Nissens
Frerider Frerider said:
Skulle vilja säga att det är vanligare nuförtiden med packat material och trädgårdsplattor som underlag till altaner då de flesta hus byggs med platta på mark så då blir altanerna så låga som möjligt för att fungera ihop med huset.
Jag har hus med platta på mark och grävde ur lite för att bärlinorna skall gå fria. Plintarna går till frostfritt djup.
Frerider Frerider said:
Ja du har varit verksam i villa branschen 30år och inga reklamationer på dessa saker så kunskapen finns!
Precis så brukar det låta. Du lämnar knappast någon garanti som varar tills problemen uppstår. Så du ser aldrig problemen när de kommer… och då tror du att de inte finns.

Menar du på fullt allvar att fysikens lagar inte gäller längre och man sätter plintar till frostfritt djup i onödan? Du verkar sakna den utbildning du borde ha om du nu är i branschen…
Frerider Frerider said:
Men då har du ett hus med lite mer höjd till entréplanets golv?
Näpp. Har platta på mark med 200mm isolering. Så sockelhöjden blir ju drygt det. Har som sagt grävt ut så att bärlinorna går fria och satte plintar till frostfritt djup. Har för mig att reglarna trallen sitter i är 145mm.

Frerider
Nissens Nissens said:
Precis så brukar det låta. Du lämnar knappast någon garanti som varar tills problemen uppstår. Så du ser aldrig problemen när de kommer… och då tror du att de inte finns.
Vad svamlar du om nu? Reklamationstiden på arbeten på fast egendom är 10år.
Det är väl ingen som lämnar garantier på altaner, inte häromkring i alla fall.

Frerider Frerider said:
Och var ligger "häromkring"?

Nissens
Frerider Frerider said:
Exakt, så då finns det inget incitament att gör jobbet som det borde göras. Om altanen satt sig efter säg 2-5 år så är det inte ditt problem.

Jag som byggde åt mig själv och visste att det blir mitt problem om den sätter sig gjorde självklart på det sätt man skall göra det på.

Så du bekräftar bara det jag påstod från början. Hantverkare tar genvägar eftersom problemen inte drabbar er.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Frerider
R roli said:
Och var ligger "häromkring"?
Västkusten.

Frerider
Nissens Nissens said:
Exakt, så då finns det inget incitament att gör jobbet som det borde göras. Om altanen satt sig efter säg 2-5 år så är det inte ditt problem.

Jag som byggde åt mig själv och visste att det blir mitt problem om den sätter sig gjorde självklart på det sätt man skall göra det på.

Så du bekräftar bara det jag påstod från början. Hantverkare tar genvägar eftersom problemen inte drabbar er.
Du varken läser eller tar in det jag skriver😉

@Frerider Törs du inte precisera det närmare?

Frerider Frerider said:
Ja du har varit verksam i villa branschen 30år och inga reklamationer på dessa saker så kunskapen finns!
Om du gjort mer än hundra altaner under de åren får man nog säga att ditt sätt fungerar tillräckligt bra.

• Love
Frerider
  • Laddar…
Frerider
F fribygg said:
Om du gjort mer än hundra altaner under de åren får man nog säga att ditt sätt fungerar tillräckligt bra.
Tack inte kanske 100 men betydligt fler är Nissens som har byggt en, en är enligt hans egna berättelse ovan.
Det är inte mitt påfund utan stora delar av branschen både konsumenter och företag gör så.

Frerider Frerider said:
Tack inte kanske 100 men betydligt fler är Nissens som har byggt en, en är enligt hans egna berättelse ovan.
Jag tolkar det som 50 altaner och inga reklamationer, då funkar ditt sätt nog i nästan alla fall i din lokala miljö och de fastighetsägare som i förväg vet att de har problematiska förhållanden med lera sten och silt växlande anlitar förmodligen nån som gjuter plint på frostfritt djup.

Frerider
F fribygg said:
Jag tolkar det som 50 altaner och inga reklamationer, då funkar ditt sätt nog i nästan alla fall i din lokala miljö och de fastighetsägare som i förväg vet att de har problematiska förhållanden med lera sten och silt växlande anlitar förmodligen nån som gjuter plint på frostfritt djup.
Har man lera så är det bättre med en packad yta som fördelar lasten över större område än plintar på frostfritt djup som garanterat kommer att sjunka. Lera är inget bra ihop med konstruktioner.

Frerider Frerider said:
Lera är inget bra ihop med konstruktioner.
Nä, det är ett problem där det inte finns fast berg.

Att säga att det garanterat kommer att sjunka med plint i lera anser jag vara fel, då har man inte gjort en tillräcklig fot på plinten eller inte pålat tillräckligt.

Frerider
F fribygg said:
Nä, det är ett problem där det inte finns fast berg.
Ja det är det bästa.
F fribygg said:
Att säga att det garanterat kommer att sjunka med plint i lera anser jag vara fel, då har man inte gjort en tillräcklig fot på plinten eller inte pålat tillräckligt.
Pålat har vi ju inte pratat om givetvis är det det enda hållbara för en vanlig plint i lera, alternativt att göra plinten ned till fast underliggande material.

Frerider Frerider said:
Ja det är det bästa.

Pålat har vi ju inte pratat om givetvis är det det enda hållbara för en vanlig plint i lera, alternativt att göra plinten ned till fast underliggande material.
Ditt sätt är nog tillräckligt bra, inte hundraprocentigt förståss men om det skulle bli en enstaka justering av altan på garanti under ett helt yrkesliv får man nog ta det oavsett om man är egenföretagare eller har anställning hos nån firma.

Frerider
F fribygg said:
Ditt sätt är nog tillräckligt bra, inte hundraprocentigt förståss men om det skulle bli en enstaka justering av altan på garanti under ett helt yrkesliv får man nog ta det oavsett om man är egenföretagare eller har anställning hos nån firma.
Skriver inte enbart om min tidigare yrkesroll utan har hjälp många privat också med konsultation och besiktningar på plats med markförhållanden mm.
Har även gjort en del plintgrunder men inte lika vanligt häromkring.
Kollade på färdiga plintar och nästan alla byggvaruhus har bara 500 och 700mm långa så man bara där ser man att de flesta inte kommer att sätta dessa på frostfritt djup där vi bor är frostfritt djup 1.3m så det innebär plintar om ca 1.5 m om man vill vara säker, men det har jag inte sett eller hört att någon gör för enkla konstruktioner som i TS fall eller vanliga altaner.

• Like
Silkesnusa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.