1,584 views ·
19 replies
2k views
19 replies
Hur kan vi klä in sådana här pelare?
Hej,
Jag behöver tips på hur vi kan klä in 4 st pelare på vår entrétrappa. Färgen har börjat flagna en hel del. Vi skulle gärna undvika att slipa eller borsta allt för mycket på pelarna eftersom vi har fått tips om att det nog är eternit i det yttersta skiktet. För att göra det så enkelt som möjligt skulle vi vilja undersöka om det går att klä in dem på något sätt där vi slipper såga, slipa eller borra så mycket i pelarna.
Frågan är alltså: har ni tips på i vilket material och hur de kan kläs in? Letar efter en långsiktig lösning men vi tar tacksamt emot alla sorters förslag på hur de kan byggas in.
Jag behöver tips på hur vi kan klä in 4 st pelare på vår entrétrappa. Färgen har börjat flagna en hel del. Vi skulle gärna undvika att slipa eller borsta allt för mycket på pelarna eftersom vi har fått tips om att det nog är eternit i det yttersta skiktet. För att göra det så enkelt som möjligt skulle vi vilja undersöka om det går att klä in dem på något sätt där vi slipper såga, slipa eller borra så mycket i pelarna.
Frågan är alltså: har ni tips på i vilket material och hur de kan kläs in? Letar efter en långsiktig lösning men vi tar tacksamt emot alla sorters förslag på hur de kan byggas in.
Säljaren trodde att det var det. Huset byggdes av säljarens familj på 50-talet och hade eternitfasad. Det hade ju varit skönt om det var betong bara...Intet said:
Provta det för att vara säker.
Apropå pelare och eternit så har jag åtminstone ett exempel på väg till barnens skola där någon uppenbart använt eternitrör som gjutformar för sina grindstolpar. Man ser tydligt den typiska strukturen och den lilla utkragningen som utgör muff. Jag vet dock inte om man någonsin gjort runda rör i eternit. Varför? Ingen aning, har inte frågat.
Apropå pelare och eternit så har jag åtminstone ett exempel på väg till barnens skola där någon uppenbart använt eternitrör som gjutformar för sina grindstolpar. Man ser tydligt den typiska strukturen och den lilla utkragningen som utgör muff. Jag vet dock inte om man någonsin gjort runda rör i eternit. Varför? Ingen aning, har inte frågat.
Om det är flagnande färg som är problemet är väl den uppenbara lösningen att tvätta och måla omD Draper_ep said:
Klä in dem med rostfri stålplåt är väldigt långsiktigt.D Draper_ep said:
Keramik klinker/mosaik likaså.
Tack bra input! Kan förstå att metoden för att gjuta så hade sina fördelar. Har sett att det tillverkades runda rör i Sverige men vet inte om de gjordes i just den här diametern eller var såhär släta.tommib said:
Provta det för att vara säker.
Tack för tips! Det hade varit riktigt smidigt om man kunde få på en plåt. Det bygger ju inte mycket på diametern.O said:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 posts
Ska du skicka på test så använde jag Evema för snart 10år sedan, de var trevliga och då dessutom billigast. Sist jag kollade var deras priser fortfarande konkurrenskraftiga.