A
Hei,

Olen suunnittelemassa yläkerran remonttia ja siksi aion rakentaa uusia seiniä makuuhuoneeseen jne. Koska olen kasvanut 80-luvun kataloogitalossa eikä siinä ollut minkäänlaista ajatusta äänieristyksestä, on se jättänyt jälkensä. -On erittäin tärkeää minulle, että siitä tulee "hiljainen".

Olen ymmärtänyt, että on olemassa useita rakennustekniikoita, mutta en ole aivan ymmärtänyt, rakennetaanko esimerkiksi kuvan 2a vai 2b mukaan? eristys ei tule cc25? Millä vaihtoehdolla saavutetaan esimerkiksi TV-katselussa "normaali" äänenvoimakkuus, niin että kuulee jotain mutta ei pysty tunnistamaan mitä sanotaan/kuuluu tai vastaavasti "täysin hiljaista"? Olemme suunnitelleet osb+kipsilevyä, mutta jos kipsi+kipsin avulla saavutetaan paljon enemmän, saatamme harkita sitä. Kuinka suuri ero on esimerkiksi 45x70 runkotolppien verrattuna 45x90 runkotolppiin? Kuvassa on 70.

• Kuvassa on kaksi eri seinärakennetta (2a ja 2b), joissa on eristys ja puutolpat, keskitytään äänieristykseen.
Hei!

Olen uusinut muutamia seiniä asunnossamme ja myös joitakin seiniä kesämökissämme. Pääsee todella pitkälle sillä, mitä kuvailit vaihtoehdoksi 1. Jos seinäsi on, toiselta puolelta toiselle, kipsilevy-osb-eriste/palkki-osb-kipsilevy, niin ääni vaimenee huomattavasti kokemukseni mukaan.

"Maustoin" kaksi seinää asunnossamme lisäksi laittamalla lumppupahvia OSB:n ja kipsilevyn väliin. En tiedä, onko siitä paljon hyötyä, mutta ajattelen, että mitä useamman materiaalikerroksen äänen täytyy läpäistä, sitä enemmän se vaimenee (klassinen fysiikka). Maksoi todella vähän eikä vienyt juurikaan ylimääräistä aikaa. Voisi myös laittaa lumppupahvia palkkeihin ennen OSB:tä saadakseen vielä yhden materiaalikerroksen.

Täytyy myös miettiä, millainen ovi on. Ei riitä, että on pahviovi, vaan tarvitaan tukeva puuovi.

Mitä tulee 45x70 kontra 45x90, niin sillä on tietenkin tietty vaikutus, osittain koska se on vakaampi palkki (enemmän massaa, jonka ääni joutuu voittamaan), mutta myös siksi, että eristyksestä tulee paksumpi (jälleen kerran enemmän massaa, jonka äänen on voitettava).

Mietin, saisitko suurimman vaikutuksen, jos sen sijaan vähennät TV:n äänenvoimakkuutta ja varmistat, että huoneessa on paljon materiaalia, joka voi absorboida huoneessa leviävää ääntä (mattoja, verhoja jne.), mutta sitähän et kysynyt, joten jätämme sen vastauksen pois. ;-)

Ei niin paljon suoraa vastausta kysymykseesi, mutta toivottavasti pääset hieman pidemmälle ajatuksissasi. Onnea!

• Tykkään
Bengt Hans
  • Laddar…
A
Kiitos inputista!

Kyllä, olen tietoinen ovi-ongelmasta, siihen tartun tietenkin myös mutta se tapahtuu vähän myöhemmin. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku testannut vaihtoehtoja 2 tai 3 tietääkseen, onko ero niin suuri, että he kokevat sen olleen sen arvoista verrattuna vaihtoehtoon 1.

Meillä on makuuhuoneen seinä, joka on kuin vaihtoehto 1, tosin huonon ovettoman oven kanssa, joten se ei ole oikeudenmukainen vertailu, mutta ajattelin, että voisin ehkä kokeilla tuoda patjan sisään ja asettaa sen eteen. Sitten joku toisella puolella voi nostaa tv:n äänenvoimakkuutta. :rofl:

• Tykkään
The_Sweet_Spot
  • Laddar…
A
Ei kenelläkään muulla ole inputtia yllä olevista vaihtoehdoista?

Mene sivustolle gyproc.se ja katso heidän seinäavaimensa, niin näet tarkalleen, mitä eroa sinun seinätyypeissäsi on. Osb antaa noin 5dB huonomman vaimennuksen kuin kipsi.

Tässä on taulukko Gyprocin käsikirjasta, jotta näet suunnilleen mitä tarvitset seinään. Valitse ruuvinkestävä kipsilevy OSB:n sijaan.

Gyprocin taulukko seinien äänieristyskyvystä eri desibelitasoilla, kuten normaalit ja korotetut keskustelut sekä TV:n ääni ja diskotekki.

• Tykkään
ardugolr
  • Laddar…
A
Aha, Gyproc-sivu oli mielestäni erittäin hyvä yhdessä yllä olevan taulukon kanssa, kiitos.

en löytänyt valitettavasti yhdistelmää trippelgips 70regel ja eristys. Kun käytetään ilmarakoa, seinistä tulee erittäin paksuja, vaihtoehtoisesti käyttää heidän akustikprofil, mutta se vaikutti melko hankalalta asentaa.

Olen rakentanut kaikki kantamattomat sisäseinät kellarissa (meluisia huoneita kuten verstas, leikkihuone, kodinhoitohuone, autotalli jne.) mallin 2a mukaisesti, jonka pitäisi vaimentaa noin 50 dB, mutta jos on muita tapoja äänen liikkua, ylimääräinen vaimennus seinissä on melko tarpeeton, kaikki täytyy tiivistää.

On tärkeää, ettei ääni kulje huoneesta toiseen katon kautta, joka on usein vain yksinkertainen kipsilevy ja vapaata tilaa ylhäällä rakenteessa, kaksoiskipsilevyllä tai niin kuin olen tehnyt, että on vaneri + kipsi, siitä tulee hieman parempi.

Koen, että vaikein paikka tiivistää on ovien kautta, jos ei ole oven tarkoituksena vaimentaa ääntä, kulkee paljon niiden läpi. Olen huomannut, että on erittäin edullista, että on läpikulkuhuone kahden huoneen välillä, jolloin äänieristys paranee paljon, kuten meillä on makuuhuoneessa, jossa on täysin vaimentamattomat seinät (raakapontti + kipsi molemmilla puolilla, mutta ei kivivillaa, sitten tavalliset ovet mutta tiivistenauhalla paitsi kynnyksellä), mutta jota täytyy kulkea "walk through closet" (vaatehuoneen) kautta päästäkseen sinne, mikä tekee siitä kohtuullista nukkua, vaikka joku puhuisi olohuoneessa (ei voi kuulla tarkalleen, mitä puhutaan, vaikka kuuleekin jonkun puhuvan), joten hyvät ovet tai bufferihuoneet niiden ympärillä, joita haluat tiivistää, ovat tärkeämpiä kuin seinät, haittapuolena on kuitenkin, että äänieristävät ovet ovat niin kalliita, että se ei ole realistinen vaihtoehto, jos tarvitsee liian monta (voi kyllä ostaa halvempia käytettyinä).

Ongelma, joka kuitenkin syntyy äänieristetyistä ovista, on, että ilmanvaihto ei toimi, jos tukit oven, kun ilman pitäisi tulla makuuhuoneen kautta ja mennä ulos kylpyhuoneen kautta sisäovien kautta talossa, joten silloin täytyy järjestää vaihtoehtoiset reitit ilman kulkemiselle, jotta ilmanlaatu ei huonone, ja ne reitit tulisi myös äänieristää.

Viimeksi muokattu:
A
rickardg rickardg sanoi:
Olen rakentanut kaikki kantamattomat sisäseinät kellarissa (meluiset huoneet, kuten verstas, leikkihuone, pesutupa, autotalli jne.) mallin 2a mukaan, ja muistaakseni sen pitäisi vaimentaa noin 50 dB, mutta jos äänelle on muita reittejä kulkea, ylimääräinen vaimennus seinissä on vähän turha, kaikki on tiivistettävä.

On tärkeää, että ääni ei pääse huoneesta toiseen katon kautta, joka usein on vain yksikerroslevyä ja vapaata tilaa huoneiden välillä korteikoissa, mutta kaksikerroslevy tai kuten minä tein, vaneri + levy vähän parantaa tilannetta.

Koen, että vaikein reitti tiivistää on ovien kautta, jos ovi ei ole tarkoitettu äänieristykseen, sen kautta kulkee paljon ääntä. Olen todennut, että on erittäin edullista olla kulmahuone kahden huoneen välillä, jolloin äänieristys paranee huomattavasti, mikä meillä esimerkiksi on makuuhuoneessa, joka on täysin eristämättömillä seinillä (raakalautaa + levyä molemmin puolin, mutta ei kivi- tai mineraalivillaa ja tavalliset ovet, mutta tiivistenauhalla paitsi kynnyksen kohdalla), mutta johon täytyy kulkea "walk through closet" (vaatekomero) läpi, mikä tekee siitä kohtuullisen nukkua, vaikka olohuoneessa puhutaan (ei oikein kuule, mitä ihmiset sanovat, vaikka kuuleekin, että puhutaan), eli hyvät ovet tai bufferihuoneet niiden ympärille, joita haluaa tiivistää, ovat tärkeämpiä kuin seinät, haittapuolena on kuitenkin, että äänieristysovet ovat niin kalliita, ettei se ole realistinen vaihtoehto, jos tarvitsee liian useita (voit pitää halvemmin käytettyinä).

Ongelma, joka kuitenkin syntyy äänieristysovissa, on, että ilmanvaihto ei toimi, jos oven tukkii, kun ilman tulisi tulla sisään makuuhuoneista ja mennä ulos kylpyhuoneen kautta sisäovien kautta talossa, joten täytyy järjestää vaihtoehtoisia reittejä ilman kulkemiseen, jotta ei saada huonoa ilmaa, ja niiden reittien tulisi olla myös äänieristettyjä.
kiitos! Jos teit vaihtoehdon 2a mukaan; kuinka leveä ilmarako sinulla on? Käytätkö 70-koolauksia ja 70-kivivillaa? Kuinka saat ne pysymään ilmaraon kanssa ja etteivät "lässähtäisi" kuten "S"? Vai eikö sitä vain tapahdu?

Kuinka teit karmien paksuudella, koska standardileveydet eivät sitten sovi, olettaisin? Jos tekee kaksoisseinän kuten vaihtoehto 3, jolla on ehkä 21 cm, kuinka tekee ovenkarmin kanssa silloin?

Mitä tulee ilmanvaihtoon, niin minulla on FTX ja aion muuttaa viereisen huoneen vaatehuoneeksi, jossa huoneet jakavat oven muun talon kanssa, kuitenkin minulla on tuloilma siinä huoneessa tänään, joten saa nähdä, jaksaako vetää putkia ullakolla. Jos ei, niin siitä tulee äänieristetty ylätulo. Etsin myös todella hyviä äänieristysovia, onko jollain vinkkejä sellaisista?

Ajoin seinän sisään runkohirttä 95-koolauksella ja 70 koolauksella. Joten siitä tulee 25mm ilmarako.

Kivivillan tulee olla oikean tiheyden (en muista mikä tiheys, mutta melko raskas) optimaaliseen äänieristykseen ja se ei lysähdä kasaan kuten lasivilla, se on vähän jännitteessä koolausten välissä, joten se pysyy paikoillaan, mutta ei ole täysin täydellinen, joten toisinaan syntyy hieman ilmarako molemmille puolille, kun eristys ei täysin painu toiselle puolelle, mutta ei pitäisi olla erittäin kriittistä luulisin.

asensin ovet siirrettyinä saranapuolelle, kiinnitin karmiruuvilla ja tiivistin karmien ja seinän välisen raon ja sitten lisäsin maalatun (peite?)listan, joka oli sopivan paksu tullakseen samalle tasolle seinän kanssa, paksummalla seinällä olisin luultavasti käyttänyt valmiiksi maalattua mdf-levyä ikkunapenkkien peitelevynä.

Minä, jolla on myös LTO, olen käyttänyt kahta poistoilmaventtiiliä yhdistettynä äänieristimellä saadakseni tasapainoa ilmavirtaukseen huoneiden välillä äänieristyksellä.

A
rickardg rickardg sanoi:
Ajoin kehyksen 95-regelillä ja 70 regelillä seinän sisällä. joten se muodostaa 25mm ilmarakon.

Kivivillan on oltava oikean tiheyden (en muista mikä tiheys, mutta melko raskas) optimaalista äänieristystä varten, eikä se laskeudu kuten lasivilla, se on hieman jännitettynä regelien välissä joten se pysyy paikallaan, mutta ei ole täysin täydellinen, joten joskus syntyy hieman ilmarakoa molemmille puolille kun eristys ei ole täysin toisella puolella, mutta se ei luultavasti ole kovin kriittistä, arvelisin.

Laitoin ovet siirtyneinä sarana puolelle, ruuvattu karmiruuvilla ja tiivistin raon karmien ja seinän välillä ja sitten täytin maalatulla (smugi?) listalla, joka oli sopivan paksuinen, jotta se olisi samalla tasolla seinän kanssa, paksummalla seinällä olisin varmaan käyttänyt esimaalattua mdf-levyä, joka on tarkoitettu ikkunansmyygille.

Minulla on myös FTX, joten olen käyttänyt kahta poistoilmaventtiiliä liitettynä äänenvaimentimeen saavuttaakseni ilmanvaihtotasapainon huoneiden välillä, joissa on äänieristystä.
Aha! Teitkö näin, että joka toinen regeli oli toiseen suuntaan ja joka toinen toiseen kuten kakkosessa, jolloin kivivilla osui myös joka toinen seinää vasten, vai? Silloin se olisi 30cm cc, oletan? Sahasitko itse kivivillan vai löysitkö jonkun mitan, joka sopi? Tai 90 ehkä, jolloin jokaisen regelin väliin jää 45cm?

Mitä tarkoitat "siirtyneinä sarana puolelle"?

Mitä mieltä olet, jos laittaa myös osb-kerroksen, joko sisimmäksi tai keskimmäiseksi kerrokseksi?

luulen, että laitoin kaiken kivivillan yhdelle puolelle, koska noudattamani ohje sanoi niin ja se on käytännöllisintä, koska se on helpointa työntää täysin pohjaan, kun seinä on auki yhdestä suunnasta.

jep, 30cm KK, leikkasin kivivillan itse

koska ovikarmi on ty 95mm ja seinä on 120mm, asetan ovikarmiin tasolle kipsilevyn kanssa toisella seinällä ja se on se puoli, jossa saranat työntyvät ulos, sitten tulee 25mm lista toiselle puolelle ja ovismyygit ulkopuolelle molemmille puolille kuten tavallisesti, jos sitä ei tee niin ovelle tarkoitettu levy rusentaa smyygit, jos avaat päivän enemmän kuin 90 astetta

A
Ok, nyt ymmärrän. Kiitos!!

A
@rickardg unohdin kysyä; onko sinulla pistorasioita/valaistuskytkimiä jne. noissa seinissä? Jos on, ovatko ne eristyksen puolella vai ilmarakossa? Poraatko läpi koolauksista?

On useita pistokkeita molemmilla puolilla, porattiin läpi katon koolaukseen tullaksemme välillä palkistoon ja tehtiin ura yläpalkkiin saadaksemme putket gleeseen, joinakin harvinaisina tapauksina minulla oli putki sivuttain ja porasin läpi pystykoolauksen.

Minulla on kaikki putket kovina VP-putkina ja yritän vetää ne mahdollisimman paljon seinän keskelle suojatakseni niitä ruuvaukselta. Olen sahannut urat eristeeseen rasioita varten, sitten muistan, että olen usein sahannut viillon puoliväliin eristeeseen, jossa putket vedetään, vaihtelee hieman seinien välillä, joskus olen naulannut putket pystykoolauksen kiinni ja antanut vain eristeen hieman puristua enemmän siihen nurkkaan, missä putket sijaitsevat, ongelma ratkaistaan paikan päällä kun ne ilmaantuvat, tapana on olla paljon erikoistapauksia koko ajan kun rakentaa :-/

Eristeen pääasiallinen tarkoitus on varmaankin vaimentaa seinässä kimpoilevaa ääntä, joten vaikka se ei olisikaan täysin täydellisesti peittävä, se on riittävän hyvä, erityisesti jos ei ole 50dB äänieristäviä ovia, niin eristyksen hienosäätäminen on todennäköisesti merkityksetöntä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.