230 lukukertaa ·
3 vastausta
230 lukukertaa
3 vastausta
Virke till pergola /kvalitet
Jäsen
· Västra götaland
· 563 viestiä
Vi ska precis dra igång pergolabygge och har dimensioner och teknik klart för oss… men så är det det där med virket. Jag tycker själv att jag är hyfsat noggrann när jag väljer ut på brädgårn- (åtminstone i början av högen…😏)
Hur som - nu är strategifrågan- vilket virke ska jag ha, och var köpa….
Alternativ A: c24
Alternativ B: c14
Tror jag läst mig till att c-klassning egentligen inte har betydelse för rakt snyggt virke.
Alternativ 1 - K-bygg (Huskvarna)
Alternativ 2: jem & fix ( Jönköping)
(virket på j&f verkar komma från Södra Wood- känt väl…? )
…andra tips på hur jag får raka stolpar och reglar tas tacksamt emot….
Hur som - nu är strategifrågan- vilket virke ska jag ha, och var köpa….
Alternativ A: c24
Alternativ B: c14
Tror jag läst mig till att c-klassning egentligen inte har betydelse för rakt snyggt virke.
Alternativ 1 - K-bygg (Huskvarna)
Alternativ 2: jem & fix ( Jönköping)
(virket på j&f verkar komma från Södra Wood- känt väl…? )
…andra tips på hur jag får raka stolpar och reglar tas tacksamt emot….
Om du har möjlighet så blir det oftast bättre kvalite att såga upp exempelvis en 225x45 själv, jämfört med att köpa 45x45 direkt. Detta då de mindre dimensionerna ofta är med kärna, massor av kvist osv.
Sen måste man stå på brädgården och vara en jobbig kund och välja de bästa bitarna. Tar du de 10 översta så är det bara 1 som är ok.
Alternativet till ovan är att köpa kvistfri furu direkt från en såg, men det är inte lätt eller billigt.
Sen måste man stå på brädgården och vara en jobbig kund och välja de bästa bitarna. Tar du de 10 översta så är det bara 1 som är ok.
Alternativet till ovan är att köpa kvistfri furu direkt från en såg, men det är inte lätt eller billigt.
Klikkaa tästä vastataksesi