129 lukukertaa ·
1 vastausta
129 lukukertaa
1 vastausta
Betongplattor med olik struktur, slipa eller annan åtgård?
Tacksam för tips och rekommendationer kring behandling och åtgärd av betongyta. Vi har i olika steg gjutit flera betongytor där vi på vissa ytor i utgångspunkt tänkta lägga sten. Nu flera år efter inser vi att vi önskar behålla alla betongytor men vill fräscha upp så att det ser så bra ut/lika som möjligt.
Den stora plattan känns för grov) 40kvm poolområde) Mellersta stegen/långa delen är okej, men trappan upp till terrassen är också för grov och behöver åtgärdas på ngt vis. Överste terassdelen är jättefin förutan en liten yta med målarfärg. Så lite olika utmaningar på olika delar.
Vi har funderat på två olika alternativer:
1. Slipa den stora ytan tillsammans med den långa delen som utgör två steg.
2. Behålla ytorna och acceptera olikheterna, men behandla med någon typ av ytbehandling.
Vi är beredda att hyra in hjälp, men är väldigt tacksam för era tips och rekommendationer. Någon som har testat att slipa och ev, hur ? Kostnad? Blir utan halt? Ytbehandling?
Så klart började det regna precis när jag skulle ta foton, men tycker ändå man ser ok.
Den stora plattan känns för grov) 40kvm poolområde) Mellersta stegen/långa delen är okej, men trappan upp till terrassen är också för grov och behöver åtgärdas på ngt vis. Överste terassdelen är jättefin förutan en liten yta med målarfärg. Så lite olika utmaningar på olika delar.
2. Behålla ytorna och acceptera olikheterna, men behandla med någon typ av ytbehandling.
Vi är beredda att hyra in hjälp, men är väldigt tacksam för era tips och rekommendationer. Någon som har testat att slipa och ev, hur ? Kostnad? Blir utan halt? Ytbehandling?
Så klart började det regna precis när jag skulle ta foton, men tycker ändå man ser ok.
Hej!W Wenche Norén sanoi:Tacksam för tips och rekommendationer kring behandling och åtgärd av betongyta. Vi har i olika steg gjutit flera betongytor där vi på vissa ytor i utgångspunkt tänkta lägga sten. Nu flera år efter inser vi att vi önskar behålla alla betongytor men vill fräscha upp så att det ser så bra ut/lika som möjligt.
Ser på bilderna att det handlar om åldrad betong med lite vittring och algtillväxt – vanligt för plattor som stått ute i många år.
Mina rekommendationer baserat på vad jag ser:
Slipning funkar bäst om ytan är ojämn och du vill ha ett jämnare slutresultat. Problemet är att betong slipad inomhus och utomhus ger väldigt olika resultat – utomhus kan det bli halkigt om det inte behandlas rätt efteråt, och det är ett rätt kostsamt jobb.
Ytbehandling är troligen det smartare alternativet för din situation. Konkret skulle jag göra såhär:
- Högtryckstvätta ordentligt först – mycket av det grå är nog lav och alger som försvinner
- Låt torka helt, minst 2–3 dagar
- Applicera en betongimpregnering eller betongolja – det skyddar, ger lite färg tillbaka och är enkelt att göra själv
Om trappan är sliten och ojämn kan slipning kombinerat med epoxibeläggning vara ett alternativ – det ger en helt ny yta och bra halkskydd.
Börja med högtrycket så ser du vad som faktiskt är smuts kontra faktisk vittring – du kanske blir positivt överraskad!
Klikkaa tästä vastataksesi