Alfredo Alfredo said:
En skillnad kan vara att Byggmax är mer utsatta för kräsna privatpersoner som (har tid att) bara plocka(r) russinen ur kakan och kommer man då vid fel tidpunkt finns bara ratat virke kvar.
Jag har slutat handla virke på Byggmax just för att det knappt går att hitta raka brädor där. Hittar man några så blir de krokiga efter bara någon dags förvaring hemma... En stor förklaring är säkerligen att kunderna handlar mindre partier och har tid att välja ut de finaste exemplaren i bunten. Oftast ligger det som plockepinn halvvägs ut på marken med idel bananformade eller truckskadade brädor.

Många hävdar att det är exakt samma virke som köps in hos alla bygglador, men jag märker stor skillnad hos den "finare" butiken jag handlar hos. Om det beror på att de köper in bättre kvalitet, om virket hanteras på ett annat sätt eller om det blir någon skillnad för att det omsätts fortare vet jag inte. Men skillnad är det i alla fall.
Som privatperson har jag tid att välja ut de fina exemplaren och till skillnad från Byggmax behöver man inte gräva en halvmeter ned i bunten, utan det räcker att plocka bort några enstaka dåliga exemplar. Och väl hemma blir det inte krokigt innan man hunnit använda virket.
 
  • Like
  • Love
Festlund and 3 others
  • Laddar…
F fribygg said:
Ofta är de för korta i ena ändan..
Om de bara är korta i ena änden så beror det på talmetern.
 
  • Haha
Beemaster
  • Laddar…
E Eld said:
Om de bara är korta i ena änden så beror det på talmetern.
Nähä är det sant? Jag tror inte att kortregelproduktionen har nån talmeter inblandad..
 
På en brädgård med övervikt mot företagskunder så är ju omsättningen betydligt högre på virket. Särskilt om det är en brädgård som just har sin omsättning på virket. Men med det sagt så är paketen med 45x45 och 45x70 mest att likna vid bomber- När banden skärs så spjärnar de iväg direkt.

Att en 45x45 elller 45x70 är långkrokig spelar väl ingen roll egentligen, så länge de inte har förstora kvistar kan de böjas raka när de spika fast.
 
  • Like
Festlund and 2 others
  • Laddar…
Tog 850lpm 45x70 från Beijer med hemleverans, var rakt och fint. Även 540cm längderna.
 
Ratade 4/5 inpekterade reglar på bauhaus, då var jag inte ens kräsen. När jag kom hem insåg jag att jag trots det valt en 45×195 som var i stort sett av, inte vid en stor kvist utan helt knäckt mitt i fin ådring, troligen vindfälla eller något.
 
Men på riktigt, hur ofta behöver man spikraka reglar i 45*45 och 45*70..

Ska de delas till kortlängder så "försvinner" ju mycket av böjen.
Är de fullängd så är det ju inte heller så svårt att rikta dem medan de skruvas fast.

Och till er som bläddrar igenom hela virkesstuven i jakt på den finaste biten, se för tusan till och visa att ni fått någon sorts uppfostran genom att lämna det ihopplockat och fint efter er.
Virket blir ju inte bättre av att lämnas huller om buller, och inte går priserna ner heller när det måste städas och sorteras efter er.
 
  • Like
Liljekonvalj and 12 others
  • Laddar…
Ska man regla en badrumsvägg där det ska sitta lite större plattor så vill det fasen till att det inte buktar nånstans om det ska bli bra.

Har annars för mig att HusAMA säger 5mm buktning på 2meter.

Handlar det mesta på Hornbach och där är det någon enstaka regel som är för krokig. Däremot så måste man se till att använda dem fort, för ligger de hemma och torkar så blir det krokigt.
 
  • Like
Huddingebo
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson said:
Varför inte?
Min egen erfarenhet och en god väns erfarenhet som har haft byggfirma i Stockholm i runt 15år.
 
  • Like
P-O J
  • Laddar…
mexitegel mexitegel said:
Ska man regla en badrumsvägg där det ska sitta lite större plattor så vill det fasen till att det inte buktar nånstans om det ska bli bra.

Har annars för mig att HusAMA säger 5mm buktning på 2meter.

Handlar det mesta på Hornbach och där är det någon enstaka regel som är för krokig. Däremot så måste man se till att använda dem fort, för ligger de hemma och torkar så blir det krokigt.
Håller med, hornbach i Stockholm har iaf betydligt bättre virke än omkringliggande byggmax.
 
  • Like
mexitegel
  • Laddar…
Jag har jobbat hos en av dom större modulhus tillverkare för många år sen men där hade vi allt virke inomhus plastat.
Skulle du ha en regel så fick man lyfta på plasten ta vad du skulle ha och sen på med plasten igen.
Nu räckte ju dom buntarna inte så länge då det hela tiden användes nytt virke men vi hade aldrig några större problem med att reglarna var krokiga.
 
  • Like
nino
  • Laddar…
Köp så raka man hittar och sätt upp dem direkt, innan de kroknar. Jag gjorde felet att köpa på mig för mycket regelvirke. En stor del hamnade i kaminen. Det var när Byggmax använde något okänt sågverk och virket var i stort sett otorkat när man köpte. 45x45 blev som korkskruvar efter ett tag, Tur att jag inte köpte allt virke på en gång. Tänkte först beställa ett lastbilslass från Beijer, men fick för dålig rabatt, vilket kanske var tur eftersom renoveringen tog längre tid än planerat.
 
Huddingebo Huddingebo said:
Min egen erfarenhet och en god väns erfarenhet som har haft byggfirma i Stockholm i runt 15år.
Menar du att virke som är märkt med samma klassning är sämre på Byggmax?
 
Byggmax har helt klart sämst virke i snitt av alla bygghandlare. Problemet är dels folk som letar genom högarna och lägger tillbaka huller om buller men också att det är väldigt ojämnt torkat. Jag tog med fuktmätaren för skojs skull och samma regel hade mellan 6% och 11% beroende på var jag testade. En del av det byggmax säljer är dock riktigt tätvuxet fint virke så fynd finns att göra om det inte är för att bygga innerväggar. Hornbach har i regel bättre grejer utan att vara så mycket dyrare
 
I Inver said:
Byggmax har helt klart sämst virke i snitt av alla bygghandlare. Problemet är dels folk som letar genom högarna och lägger tillbaka huller om buller men också att det är väldigt ojämnt torkat. Jag tog med fuktmätaren för skojs skull och samma regel hade mellan 6% och 11% beroende på var jag testade. En del av det byggmax säljer är dock riktigt tätvuxet fint virke så fynd finns att göra om det inte är för att bygga innerväggar. Hornbach har i regel bättre grejer utan att vara så mycket dyrare
Anledningen är nog att det plockas och sorteras friskt bland kunderna, personalen slänger tillbaks så en del kan vara riktigt gammalt.
 
  • Like
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.