41,248 views ·
196 replies
41k views
196 replies
Görs inte reglar raka längre?
Min erfarenhet på Byggmax handlar mer om att folk plockar ur de finaste bitarna tills bara de sämre är kvar. Därefter fyller de okunniga anställda på med mer virke i ställen och lägger sedan de urplockade dåliga tillbaka ovanpå det fina raka. Jag har sett det flera gånger. Jag har också sett att virket som inte är tryckt ligger torrt där jag handlar. Det ligger i och för sig utomhus men det är så gott som aldrig blött. Kan variera från plats till plats naturligtvis.Mats-S said:
Problemet är ofta att virket hanteras sjukt dåligt när det staplas upp på ByggMax, ute i solen huller om buller. Självklart blir det endaast propellrar då av dom från början raka reglarna.
Hos Karl Hedin i Karlstad ligger allt virke fint staplat inomhus, ingen sol som trycker på heller. Visst finns det några propellrar där också, men dom är extremt få och lätta att undvika![]()
Alltså, felet som skapar dåligt virke ligger i okunnig personal (vilket personalen inte kan hjälpa) och brist på personal. Detta kan åtgärdas med utbildad personal och mer av dem. Men nu är vi plötsligt på Beijer och då faller ju hela konceptet med att vara billig.
Jag handlar ofta på Byggmax och det jag köpt har alltid varit bra men jag kan saken och behöver inte få hjälp av någon anställd. Jag har också handlat på ett annat Byggmax lite längre bort. Där är det stökigt, osorterat och ofta fel prislappar på materialet. Det skiljer alltså mycket mellan de olika platserna. Därför kan man inte döma alla varuhus efter ett av dem.
👍och okunniga kunderK Kalbygge said:
👍Det är ofta olika personal och olika kunder i olika butikerK Kalbygge said:
👍K Kalbygge said:
Jag har fått för mej att det hänger på butikschefen på den byggmax man besöker om han säger till sin personal att inte slänga något när dom sorterar om i högarna så blir det ju till slut endast skräp kvar å andra sidan om dom sorterar ut för mycket så får han väl sparken
Finns knappast personal på Byggmax som har tid att sortera högar, Byggmax har verkligen spänt bågen i hur lite personal man kan ha på plats (Även om Bauhaus leder kampen när det kommer till hur okompetent personal man kan ha). I hälften av mina besök på Byggmax behöver man leta efter någon som kan ta betalt, att hitta någon att fråga om vart man hittar varor är nästan en omöjlighet.S Sune i Blekinge said:
Var på en byggmax i förra veckan och skulle ha råspont 420cm när vi körde till så så packen mycket bra ut perfekt staplad med strö och allt vi fick plocka av dom första 5-6 lagerna innan vi hittade en enda bräda som gick att använda därefter kunde vi plocka rakt över min slutsats blev att man i denna butik inte slängde någonting när man sorterade i högarna och jag kommer troligtvis aldrig att besöka denna butik fler gånger
Ska man ha bra virke så kan man inte handla på Byggmax och Kbygg, de är lågpris företag och det syns på sortimentet, mam får vad en betala för. Har slutat sedan länge att ens kolla där efter virke vilket är för det mesta uselt. Borgunda såg och Beiger bygg är aldrig några problem med i mitt område, Skaraborg.R Relik said:Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh
Anders
Det är inte min erfarenhet. Karl Hedins virke är bättre än Byggmax, jag antar att det finns olika kvaliteter där. Bara en sådan detalj som att KH-virket är mycket bättre hyvlat, inte har dåliga kanter osv säger ju att det inte är samma.O said:
Normalt köper bygghandeln från närmaste leverantör eller bästa pris. Så man kan räkna med att det är samma produkter hos närliggande bygghandlare.
Allt virke är rakt eftersom det sågas rakt och levereras buntvis.Låter man det torka i bunten håller det sig rakt även när det har torkat.
Lägger man det som plockepin huller om buller kommer det bli skevt när det torkar.
Om man kan känna att det väger mycket mer är orsaken att det är fuktigare. Och alltså inte har torkat och hunnit krokna. Så tätvuxet virke att det är mycket tyngre finns helt enkelt inte i den vanliga bygghandeln.
Den främsta orsaken till att virke blir skevt eller krokigt är att det legat fritt när det torkats. Vill man att det skall vara rakt när det har torkat måste man se till att det är rakt under tiden det torkar. I buntar eller monterat spelar ingen roll bara man fixerar det helt rakt.
Vilket då rimligen betyder att det är bättre att välja en lätt regel än en tung om de i övrigt är lika fina. Den lätta håller sig rak och den tunga kommer bli skev om man inte ser upp.
Dessutom, jo, det är tätare, det är inte fukt. Jag hade samma tanke, och riggade en improviserad fuktmätare, och det var ingen skillnad, förutom att Byggmax hade aningen mer fukt, men så lite att jag inte kan säga att det inte var inom min mätares felmarginal. Man kan dessutom räkna årsringar. De är tätare på KH-virket.
Dessutom, om det är som du säger, varför är C24 tyngre än C14?
Det verkar finnas många Karl Nilsson som härjar runt på brädgårdarna
”Fick jobb upp vid sågen och staplade bräder
Och bräder och bräder där och bräder om igen
En del la jag så, ocn andra la jag så
En del la jag åt sidan, en del la jag för sig
En del hade hål, de lade jag för sig
Och andra var för korta, de lade jag för sig
För traddiralladedej...
En del hade kantfnas, de la jag på sitt håll
En del hade böjt sig, de lade jag för sig
En del var angripna av blåhjon och nattsmyg
De la jag åt sidan i en särskild hög för sig
En del hade krympt, de lade jag för sig
En del var prima virke, de lade jag för mig …
”Fick jobb upp vid sågen och staplade bräder
Och bräder och bräder där och bräder om igen
En del la jag så, ocn andra la jag så
En del la jag åt sidan, en del la jag för sig
En del hade hål, de lade jag för sig
Och andra var för korta, de lade jag för sig
För traddiralladedej...
En del hade kantfnas, de la jag på sitt håll
En del hade böjt sig, de lade jag för sig
En del var angripna av blåhjon och nattsmyg
De la jag åt sidan i en särskild hög för sig
En del hade krympt, de lade jag för sig
En del var prima virke, de lade jag för mig …
Prova optimera. Alltid nöjd därR Relik said:Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh