Jeg har købt et hus fra 1962, som er bygget af Hultsfredshus. Både inder- og ydervægge er bygget af fiberplank, som består af tretex. Overfladen på indersiden er derefter en tretexplade, der er tapetseret. Vi har fjernet denne tretexplade og er inde ved fiberplanken. Fiberplanken er beklædt med en vindpap. Spørgsmålet er, om tretexpladens formål er mere end bare at være overfladen indad. Eller kan det være, at den også skal isolere? Hvorfor vælger man tretex?
Jeg havde tænkt mig at fræse for el & data og derefter beklæde væggene med gips. Eventuelt beklæde væggen med en OSB og så et lag gips. Er der risiko for dårligere isolering, hvis jeg bytter tretex-pladen ud med gips eller OSB og gips?
Læste et sted, at en tratex svarer til 3 stk. 13 mm gipsplader i isoleringseffekt. Kan vel føles rimeligt. Spørgsmålet er, om jeg i resten af rummene lader tratex-pladen blive siddende og lægger gipsen udenpå. Kan nok ordne elen med den ydre plade tilbage.
Kan der være nogen ulempe ved at efterisolere på indersiden af denne konstruktion? Samme som på billedet men med tegl på ydersiden. Det vigtige er vel at ikke sætte plastik op, men lade væggen ånde. Eller er jeg helt ude og cykler?
Hvis du tillægsisolerer indersiden med fx 45 mm, så plastrer du ikke, for så får du dobbelt diffusionsspærre. Skal du tillægsisolere mere, skal du rive ned til den eksisterende diffusionsspærre og fjerne den, for derefter at tillægsisolere. Jeg har lignende vægge derhjemme, og jeg oplever dem som gode og isolerende vægge; isoleringen sidder, hvor den skal, dvs. den er tæt mod reglarne og synker ikke sammen.
Okay. Så du havde ikke efterisoleret eller revet tretexen ned. Forstår jeg dig korrekt, så er det fint at lade det være som det er og lægge gips ovenpå som overfladebehandling?
Ekstra isolering er vel altid godt, men jeg oplever som sagt, at det er gode vægge. Ydervæggene havde jeg sat OSB og gips på netop fordi fiberplank er sådan lidt svære at skrue ting op i.
Hvordan er det med det diffusionstætte pap på indersiden. Har et sted revet tretexpladen væk. Papiret er beskadiget. Skal man sætte ny plast over, inden jeg monterer OSB og gips?
Hvad angår badeværelset. Der er intet pap, og det vil man vel heller ikke have. Fugtsikringen er tilstrækkelig. Man bør vel ikke have dobbelte dampspærrer.
Hvordan er det med den diffusionstætte pap på indersiden. Har på et sted revet tretexpladen ned. Pappen er beskadiget. Skal man sætte ny plast over, før jeg sætter OSB og gips op?
Hvad angår badeværelset. Der er ingen pap, og det vil man vel heller ikke have. Fugtsikringen er tilstrækkelig. Man bør vel ikke have dobbelte dampspærrer.
Jeg undrer mig også over det.. om pletter med pap der mangler
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.