L Liljeros said:
Anledningen är nog att det plockas och sorteras friskt bland kunderna, personalen slänger tillbaks så en del kan vara riktigt gammalt.
Såklart att det läggs tillbaka en stor del, bara för att en kräsen kund inte vill ha virket till sitt projekt så innebär det ju inte att det är utdömt för det..
 
  • Like
Festlund
  • Laddar…
R Relik said:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Vad ska du bygga med dessa spikraka reglar?
 
Jag tycker de flesta reglar jag köper är raka. Men jag handlar på en liten lokal brädgård.
 
  • Like
vanpire and 1 other
  • Laddar…
S hjulia said:
Nu vet jag inte hur det ser ut på Byggmax idag men för ca 10 år sedan så köpte Byggmax-butikerna häromkring andrasortering av virke från närliggande sågverk, ibland tom tredjesortering. K-rauta som det hette då låg kvarteret bort från Byggmax och köpte även de från samma sågverk men de köpte förstasortering så på Byggmax fick man noga syna varje regel, framförallt under trallbyggarsäsong, medan på K-rauta var det oftast bara att lasta på. Om Byggmax fortfarande hanterar inköp på samma sätt så skiljer det sig antagligen väldigt mycket över landet hur lätt/svårt det är att hitta raka reglar
På "vår" Byggmax kan det står Derome stämplat i änden. Skulle tro att virket inte duger till snickare och skickas därför vidare till Byggmax.
 
Müssli Müssli said:
På "vår" Byggmax kan det står Derome stämplat i änden. Skulle tro att virket inte duger till snickare och skickas därför vidare till Byggmax.
Det kan du få tro, men du har fel. En C24 är C24 oavsett om den köps på Beijer eller Byggmax. Samma gäller sorteringskvaliteter som G4-2.

Varför det skulle vara negativt med virke från Derome förstår jag inte. Avslöjar mest bara att du antagligen bor i Västsverige. Hade ”din” butik varit norrut hade det säkert stått SCA på ändarna eller något annat norrländskt sågverk.
 
  • Like
Festlund and 5 others
  • Laddar…
R Relik said:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Använd plåtreglar, om det är till väggar.
 
  • Like
ulfben and 3 others
  • Laddar…
Intressant att ingen nämner hur virket är sågat. Om du tittar på årsringarna förstår du varför regeln beter sig på ett visst sätt. Tyvärr finns inte riktigt kvarterssågat virke att tillgå i vanlig handel längre.
 
  • Like
FBrobeck
  • Laddar…
H HenrikHuslöse said:
Kunderna före dig har tagit de raka reglarna och lagt de kvarvarnade huller och buller så att de blivit bananformade med tiden. Även de som var raka från början. Det är problemet med att kunden får lasta själv.

Den där killen som "hjälper till att lasta" på riktiga brädgården är inte där som en service, han är där för att kunderna inte ska förstöra virket.
Eller så ska han se till att kunderna inte plockar ut de raka reglarna och lämmnar bananerna.
 
R Relik said:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
På vårt Byggmax i Leksand kommer det rätt ofta in reglar som är zig-zag kapade varje meter och sedan hopllmmade igen. Dom blir väldigt raka !
 
  • Like
Festlund and 1 other
  • Laddar…
J JBE80 said:
Det kan du få tro, men du har fel. En C24 är C24 oavsett om den köps på Beijer eller Byggmax. Samma gäller sorteringskvaliteter som G4-2.

Varför det skulle vara negativt med virke från Derome förstår jag inte. Avslöjar mest bara att du antagligen bor i Västsverige. Hade ”din” butik varit norrut hade det säkert stått SCA på ändarna eller något annat norrländskt sågverk.
Nä, jag tror säkert fel. Har ingen aning faktiskt, tack för klargörandet. 😊 Det jag vet är att det är stor skillnad på virket på Byggmax jämfört med grossisterna som säljer till företag i första hand. Å priset stiger med förstås.
 
InfoDanne InfoDanne said:
På vårt Byggmax i Leksand kommer det rätt ofta in reglar som är zig-zag kapade varje meter och sedan hopllmmade igen. Dom blir väldigt raka !
Vet du vem som producerar virket?
 
R Relik said:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Oavsett vilket virke du köper eller var så måste du kontrollera täthet och om det är rakt samt var kvistar sitter.
Gör det varje gång jag köper trä.
 
U Urban Schelen said:
Använd plåtreglar, om det är till väggar.
Äntligen nån som sa det😀
 
  • Like
Festlund
  • Laddar…
InfoDanne InfoDanne said:
På vårt Byggmax i Leksand kommer det rätt ofta in reglar som är zig-zag kapade varje meter och sedan hopllmmade igen. Dom blir väldigt raka !
Det är ju en ganska dyr lösning som främst tillämpas på grövre konstruktionsvirke. Har dom det i vanliga virkesbuntarna?
 
C cpalm said:
Här får de virket från de "vanliga" stora leverantörerna, t.ex. Sodra. Skulle gissa att det är likadant i hela landet, Byggmax känns rätt centralstyrt(?)



Byggvirke är inte snickeritorrt. Finns väl en standard för hur torrt det skall vara vid leverans, men det jag menar är att processen dit påverkar tendensen till skevhet. Hur torrt virket var när det fälldes är bara en länk i kedjan.
18% i bygghandeln är standard, i alla fall vid leverans
12% är snickeritorrt. 15% används ofta i tyskland till konstruktionsvirke
 
  • Like
HenrikHuslöse and 1 other
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.