41,646 views ·
196 replies
42k views
196 replies
Görs inte reglar raka längre?
Såklart att det läggs tillbaka en stor del, bara för att en kräsen kund inte vill ha virket till sitt projekt så innebär det ju inte att det är utdömt för det..L Liljeros said:
Vad ska du bygga med dessa spikraka reglar?R Relik said:Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh
Jag tycker de flesta reglar jag köper är raka. Men jag handlar på en liten lokal brädgård.
På "vår" Byggmax kan det står Derome stämplat i änden. Skulle tro att virket inte duger till snickare och skickas därför vidare till Byggmax.S hjulia said:Nu vet jag inte hur det ser ut på Byggmax idag men för ca 10 år sedan så köpte Byggmax-butikerna häromkring andrasortering av virke från närliggande sågverk, ibland tom tredjesortering. K-rauta som det hette då låg kvarteret bort från Byggmax och köpte även de från samma sågverk men de köpte förstasortering så på Byggmax fick man noga syna varje regel, framförallt under trallbyggarsäsong, medan på K-rauta var det oftast bara att lasta på. Om Byggmax fortfarande hanterar inköp på samma sätt så skiljer det sig antagligen väldigt mycket över landet hur lätt/svårt det är att hitta raka reglar
Det kan du få tro, men du har fel. En C24 är C24 oavsett om den köps på Beijer eller Byggmax. Samma gäller sorteringskvaliteter som G4-2.Müssli said:
Varför det skulle vara negativt med virke från Derome förstår jag inte. Avslöjar mest bara att du antagligen bor i Västsverige. Hade ”din” butik varit norrut hade det säkert stått SCA på ändarna eller något annat norrländskt sågverk.
Använd plåtreglar, om det är till väggar.R Relik said:Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh
Intressant att ingen nämner hur virket är sågat. Om du tittar på årsringarna förstår du varför regeln beter sig på ett visst sätt. Tyvärr finns inte riktigt kvarterssågat virke att tillgå i vanlig handel längre.
Eller så ska han se till att kunderna inte plockar ut de raka reglarna och lämmnar bananerna.H HenrikHuslöse said:Kunderna före dig har tagit de raka reglarna och lagt de kvarvarnade huller och buller så att de blivit bananformade med tiden. Även de som var raka från början. Det är problemet med att kunden får lasta själv.
Den där killen som "hjälper till att lasta" på riktiga brädgården är inte där som en service, han är där för att kunderna inte ska förstöra virket.
På vårt Byggmax i Leksand kommer det rätt ofta in reglar som är zig-zag kapade varje meter och sedan hopllmmade igen. Dom blir väldigt raka !R Relik said:Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh
Nä, jag tror säkert fel. Har ingen aning faktiskt, tack för klargörandet. 😊 Det jag vet är att det är stor skillnad på virket på Byggmax jämfört med grossisterna som säljer till företag i första hand. Å priset stiger med förstås.J JBE80 said:Det kan du få tro, men du har fel. En C24 är C24 oavsett om den köps på Beijer eller Byggmax. Samma gäller sorteringskvaliteter som G4-2.
Varför det skulle vara negativt med virke från Derome förstår jag inte. Avslöjar mest bara att du antagligen bor i Västsverige. Hade ”din” butik varit norrut hade det säkert stått SCA på ändarna eller något annat norrländskt sågverk.
Oavsett vilket virke du köper eller var så måste du kontrollera täthet och om det är rakt samt var kvistar sitter.R Relik said:Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh
Gör det varje gång jag köper trä.
18% i bygghandeln är standard, i alla fall vid leveransC cpalm said:Här får de virket från de "vanliga" stora leverantörerna, t.ex. Sodra. Skulle gissa att det är likadant i hela landet, Byggmax känns rätt centralstyrt(?)
Byggvirke är inte snickeritorrt. Finns väl en standard för hur torrt det skall vara vid leverans, men det jag menar är att processen dit påverkar tendensen till skevhet. Hur torrt virket var när det fälldes är bara en länk i kedjan.
12% är snickeritorrt. 15% används ofta i tyskland till konstruktionsvirke