Hei!

Olen ajatellut vaihtaa autotallin paneelit.
Se tulee olemaan ByggMax Baspanel (Spontad) 21x120 pystysuunnassa.

Vanha paneeli oli naulattu kahdella naulalla per lauta ja koolinki.

Olen lukenut väitöskirjasta "konstruktivt träskydd", että pitäisi käyttää vain yksi naula per lauta ja koolinki. Naulan pitäisi olla lähimpänä laudan lovea.

Mikä on oikein? Yksi vai kaksi naulaa per koolinki/lauta?

// Kim

Se on varmaan vain testattava, jos se vaikuttaa liian heikolta mutta naulalla, niin kokeilet vielä uudestaan :)

Joo, mutta sehän on vähän liian yksinkertaista... Mietin, voiko sillä olla jotain tekemistä lahonsuojauksen kanssa käyttää vähemmän nauloja. Vähemmän riskiä halkeilulle?

Naulasin naulalla/rimakatto - sik sak toisin sanoen. Sittenhän kannakkeet kiristävät paneelia aika tiukasti ja napsahtavat paikalleen.

Min brägård sanoi 2 per lauta. ja se rutinoituneelta herralta ja epäilemättä. oletan, ettei se ollut omaksi taloudelliseksi hyödyksi, kun naulat ovat mielestäni yllättävän halpoja. (1500 kpl 200 krona).

Syy, miksi tulee naulata vain 1 naulalla per "lauta", on että paneelilla tulee olla liikkumavaraa... Yhdellä naulalla lauta voi liikkua, juuri kuten puu tekee. Kahdella naulalla lauta pysyy liian tiukasti kiinni ja halkeaa lopulta. Julkisivu, joka on naulattu vain yhdellä naulalla per lauta, kestää huomattavasti paremmin kuin se, jossa on käytetty 2 naulaa per lauta...

Silloin ehkä Bergstrollet´s Zick Zack naulaus on kaikkein optimaalinen ratkaisu???
(Tässä tapauksessani ei tosin tarvita hattulistaa, koska minulla on paneeli not&spont)

En, en usko niin. Olen ollut hieman äreä koko päivän, koska olen naulannut liian monta naulaa (4-5/paneelilauta). Totta kai minun olisi pitänyt kiinnittää paneeli kahdella naulalla/paneelilauta. Jostain syystä olen täysin unohtanut sen.

Olisi optimaalista naulata yksi välirimaan toisiksi ylimpään kohtaan ja yksi välirimaan toisiksi alimpaan kohtaan.

Toivon, ettei se halkea liikaa (onneksi olen tehnyt niin vain talon yhdellä puolella. Muiden puolien kanssa minulla on ollut apuna kirvesmies (joka kiinnitti kahdella naulalla/lauta).

Eikö ole riski, että se on liian löysä niin harvoilla nauloilla? Voiko paneeli mennä "aaltomaiseksi", kun puu liikkuu, jos siinä on vain kaksi naulaa per lauta?

Jos käytän yksi naula per lauta/lista, niin jokainen lauta on kiinnitetty yhteensä 4 naulalla, koska minulla on 4 naulalistaa. Toivon, että se olisi sopiva määrä... se on kuitenkin puolet vähemmän kuin alun perin oli kiinnitetty.

J
Riippuu kyllä myös siitä, missä asuu. Siellä missä minä asun, se ei koskaan toimisi näin vähillä nauloilla, kosteus ja tuuli saavat sen vääntymään nopeasti ja sitten tulevat ongelmat..

Mikael_L
Kaksi per lauta äänestän minä. Lautoja kaartuvat (yrittävät suoristaa vuosirenkaat) eri tavalla, eri suuntiin ja kaartuvat edestakaisin ilmankosteuden vaihteluiden mukaan.

Se on mitä minä uskon ainaki... :o

Se on varmasti hyvä näkökulma siihen, että puu yrittää suoristaa vuosirenkaat. Kaksi naulaa lautaa/listaa kohden saa riittää!

Kiitos kaikista näkökulmista :)

// Kim

Riippuuko se siitä, minkälaisesta paneelista puhumme? Kuulemani mukaan lockläktspanel ja lockpanel -paneeleissa alusrimat naulataan yhdellä naulalla per leka pitkin TOISTA laudan sivua. Locken respektive lockläkten pitävät sitten laudat kiinni. Lockläkt naulataan yhdellä naulalla per spikläkt (niin, eipä siihen enempää mahtuisikaan) ja naulan tulisi mennä alusrimojen väliseen tilaan. Miten tehdään lockbrädorien kanssa, en tiedä...

Lautapaneeli on kai toinen asia, kun ei ole lockia pitämässä. Itse käytän 2 naulaa per lauta ja leka siellä. Mutta se on vain mitä luulen...muita mielipiteitä?

Pidän 2 piskoa per levy.. ..
Hmm... olemmeko vaihtaneet aihetta ketjussa ;)

• Haha
tompax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.