Voisiko joku auttaa minua selittämään kuinka kattotuoli on rakennettu? Rakennan autotallia ja pohdin, kestääkö mahdollinen ullakko painoa ja kuinka paljon. Minusta näyttää siltä, että heikoin kohta rakenteessa on liitokset kohdissa 6, 7 ja 8 alla olevassa piirustuksessa? Onko kattotuolin kantokyky 30kg/m2, sisältääkö tämä katon painon vai ei? Voiko/Pitäisikö sitä vahvistaa liimapuupalkilla ja sitten pilareilla, jos tilaa haluaa käyttää varastointiin?

Rakennepiirustus autotallin kattotuolista, jossa esitetään mitat, kuormitusrajoitukset ja liitospisteet; painotukset 30 kg/m2 ja 400 moh.
 

Paras vastaus

Yleisesti ottaen sellainen kattotuoli on suunniteltu kantamaan katon paino ja mahdollisesti hieman suksia ja muuta sellaista, jos tekee jonkinlaisen "lattian". Enempää säilytystilaa ei pitäisi ottaa huomioon. Jos haluaa enemmän, niin siitä tulee tavallinen välipohja mitoitettu tarkoitetulle kuormalle ja sitten kattotuoli sen päälle. Tai sitten laskea kaikki samassa. Mutta ilman tukea keskellä, koosta riippumatta mitat ovat melko suuret.
 
S Stefan1972 sanoi:
Yleisesti ottaen tällainen kattotuoli on suunniteltu kantamaan katon painon ja mahdollisesti vähän suksia ja sellaista, jos tekee jonkinlaisen "lattian". Enempää säilytystilaa ei kannata laskea. Jos haluaa enemmän, niin silloin tarvitaan yleensä tavallinen välipohja mitoitettuna ajateltua kuormitusta varten ja sitten kattotuoli sen päälle. Tai sitten laskea kaikki samaan. Mutta ilman tukea keskellä, tarvitaan luultavasti aika suuria mittoja joka tapauksessa.
Kiitos, ajatuksena on säilyttää rakennustelineitä siellä kun ne eivät ole käytössä. Ehkä noin 400 kg. Voiko toimia, jos jakaa ja hajauttaa sen reunoille? Autotalli on 7,2x12m.
 
Kuulostaa paljon... Missä päin maata se on? Sama kattotuoli kaikille vai onko se joku kevyempi versio eteläisemmille leveysasteille?
Joka tapauksessa se tuskin romahtaa, mutta oikeissa olosuhteissa voi mennä mönkään.
 
Voihan sitä ajatella toisinkin päin, ehkä on olemassa helpompi tapa kuin nostaa 400 kg rakennustelineitä ullakolle? Levittäminen olisi vain vielä hankalampaa..
Toisaalta sinun ei tarvitse lainata sitä kenelle tahansa, kun pitää raahata se alas ullakolta lainatakseen... :D
 
Skåne, luulen, että se ei ole mikään erityinen variantti vaan heidän standardinsa. Valitettavasti se on sellainen asia, johon minun olisi varmaan pitänyt perehtyä paremmin aiemmin...
Hmm, saatat olla oikeassa, että ei ehkä ole täysin optimaalista säilyttää siellä. Mietin sitä uudelleen. Kiitos mielipiteistänne!
 
Shakula Shakula sanoi:
Skåne, en usko, että se on mikään erityinen variantti, vaan heidän vakionsa. Valitettavasti se on sellainen asia, johon minun olisi pitänyt perehtyä paremmin aikaisemmin...
Hmm, saatat olla oikeassa siinä, että ei ehkä ole täysin optimaalista säilyttää siellä. Täytyy miettiä uudestaan. Kiitos mielipiteistänne!
Olisin varmaan laittanut sen lavalle autotallissa, (ehkä rakentanut sellaisen siellä teräsrakenteen kuin "oikeat pukkirakentajat" yleensä käyttävät), ja käyttää säästetyt rahat sekä kattokannattimien vahvistamiseen että fysioterapeutin luona käyntiin, lavasakset ostamiseen, jotta voit siirtää ne pois tieltä, kun ne ovat tiellä ... ;)
 
  • Tykkään
Shakula
  • Laddar…
Hei,

Tiedän, että tämä on vanha asia, mutta ajattelin selittää hieman, miten tavallisia satulakattoniskoja "normaalisti" lasketaan mitä tulee tuulenkuormaan.

Normaalisti lasketaan "hyötykuorma" noin 50 kg/m2. Tämä lasketaan sisäpuolelta vähintään 600 mm korkeudelta. Esimerkiksi alla oleva kuva osoittaa:

Katon poikkileikkaus, jossa näkyy kattoristikon rakenteet ja sisäkorkeuden mitat 600 mm, viitaten kuormituksen jakautumiseen ja laskentaan.

Tämä nähdään myös siitä, että se on kuvattu piirustuksessa kohdassa HYÖTYKUORMA VAPAA 5OO (kN/m2).

Eli, jos aikoo lastata paljon tai raskaita asioita, on muistettava, että kuorma on levitettävä tasaisesti kattoristikoiden väliin, jotta kuormitus ei keskity yhteen pisteeseen.
 
T Takstolsnissen sanoi:
Hei,

Tiedän, että tämä on vanha tapaus, mutta ajattelin selittää vähän, miten tavalliset harjakaton kattotuolit "normaalisti" lasketaan, mitä tulee tuulikuormaan.

Lasketaan normaalisti "hyötykuorma" noin 50 kg/m2. Se lasketaan sisäisestä minimikorkeudesta 600 mm. Esimerkiksi alla oleva kuva näyttää:

[kuva]

Sen näkee myös siitä, että se on kuvattu piirustuksessa nimellä HYÖTYKUORMA VAPAA 5OO (kN/m2).

Eli jos suunnittelee paljon tai painavia tavaroita yläkertaan, on pidettävä huolta, että kuorma jakautuu tasaisesti kattotuolien kesken, jotta se ei keskity liikaa yhteen pisteeseen.
Kiitos selityksestä! Voin ilmoittaa, että ullakko on edelleen periaatteessa tyhjä, siellä on nyt vain jokin pulkka ja pyörä. Rakennustelineitä ei myöskään ostettu, joten niiden säilytys ratkesi myös... :)
 
  • Tykkään
Takstolsnissen
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.