Har ett garage där det finns en hög kant som är lite ojämn och är mellan 4-6cm hög. Behöver nu en ramp för att göra det mer skonsamt för bilen vid in/ut körning samt att jag generellt behöver step-free access. På grund av ojämnheterna/lutningen utanför så är tanken att då fixa/gjuta en ramp som är ca ~2.3m bred (garagedörrens bredd), 4-6cm hög (garage kant) samt runt 50-70cm lång för att göra en låg lutning (viktigt).

Frågorna är egentligen:
1) vilket bruk jag ska använda
2) hur jag fixer en någorlunda fin ramp

Jag har blandat bruk några gånger innan men inte gjort riktigt sånt här "finarbete". Hur ser jag till att allt inte bara rinner iväg samt att jag får till en någorlunda ramp utan att behöva slipa dag in och ut med min betongslip efteråt?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det är nog enklare med vanligt väggrus än med nån cement baserad produkt om du inte tänker gräva ut armera och gjuta seriöst.

Håller med, typ 0-8 kross är mer lämpligt att använda om du har en grusade infart idag.

Har du annat material så som marksten eller asfalt så får man tänka om

Det är ett äldre hus så garaget är nära en väg som då är asfalterad. Det vill säga att garaget är nära tomtgränsen där jag has asfalt/betong som sedan övergår till vägen (tänk ingen infart i princip). Känns som grus bara hadde runnit ut på vägen och inte varit så hållfast?

Har du grus utanför porten eller vad är det där nu?

F fribygg said:
Har du grus utanför porten eller vad är det där nu?
Nej, som skrivet ovan så är det asfalt/betong innanför tomtgränsen till vägen.

T TutenStain said:
Nej, som skrivet ovan så är det asfalt/betong innanför tomtgränsen till vägen.
Då tycker jag att du ska fortsätta med asfalt om du inte vill ha en liten ramp av grus

F fribygg said:
Då tycker jag att du ska fortsätta med asfalt om du inte vill ha en liten ramp av grus
Har du tipps på hur jag ska få till det bra? Någon speciell bruk att köpa?

Har du asfalt är det ju bäst att du fortsätter med asfalt.

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.