41 646 lukukertaa ·
196 vastausta
42k lukukertaa
196 vastausta
Görs inte reglar raka längre?
Om man skall vara krass så gör man inte det. Byggmax är inte direkt billigare än någon annan på regelvirke.PeO Grenholm sanoi:
45x70
Byggmax: 25,25 kr/lpm
Hornbach: 25,95 kr/lpm
Bauhaus: 26,35 kr/lpm
Jem & fix: 22,95 kr/lpm
I stort är det nog sant, men bilden är en klar överdrift. Allt virke var inte så tättvuxet 1918 och regeln på bilden är till synes kärnfuru vs. gran.C Cole006 sanoi:
Om man handlar lågpris får man ju normalt står ut med att det finns färre längder av var dimension att välja på än om man anlitar en mer välsorterad bygghandel, vilken dim var Byggmax ensamma om då du @Huddingebo tvingades handla där?Huddingebo sanoi:
Faktiskt lite kul om en lågprisbutik lyckas ha bäst lagerhållning nån enstaka gång...
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Ang. Byggmax, så beror det mycket på hur de förvarar virket. I vår lilla stad ligger de ute under tak, men i den större staden ligger de inomhus.
Hej!R Relik sanoi:Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh
Vad jag har lärt mig och börjat tillämpa först de senaste åren men som egentligen är självklart: Ja, du måste hitta raka reglar, köp inget annat. När du har gjort det håller du dem i spänn med spännband hemma, så de inte slår sig när de torkar. Du öppnar packen när du snickrar, sen spänner du åt igen, när du slutar för kvällen. Då håller de sig raka. Det är därför du letar reglar i nyöppnade paket på bygghandeln och så fort du kommit hem, gör du ett eget paket!
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Exakt. Så ska man göra och dessutom förvara dem under en presseningH Henrik Teleman sanoi:Hej!
Vad jag har lärt mig och börjat tillämpa först de senaste åren men som egentligen är självklart: Ja, du måste hitta raka reglar, köp inget annat. När du har gjort det håller du dem i spänn med spännband hemma, så de inte slår sig när de torkar. Du öppnar packen när du snickrar, sen spänner du åt igen, när du slutar för kvällen. Då håller de sig raka. Det är därför du letar reglar i nyöppnade paket på bygghandeln och så fort du kommit hem, gör du ett eget paket!
P
polaris78
Jäsen
· Västmanland
· 2 627 viestiä
polaris78
Jäsen
- Västmanland
- 2 627 viestiä
Jo det är väl tryckt som är tänkt att vara i stället mitt i.. men även sett vanligt virke i såna ställ några ggr på några av brädgårdarna här.. det är väl ofta där lägst kunskap hos personal är som tydligast...C cpalm sanoi:
Men även där framför bilen ser man änden på förvaringen för vanligt virke på många ställen.. och taket ovanför sticker ibland bara ut lite och sitter långt upp så regnar det inte bara rakt eller blåser lite så slår regnet rätt långt in i virkestället för vanligt virke..
Och man har virke som är rätt blött i ena änden och snustorrt i andra.. vill man ha krokigt virke så är det väl ett vinnande koncept men kunderna får ofta skulden även om virkesförvaringen är byggd/planerad av nån med intelligens som en fiskpinne.. SE till att det inte regnar på virket som inte är tryckt är ju en bra början att slippa att virket blir lite mindre krokigt
Det tryckta är ju ofta pissblött eller snustorrt beroende på vädret sista tiden..😁
Känns som dom brädgårdar med bra förvaring där det aldrig regnar på virket har mindre problem med krokigt virke.. Sen finns det såklart där med men bra förvaring underlättar
Vi har en brädgård eller egentligen flera i gamla återanvända industri byggnader där stora gamla tegelbyggnader där det känns som klimatet är mer lika året runt och dom har rejält med plats så allt virke är "inomhus".. Det är inte uppvärmt men det känns som klimatet där inne har små förändringar av väder och vind ute. där känns det som man sällan hittar lika krokigt virke som dom med dåliga förvaringslösningar
F fribygg sanoi:
Pratar om det virke som finns inne..C24, C14, panelvirke som 22x145 osv.Hep sanoi:
Jag frågade dig förut: Menar du att virke som är märkt med samma klassning är sämre på Byggmax? Du får gärna svara på det, och helst förklara hur det kan gå till.
Det du påstår om sanningar i "byggsvängen" lirar inte riktigt med vad Byggmax virkesleverantörer säger, så det skulle vara intressant att veta mer.
Vad problemet beror på är inte så viktigt för mig, om det är usel hantering/förvaring eller sämre kvalitet på det man köper in. Resultatet är ändå tydliga kvalitetsskillnader.
Kvaliten står ju på bunten och är densamma oavsett om tex 2*4an levereras till Beijer, Byggmax eller Byggmax så det måste vara hantering och förvaring på försäljningsstället som gör att du upplever virket sämre på ena stället.Huddingebo sanoi:
Kul som sagt att du hittade den dim du sökte hos lågprishandlarn, det är ju annars vanligt att de bara har några få standardlängder av det mest efterfrågade..
Kul vet jag inte... hade hellre sett att de fanns tillgängliga hos min närmsta hornbach.F fribygg sanoi:Kvaliten står ju på bunten och är densamma oavsett om tex 2*4an levereras till Beijer, Byggmax eller Byggmax så det måste vara hantering och förvaring på försäljningsstället som gör att du upplever virket sämre på ena stället.
Kul som sagt att du hittade den dim du sökte hos lågprishandlarn, det är ju annars vanligt att de bara har några få standardlängder av det mest efterfrågade..
Det är i princip alltid finfint virke där vid Botkyrka handelsplats. Med något undantag.
Det måste vara nått unikt hos er.Huddingebo sanoi:
Det är ökänt sedan många år inom byggsvängen, iaf I Stockholm, att byggmax mest säljer på lägst pris istället för ok pris och dräglig kvalitet.
Ibland tvingas man ju köpa där ändå eftersom den dimension man behöver saknas eller är slut på annat håll.
Och varje gång är det samma sak. Man får vraka flera gånger mer virke än om man köper på tex Hornbach eller Karl Hedin.
Finns inget som heter hornbach eller karl hedin här så kanske aldrig upplevt 5 stjärnig kvalitet då helt enkelt
OT: Medveten felskrivning för att inte riskera förtal?Intet sanoi:
(Såvitt jag vet ligger Heden i GBG och Hedin håller väl oftast till i Västmanland precis som mycket av skogen och industrin han driver)
Men löpmeterpriset är anmärkningsvärt mkt högre på kortreglar vill jag minnas. När det inte rör sig om kortreglar brukar kubikmeterpriset för 45x70 sticka ut lite grand. Mitt intryck har varit att Byggmax ofta har lite sämre virke, men i höstas var det där jag hittade den minst dåliga råsponten. Om den var dåligt torkad eller bara jämviktat sig med höstluft vet jag inte säkert, men tråkigt med de springor som nu öppnat sig efter att jag ansträngt mig för att få täta fogar. Någon påpekade att sågverk inte sågade torrt virke, men det ska väl torkas innan det justeras och hyvlas i varje fall. Tryckimpregnerat virke borde nog torkas efter impregneringen eller i varje fall hyvlas och justeras så att det efter torkning har rätt dimension. Jag har råkat ut för reglar som kanske hade rätt dimension efter impregneringen men sedan torkat på brädgården så att de hade klar underdimension (jag kollade upp vad standarden sade om tolerans och en överslagsberäkning visade på en signifikant lägre bärförmåga).joakim_j sanoi:
När det gäller 45x45 och 45x70 (och ibland 45x95 etc?) så görs de ofta inte i C24 som är vanligt för de högre reglarna utan i en lägre kvalitet, ofta med mer kvist som verkar sågad från toppar. Det påverkar nog inte bara styrkan utan även rakheten.
Att virke ligger huller om buller är väl inte bra, men att det får eftertorka så att man kan sortera bort de bitar som slår eller vrider sig mycket kan ju ha sina fördelar också. Visst kan det också vara så att ett snabbt bygge fixerar bräder och reglar så att de sedan inte kan röra sig lika mycket, men det kan vara svårt att hinna bygga fort nog och de som slår sig värst kan nog vrida till den färdig konstruktionen i stället.H HenrikHuslöse sanoi:Kunderna före dig har tagit de raka reglarna och lagt de kvarvarnade huller och buller så att de blivit bananformade med tiden. Även de som var raka från början. Det är problemet med att kunden får lasta själv.
Den där killen som "hjälper till att lasta" på riktiga brädgården är inte där som en service, han är där för att kunderna inte ska förstöra virket.
C24 avser väl hållfasthet, inte rakhet etc.J JBE80 sanoi:Det kan du få tro, men du har fel. En C24 är C24 oavsett om den köps på Beijer eller Byggmax. Samma gäller sorteringskvaliteter som G4-2.
Varför det skulle vara negativt med virke från Derome förstår jag inte. Avslöjar mest bara att du antagligen bor i Västsverige. Hade ”din” butik varit norrut hade det säkert stått SCA på ändarna eller något annat norrländskt sågverk.