248 lukukertaa ·
5 vastausta
248 lukukertaa
5 vastausta
Brandskydd mellan sorptionsavfuktare och frigolit i krypgrund?
Hej!
Vi har nyligen haft en firma här som gjort ett större arbete i vår krypgrund med både syllbyte och byte av bjälklag/golv. Det är nu lagt plast på marken och isolerat uppåt med frigolitskivor.
Nu ska vi dra igång vår sorptionsavfuktare igen, men jag känner en viss oro kring brandsäkerheten. Det är ganska tajt med utrymme mellan avfuktaren och frigoliten som firman satte i taket. Tanken på en eventuell gnista eller överhettning i maskinen så nära cellplasten ger mig lite katastroftankar.
Är det någon som har tips på ett tunt, lätt och framförallt obrännbart material man kan montera som en "sköld" ovanför avfuktaren? Det bör ju även tåla miljön i en krypgrund utan att mögla.
Alla tankar och förslag på material eller lösningar mottages tacksamt!
Vi har nyligen haft en firma här som gjort ett större arbete i vår krypgrund med både syllbyte och byte av bjälklag/golv. Det är nu lagt plast på marken och isolerat uppåt med frigolitskivor.
Nu ska vi dra igång vår sorptionsavfuktare igen, men jag känner en viss oro kring brandsäkerheten. Det är ganska tajt med utrymme mellan avfuktaren och frigoliten som firman satte i taket. Tanken på en eventuell gnista eller överhettning i maskinen så nära cellplasten ger mig lite katastroftankar.
Är det någon som har tips på ett tunt, lätt och framförallt obrännbart material man kan montera som en "sköld" ovanför avfuktaren? Det bör ju även tåla miljön i en krypgrund utan att mögla.
Alla tankar och förslag på material eller lösningar mottages tacksamt!
Tack! Och förlåt för sent svar. Det får det väl bli. Hade gärna haft något lättare för att förenkla att sätta fast den, men det får vi väl lösa.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 viestiä
Jag tror att risken för brand från en sådan plåtkapslad apparat är nästan obefintlig. Men OM den skulle brinna invändigt, så kan man teoretiskt tänka sig att plastslangen vi ser på bilden brinner. Och det skulle ännu mer teoretiskt (troligen för lite plast för att få lågor som når upp dit) kunna spridas ig upp till isoleringen.
Så OM du sätter en fibercementskiva, sätt den även över slangen.
Så OM du sätter en fibercementskiva, sätt den även över slangen.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 566 viestiä
Finns i princip ingenting inuti en corroventa som brinner. Remmen är väl av gummi men annars inget.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Palosuojelu täydentävien rakennusten välillä
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Materiaali palosuojalevylle solumuovin ja ryömintätilan kuivaajan välissä?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Tolkning av regel gällande brandspridning mellan byggnader i brandskydd
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass