak
  • Laddar…
Ei Mikael, en usko, että byggbeskrivningars työkalut ovat täysin pielessä. Ongelma on osittain se, että on syötettävä oikeat parametrit, ja toisaalta vaihtoehtojen määrä on rajallinen. Sinullahan on myös jonkinlainen tunne mitoista, joten tiedät, onko saamasi tulos väärä.
 
  • Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Jos sinulla on vapaasti kantavat kattotuolit, kyse on mitoista 90x495/115x450/165x405 (vertailukelpoiset vaihtoehdot). 115x115 tolpat riittävät hyvin.
Tuhannet kiitokset avusta.

Löysin työkalun Moelvenilta, jossa sain tulokseksi 115x495 ja 82mm tolpat, joten ne näyttävät olevan melko hyvät!

Voinko laittaa kaksois 45x145, jotka liimaan ja ruuvaan yhteen tolpiksi kummallekin puolelle autotallin oven kohdalle, mitä luulet? Se olisi vain 90 leveä tukemaan liimapuupalkkia, mutta ehkä riittää?
 
Mikael_L
lorens lorens sanoi:
Kan jag sätta dubbla 45x145 som jag limmar och skruvar ihop som stolpar på vardera sida om garageporten tror du? Det blir endast 90 brett som stöd under limträbalk men kanske duger?
Det går bra. Att det blir smalare spelar inte så stor roll, upplagstrycket på konstruktionen blir inte större, då upplagsytan ökar, så det är ju bara bättre.
Det enda att vara vaksam över är knäckning i veka riktningen, men då räkneövningar via olika hjälpmedel ger att 82x82 resp 90x90 stolpe ska räcka så torde 2st 145x45 fungera.
Ja sen har ju limträ lite högre hållfasthet förstås. Men se till att du hittar fina exemplar av 145x45 i C24, och limma noga, så kan jag inte se annat än att det blir bra.
 
  • Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Se käy hyvin. Että siitä tulee kapeampi ei ole niin merkittävä, koska rakenteen kuormitus ei kasva, kun tukipinta-ala kasvaa, joten se on vain parempi.
Ainoa asia, johon tulee kiinnittää huomiota, on nurjahdus heikossa suunnassa, mutta kun laskuharjoitukset erilaisten apuvälineiden avulla osoittavat, että 82x82 tai 90x90 tolpan pitäisi riittää, niin 2kpl 145x45 pitäisi toimia.
Ja sitten tietysti liimapuulla on hieman suurempi lujuus. Mutta varmista, että löydät hienoja 145x45 C24 -kappaleita, ja liimaa ne huolella, enkä näe muuta kuin että se toimii hyvin.
Voisin myös käyttää pidempää liimapuupalkkia niin, että se lepää ylimääräisen pystyssä olevan 145x45 kohdan päällä seinässä. Siten paine jakautuu enemmän, vaikka paine onkin suurin aukon läheisyydessä.

Vai tuleeko jopa negatiivinen paine uloimmalle, jos teen siitä pidemmän?
 
Mikael_L
lorens lorens sanoi:
Tai tuleeko siitä peräti negatiivinen paine äärimmäisessä, jos teen siitä pidemmän?
Joo, ehkä.
Valita pidempi palkki kuin että se menee molempien tukien yli ei ole itsetarkoitus, et voita siitä mitään todellista.
Jos muun rakentamisen ja rakenteen vuoksi oli jotain erityistä pidemmällä palkilla, voit valita sen. Muuten se todennäköisesti on huonompi, esimerkiksi vähemmän lämpöeristystä ja kalliimpi palkki.

Pohdin kuitenkin muutaman sekunnin, voisiko taipuma olla pienempi, jos palkki menee hieman tuen ulkopuolelle ja alaspäin suuntautuva kuorma on siellä.
Muuten taipuma keskellä autotallin ovea voi olla mitattavissa senttimetreissä.
Ole tietoinen siitä, että vähintään yhden senttimetrin verran palkki voi taipua keskellä oviaukkoa maksimi lumikuorman alla, joten ajattele sitä rakentaessasi kaikkea yhteen.
 
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Joo ehkä.
Valita pidempi palkki, joka menee molempien tukien yli, ei ole itseisarvo, et voita sillä mitään todellista.
Jos muusta rakentamisesta ja rakenteesta johtuen olisi jokin etu pidemmällä palkilla, voit valita sen. Muuten se voi olla enimmäkseen huonompi, esimerkiksi vähemmän lämmöneristystä ja kalliimpi palkki.

Pohdin kuitenkin muutaman sekunnin, voisiko taipuma olla pienempi, jos palkki menee hieman tukien ulkopuolelle ja siinä on alaspäin suuntautuva kuormitus.
Muuten alas keskellä autotallinporttia voi laskea senttimetreissä.
Tietoisena siitä, että ainakin yksi cm voi palkki taipua alas keskellä portin aukkoa maksimilumikuormituksessa, joten ajattele sitä kun rakennat kaiken yhteen.
Olen samaa mieltä kanssasi, vaikeaa on saada alaspäin suuntautuva voima palkille, jos otan pidemmän, joten se on varmaan vain unohdettava.

Hyvä, että sanot taipumasta, olen tietoinen siitä, että taipumaa tulee lumikuormituksessa, mutta hyvä muistaa, jos jotain autotallinporttiin kiinnitetään keskelle sisäseinää.
 
Mikael_L
Järjestä 2 cm rako, jonka tiivistät.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.