H
Hej!
Indså nu lidt sent, at vi har kludret med monteringen af yderdøren under bygningen af vores attefallshus.
Intet udtag blev lavet i syldbrættet, for at dørtærsklen skal komme i niveau med det færdige gulv.
Tanken er at lægge et trægulv 28mm direkte på gulvbjælkerne.
Vi får da 45mm - 28mm gulv = 17mm mellemrum til tærsklen.
Ville I bekymre jer om dette?
Den letteste løsning, jeg ser, er at lægge ca. 16mm panel på gulvbjælkerne.
Gulvet er allerede isoleret. Er det ok at efterlade et hulrum på 16mm, eller vil det blive som en "tromme" under, når man går på det?

Vedhæfter billede.

• Nærbillede af en træramme og skillevæg ved en døråbning, viser fejlmontering, manglende fræsning for dørtrinsjustering.
Er det ikke enklere og bedre at justere dørens højde nu, når I har opdaget fejlen?

H
Er tre døre ind til huset, alle med samme fejl.
Så skal hver karm, over- og underblik samt dørfoder demonteres, udtag laves, og så monteres alt tilbage. Undgår gerne det.

Den enkleste løsning er vel at vælge en tilstrækkelig tyk gulv? Jeg tvivler dog på, at det er den billigste løsning.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Isoleringen falder nok sammen med tiden, så dine 16 mm vil ikke spille så stor rolle.

Er gulvet allerede købt?
Det er jo muligt at lægge 22mm gulvspånplade og derefter et tyndere gulv

Lettast er vel, hvis du ikke synes tærsklen bliver for høj, at fjerne den del af syllibreden som stikker ud i rummet og lægge gulvet ud til tærsklen og sætte en stående egetræsliste mellem gulv og tærskel.

H
Tak for alle svar.
Ville have brug for et 45mm gulv, hvis jeg skal lægge det direkte, hvilket føles både dyrt og overdrevet. Kan muligvis gå op til 34mm.

Har overvejet gulvspån, men det bliver typisk 3-4000 kroner, jeg kunne have brugt på noget sjovere. Ikke så meget i sammenhængen, men tænkte at prøve at undgå det.

Skal teste lidt med en falsk tærskel og se, om det føles okay. God idé at kappe en del af syllbrædden!

H halj sagde:
Tak for alle svar.
Skulle behøve et 45mm gulv hvis jeg skal lægge det direkte hvilket føles både dyrt og overdrevet. Kan muligvis gå op til 34mm.

Har overvejet gulvspån men det bliver typ 3-4000 kroner jeg kunne have brugt på noget sjovere, ikke så meget i sammenhængen men tænkte at forsøge at undgå det.

Skal teste lidt med en lådstærskel og se om det føles ok. God ide at skære en del af syllbrættet væk!
At sænke dørene er jo kun arbejde og behøver vel ikke indebære nogen omkostninger hvis du gør det selv?

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Sådan ser det ud hos mig, selvom vi ikke gjorde noget forkert :D Det går supergodt, så jeg tror ikke, du behøver at gøre noget ved dine 17 mm.
Dørtrin med træramme og parketgulv ved siden af en lys væg; viser korrekt installation af dørtrin og gulvniveau.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
H
F fribygg sagde:
At sænke dørene er jo bare arbejde og behøver vel ikke at indebære nogen omkostninger, hvis du gør det selv?
Døgnet har ikke uendeligt med timer!

K Kurtivan sagde:
Sådan ser det ud hos mig, selvom vi ikke gjorde noget forkert :D Går hvordan fint som helst, så jeg tror ikke, du behøver at gøre noget ved dine 17 mm.
[billede]
Så ikke så dumt ud!

Vælg en tyk dørmåtte, og problemet er løst.

H halj sagde:
Døgnet har ikke uendeligt med timer!

Såg ikke så dumt ud!
Når planlægningen fejler er det tid og kræfter man må sætte til, vil du have det rigtigt må du gøre det om.

Düsseldorff
Jeg har det modsatte problem. Mine tærskler er fra 1800-tallet og spikret med brutale jernspiger. De kan altså ikke fjernes uden at ødelægge dem. Lagde nye klinker i gangen inklusive varme, hvilket jo bygger mere end det gjorde i 1800-tallet, så hos mig er det nærmere, at tærsklerne sidder lidt lavt. Men hvad pokker, det er sådan noget, der sker, og sådan noget må man tage med. Hvad betyder det i det lange løb?

• Synes
Kurtivan
  • Laddar…
H halj sagde:
Hej!
Indså nu lidt sent, at vi havde lavet en fejl ved monteringen af yderdøren under opførelsen af vores attefallshus.
Der blev ikke lavet noget udskæring i syllen, så dørtrinnet ville være i niveau med det færdige gulv.
Tanken er at lægge et trægulv på 28 mm direkte på gulvbjælkerne.
Vi får så 45 mm - 28 mm gulv = 17 mm hulrum til dørtrinnet.
Ville I bekymre jer om dette?
Den enkleste løsning, jeg ser, er at pålægge en 16 mm panel på gulvbjælkerne.
Gulvet er allerede isoleret. Er det okay at efterlade et hulrum på 16 mm, eller vil det blive som en "tromme" under, når man går?

Vedhæfter billede.
17 mm hulrum er ingenting! Læg gulvet og fortsæt med det næste projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.